Päivän museoauto: Fordin eurooppalainen vastine Mustangille

 

31.7.2017 22.35

Ford Capri oli Fordin eurooppalainen vastine Mustangille. Tosin Ford ei sitä virallisesti tunnusta, mutta Caprin suunnittelijaksi on paljastunut Philip T. Clark, joka oli myös Mustangin suunnittelijoita.

Capria valmistettiin vuodesta 1968 alkaen pääosin Britanniassa ja Länsi-Saksassa sekä jonkin verran
Belgiassa.

Kuva: CvB.

Korimalleja oli vain yksi, pitkäkeulainen coupé, mutta moottorivalikoima oli laaja. Briteillä oli viisi vaihtoehtoa kooltaan 1,3 – 3,0 litraa ja saksalaisilla kuusi kooltaan 1,3 – 2,6 litraa. Moottorit olivat käytössä myös Fordin muissa henkilöautomalleissa.

Syksyllä 1972 Capri sai uudet ajovalot, takavalot, mittariston ja istuimet. Alustaa paranneltiin ja moottorivalikoimaa muuteltiin.

Parin vuoden päästä esiteltiin uudistettu Capri II, jonka muodot olivat hieman pehmeämmät ja kori ison takaluukun myötä monikäyttöinen.

Vuodesta 1976 Capria valmistettiin enää vain Kölnissä Saksassa.

Mallin viimeisin sukupolvi tuli markkinoille 1978. Siinä palattiin kulmikkaampiin muotoihin, mutta pitkäkeulainen perusmuoto säilyi.

Moottorivaihtoehtoja oli kahdeksan kooltaan 1,6 – 3,0 litraa. Joukossa oli varsin suorituskykyinen 2,8 litran V6 Turbo. Ford Caprin valmistus päättyi joulukuussa 1986.

Auto oli esillä tämän vuoden Classic Motorshow -tapahtumassa.

 

Kuvan auton on Ford Capri 3000 GT 1973.  Auton omistaa Pasi Hall.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!