Nyt BMW X3 -malli on tarjolla myös sähköautona

Täysin sähköisen BMW iX3:n lanseerauksen myötä BMW X3:sta tulee BMW:n tiedotteen  mukaan saksalaisen automerkin ensimmäinen maastoautomalli, josta on saatavilla kaikki voimanlähteet: bensiini- ja dieselmoottori sekä pistokehybridi ja sähköauto.

BMW iX3 on ensimmäinen malli, jossa on BMW:n viidennen sukupolven sähkökäyttöinen voimansiirto.

Ilman harvinaisia mineraaleja rakennettu moottori on linjassa BMW i3:n kestävän kehityksen ajattelumallin kanssa. Moottori sijaitsee aivan taka-akselilla.

Moottorin teho on 286 hv ja vääntömomentti 400 Nm. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 6,8 sekuntia.

Auton huippunopeus on 180 km/h.

BMW iX3:n toimintamatka voi olla jopa 459 km (WTLP) akulla, jonka bruttokapasiteetti on 80 kWh.

Koboltin määrä akussa on kaksi kolmasosaa pienempi edellisen sukupolven akkuun verrattuna. BMW ostaa akuissa käytetyn koboltin ja litiumin itse merkittävänä osana arvoketjua.

Latauskapasiteetti 150 kW DC/11 kW AC takaa, että nopealla 150 kW:n latauksella 80 %:n lataus voidaan saavuttaa vain 34 minuutissa. Siten vain 10 minuutin latauspysähdys mahdollistaa noin 100 uutta ajokilometriä.

11 kW:n latauksella akku latautuu nollasta sataan prosenttiin 7,5 tunnissa.

Autossa on vakiona erillinen lämpöpumppu, jonka tarjoama ilmastointi vaikuttaa sekä sisätiloihin että akkuun. Latausluukku sijaitsee oikeanpuolimmaisen takapyörän yläpuolella. Akku painaa 529 kg, joten BMW iX3:n kokonaispaino on 2 185 kg.

Kuva: BMW.

Tunnistettavaa muotoilua erottuvilla yksityiskohdilla

BMW iX3:n mittasuhteet ovat samat kuin BMW X3:lla. Uusi BMW iX3 erottuu kuitenkin muotoiluelementeillä, jotka optimoivat mallin ilmanvastukseen liittyvät ominaisuudet ja antavat mallille oman ilmeensä.

Selvästi erottuva suljettu säleikkö, aiempaa puhtaammat linjat puskureissa, takana oleva diffuusori sekä eturenkaiden takana oleva kotelo ovat yksityiskohtia, jotka löytyvät vain BMW iX3:sta.

Sisustus on suurelta osin tunnistettavissa muista X3-perheen malleista. iX3:ssa ohjauspyörän BMW:n logo, vaihteenvalitsin, start-stop-painike ja infotainment-järjestelmän keskinäyttö sisältävät BMWi:n siniset yksityiskohdat.

Tavaratilan tilavuus on 510 litraa, eli vain 40 litraa vähemmän kuin bensiini- ja dieselmalleissa. Tavaratilasta löytyy myös omia säilytyslokeroita esimerkiksi latauskaapeleiden säilyttämiseen.

Kuva: BMW.

Kaksi varustemallia

BMW iX3 Charged 72 547 euroa, ajomatka 459 km
BMW iX3 Charged Plus 79 320 euroa, ajomatka 453 km

BMW iX3 Charged sisältää seuraavat vakiovarusteet:

19-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset keinonahkaiset istuimet (”Sensatec” väreissä Black taiMocca), keinonahkainen kojelauta (”Sensatec”), panoraamalasikatto, kattotelineet, adaptiivinen alusta, BMW Live Cockpit Professional ja navigointijärjestelmä, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metalliväri, urheilullinen nahkainen ohjauspyörä, takaluukun automatiikka, lämmitetyt etuistuimet, langaton matkapuhelimen lataus, valmius Apple Car Play- ja Andriod Autio -sovelluksiin, Ambient-sisävalaistus ja LED-ajovalot.

BMW iX3 Charged Plus -varusteet vakiovarusteiden lisäksi:

20-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset nahkaistuimet ristiseläntuella (”Vernasca” väreissä Black, Mocca, Cognag tai Canberra Beige), Comfort Access (avaimeton avaus), Acoustic glazing (etusivuikkunoiden akustiikkalasit), Iconic Electric Sound, adaptiiviset LED-ajovalot, Parking AssistantPlus, Head-Up-näyttö, Harman Kardon Surround -kaiutinjärjestelmä ja Gesture Control (eleohjaus).

BMW iX3 Charged- ja BMW iX3 Charged Plus -kokonaisuuksiin voi valita tiettyjä lisävarusteita vakiovarusteiden lisäksi (esimerkiksi vetokoukun, tummennetut takasivuikkunat, ”Shadowlinen”, tumman sisäkattoverhoilun ja paljon muuta).

Metalliväri on vakiovaruste molemmissa malleissa. Valittavissa olevia värejä on kuusi. Osaan väreistä kuuluvat ulkokuoren siniset yksityiskohdat voidaan haluttaessa toimittaa harmaina.

Valmiina langattomiin päivityksiin

Kuten monet muutkin uudet BMW-mallit, myös BMW iX3 voidaan päivittää langattomasti. Näin ollen käyttäjällä on mahdollisuus ostaa uusia laitteita ja palveluita myös auton toimittamisen jälkeen.

Auton voi päivittää kahdella tavalla: joko suoraan auton integroidun SIM-kortin kautta tai älypuhelimen ja BMW Connected -sovelluksen kautta.

Päivitys ladataan ensin WiFi-verkon kautta esimerkiksi kotona ennen kuin se synkronoidaan auton kanssa. Omistajalle ilmoitetaanhänen autolleen saatavilla olevista uusista ohjelmistoista infotainment-järjestelmän kautta tai älypuhelimen BMW Connected -sovelluksessa.

Tuotannon aloitus ja lanseeraus

BMW iX3:n sarjatuotanto alkaa myöhemmin tänä kesänä. Lanseeraus tehdään ensin Kiinassa ja sen jälkeen valituissa Euroopan maissa Suomi mukaan lukien. Suomeen ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2021 alussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän