Tämä on osa suomalaista merenkulun kadonnutta historiaa. Finnjet on ehkä kiistämättä Suomen merkittävin autolautta kautta aikain.
GTS Finnjet tuli Itämeren liikenteeseen 1977. Se oli silloin maailman ensimmäinen kaasuturbiinimoottoreita käyttävä matkustaja-autolautta, ja myös maailman suurin ja nopein autolautta.
Laivan idea oli kulkea Helsingin ja Travemünden väliä niin nopeasti, että laiva lähtisi aina satamasta samalla kellonlyömällä. Laiva pystyikin huippunopeudellaan kulkemaan Helsinki-Travemünden väliä runsaassa 22:ssa tunnissa.
Katso tästä muita Päivän kuva -juttuja.
Kaasuturbiinit kuluttivat kuitenkin paljon polttoainetta, ja laivalle asennettiin vuonna 1981 myös dieselmoottorit. Dieselmoottoreilla laiva pystyi ajamaan 18,5 solmun nopeudella ja matka Helsinki-Travemünde kesti 36 tuntia.
Alun perin Finnjet oli oheisen kuvan mukaan alaosaltaan tumma. Myöhemmin laiva oli kokovalkoinen.
Finnjetin taru päättyi 2008, kun sen romuttaminen alkoi Intiassa.
Finnjetin perinnettä ylläpitää yhdistys nimeltä Finnjet Historical Society.
Tekstin lähde: Wikipedia
Lyhyt oli tämänkin laivan käyttö ikä kyllä tulisi tehdä niin hyviä että ainakin 50 vuotta pysyy liikenteessä.
Tulisikin laatia laki joka määrää todella roiman sakon jos laiva tai rakennus romutetaan ennen kuin 50 vuotta on käytössä ollut.
Esim. 50 % uus hankinta arvosta.
Finjetti oli tehty kestämään sääli että laiva romutettiin , tosin ysärillä rakennettuja jenkki risteilijöitäkin on jo romutettu markkinatalous vain näin toimii