Päivän kuva: Pienestä tarrasta on kasvanut merkittävä tulonlähde valtiolle

Kuva: CvB.

Tällaisesta pienestä tarrasta alkoi nykyinen ajoneuvovero. Vuonna 1976 kerättiin käyttömaksu kansalta tällaisella maksutarralla.

Erikokoisille autoille oli erihintaiset tarrat. Yllä olevassa kuvassa on 100 markan tarra.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Tämä käyttömaksu oli todella tilapäinen, mutta se tuli uudelleen käyttöön 1990-luvun laman jälkeen vuonna 1994. Silloin se oli jo nimeltään ajoneuvovero.

Kuva: CvB.

Toisessa kuvassa on kaksi tarraa, vasemmanpuoleinen on vuodelta 1994 ja toinen on vuodelta 1996.

Vuotuinen ajoneuvovero eli ”auton käyttömaksu” otettiin käyttöön vuonna 1994. Vuotuisen veron määräksi säädettiin 500 markkaa ennen vuoden 1994 alkua rekisteriin merkityille ajoneuvoille ja 700 markkaa tätä uudemmille ajoneuvoille.

Katso tästä muita Päivän kuvia.

Vuosina 1994–1996 ajoneuvoveron kantamista hoidettiin siten, että auton tuulilasiin ostettiin sisäpuolelle kiinnitettävä virallinen verotarralappu vuosittaisen kertakorvauksen todisteeksi.

Sen jälkeen siirryttiin ajoneuvorekisteriin merkittyjen ajoneuvojen käyttömaksujen suoraan laskutukseen ajoneuvojen omistajille.

Tekstin lähde: Wikipedia

2 KOMMENTIT

  1. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kansalaiset ovat hyvin epäileviä kaikkiin uusiin verokokeiluihin ja uudistuksiin. Veronmaksaja ei ole niissä ollut koskaan voittajan puolella.

  2. Jospa noi verotulot tulisivat autoilun hyväksi,mutta kun ei tule!En muista kuka haastattelussa sanoi,et ei me valtion kirstua täydennetä ei.sinnehän ne menee!Sen takia meillä on huonot tiet,luulisi nyt noilla summilla,mitä autoverosta mitkä (piti olla väliaikainen) tienaa saavan miten hyväkuntoiset tiet hyvänsä,ja jokaiselle tienpätkälle!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here