General Motors valmisti jo 1990-luvulla sähköauton, mutta kukaan ei saanut ostaa sitä. Kaikki GM EV1 -autot sai vain liisattuna.
Auto oli tarjolla vain Kaliforniassa ja Arizonassa.
Leasingsopimuksen päätyttyä autoja ei saanut lunastaa, vaan ne palautuivat GM:lle.
Vuonna 1997 valmistui 650 EV1-mallia varustettuna lyijyakuilla. 1999 valmistui lisäksi 465 autoa NiMH-akuilla.

Kaikki 1997 valmistuneet autot kutsuttiin takaisin 1999, koska latauskaapeli saattoi ylikuumentua ja syttyä palamaan.
GM lopetti EV1-ohjelman 2003 ja päätti kaikki leasingsopimukset. Asiakkaat vastustivat, mutta GM pysyi päätöksessään. Näin kaikki autot palautuivat GM:lle.
EV1-mallin huippunopeus oli 128 km/h ja yhdellä akun latauksella päästiin runsaat 140 kilometriä.
Katso tästä muita Päivän museoautoja.
GM tuhosi suurimman osan EV1-malleista. Noin 40 yksilöä toimitettiin museoihin ja oppilaitoksiin. Näiden autojen voimalinja oli deaktivoitu, jotta niillä ei voisi ajaa. 20 autoa toimitettiin ulkomaisiin museoihin.
Oheinen auto on kuvattu Shanghain automuseossa 2011.
Merkillepantavaa on se, että yhtä EV1-autoa kuvasin sattumalta 1999 Los Angelesissa. Auto oli latauksessa kauppakeskuksen parkkipaikalla.


Tekstin lähde: Wikipedia ja Shanghain automuseon näyttelyteksti.