Päivän ralliauto: Lada VFTS 1984

FIA:n B-ryhmä muistetaan kalustona, jonka ansiosta rallivuosia 1982 – 1986 yleisesti kutsutaan ”superautojen aikakaudeksi”. Aivan ensimmäisten valmistajien joukossa ehti auton tuohon uuteen ryhmään luokittelemaan Lada.

Lada 2105:een perustunutta kilpaversiota valmistettiin Vilnassa sijainneessa tehtaassa, jonka mukaan se sai mallinimekseen VFTS. Tuota tehdasta johti sen itse myös perustanut Stasis Brundza, joka tunnettiin rallikuskina hyvin Suomessakin.

Kuva: CvB.

VFTS asettui 1569-kuutioisine moottoreineen B-ryhmän alle 1,6 litran luokkaan, missä se olikin hyvin kilpailukykyinen.

Jyväskylän suurajoissa sillä voitettiin kyseinen luokka vuosina 1985 – 1987 kolme kertaa peräkkäin. 1986 VFTS:t veivät luokassaan peräti kuusi kärkisijaa, joukossa neljäntenä tehdastiimiin mukaan kutsutta Hannu Wallinheimo.

Paras sijoitus Jyväskylän yleiskilpailussa oli Eugenius Tumiliavichusin 16. sija 1987.

Kuva: CvB.

Vaikka ”superautot” poistuivat MM-ralleista 1986 jälkeen, sai niissä edelleen kisata mukana B-ryhmän pienempikoneisilla autoilla.

MM-tason alapuolella kahmi Harri Väänänen VFTS:llä luokkavoittoja Tunturirallissa ja Hankirallissa.

Kahdella 2-kurkkuisella Weberillä varustettu VFTS:n moottori antoi tehoa noin 160 hv. Se riitti reippaasti alle tonnin painoisella autolla ripeään kyytiin, jota hillittiin etupäässä levy- mutta takana vain rumpujarruilla.

Kuva: CvB.

1986 VFTS:ää kevennettiin luokittelemalla siihen alumiiniset etu- ja takaluukut sekä ovien sisäpaneelit ja muoviset sivuikkunat. 5-vaihteinen laatikkokin hyväksyttiin; siinä ykkönen sijaitsi oikealla, pakin yläpuolella, jolloin vaihtaminen enemmän käytettyjen lovien välillä kävi nopeammin.

Kuvassa olevalla autolla Nikolai ja Igor Bolshih ajoivat Jyväskylän Suurajot 1984 ja 1986 sijoittuen silloin yleiskilpailussa sijalle 18. Tallinnan Rallissa veljeksille tuli voitto 1986. Auto on 1986 Jyväskylän Suurajojen ilmiasussa.

Auto on kuvattu vuonna 2022 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Kuvan auton omistaja oli Heikki Viskari.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Lue myös

Päivän ralliauto: Wartburg 353W 1975

Päivän ralliauto: Suomen suosikkimallilla pärjättiin ralleissa 1960-luvulla

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän