Syksyllä 1991 tuli Suomeen Mazdan uusi urheiluauto MX-3. Auto oli myynnissä Suomessa vain muutaman vuoden.
”Se säväyttää sinut jo kadunkulmassa. Punainen, leveä ja matala urheiluauto. Sulavalinjaisin, mitä pitkään aikaan olet nähnyt.
Korinlevikkeet edessä ja takana sekä takaspoileri. Leveät matalaprofiilirenkaat alumiinivanteilla. Suuri takaikkuna.
Katso tästä muut Päivän automainokset.
Se on Mazda MX-3, täysin uusi urheiluauto. Luotu toteuttamaan unelmia, jotka ovat tähän asti joutuneet odottamaan.
UUSI AINUTLAATUINEN V6-MOOTTORI on Mazda-teknologian viimeisin taidonnäyte. Siinä Mazdan suunnittelijat ovat päässeet toteuttamaan omia unelmiaan. Se on pienin ja kompaktein V6-moottori, mitä sarjavalmisteisissa V6-moottoreissa on koskaan nähty. Tilavuus 1845 cm³, 24 venttiiliä (4/sylinteri) ja 4 kannen yläpuolista nokka-akselia.
Tässä uuden sukupolven alumiinimoottorissa on Mazdan kehittämä imuilman värähtelyenergian hyväksikäyttöjärjestelmä VRIS III (Variable Resonance Induction System), joka optimoi sylinterin täytöksen ja näin myös moottorin tehon.
Uuden nokka-akselien välitysrakenteen ansiosta moottorin käynti on poikkeuksellisen hiljainen. Jos olet tottunut isojen V6-moottorien vähä-äänisyyteen, tule ja koekuuntele MX-3:n uusi moottori.
HÄIKÄISEVÄ AJONAUTINTO syntyY, kun yhdistetään Mazdan kuuluisa, patentoitu jousitusteknologia pitkään akseliväliin, nopeaan ja tarkkaan ohjaukseen sekä leveisiin matalaprofiilirenkaisiin.
MX-3 ohjautuu kaarteeseen kuin ajatus pitäen kaarrekallistuman erittäin pienenä. Ohjauksen palautuksessa auto on vakaa eikä mitään sivuttaisliikettä esiinny. Suuntavakavuus säilyy huippunopeuksille saakka.
Turvallisen pysähtymisen varmistavat edessä jäähdytetyt 14 tuuman levyjarrut ja myös takana levyjarrut sekä vakiona oleva uuden sukupolven ABS-jarrujärjestelmä.
UUSI URHEILUAUTOLUOKKA on syntynyt. Nyt ei enää tarvitse luopua mukavuudesta, sisätiloista eikä tavaratilasta urheilullisuuden kustannuksella.
Pitkä akselivälinsä ansiosta MX-3 voi kuljettaa kaksi aikuista tarpeen vaatiessa myös takapenkillä. Tavaratilaa on kohtuullisesti ja takaistuimen selkänoja on alaskäännettävissä.
Uusi MX-3 on tehty niille, joiden unelmat ovat vain odottaneet täyttymistään. Esimakua tästä saat heti, kun tulet ja ajat sen.”
Auton alla on tekniset tiedot ja hinnat:
Maailman pienin V6-moottori 1,8 l DOHC, 24 venttiiliä, kiihtyvyys 0-100 km/h 8,5 s, huippunopeus 202 km/h, kulutus 7,1/8,8/11,1 (litraa/100 km ECE 90 km/h, 120 km/h, kaupunki). Ovh. 154 900 mk. Syyskuussa Suomessa.
Mainos oli Tuulilasi-lehdessä 9/1991.