Nissan kehittänyt uuden äänieristysmateriaalin

Nissan esitteli Las Vegasin tämänvuotisilla CES-teknologiamessuilla uuden kevyen äänieristysmateriaalin – niin sanotun akustisen metamateriaalin.

Materiaalin periaate on yksinkertainen: kyseessä on hilarakenteen ja muovikalvon yhdistelmä, joka ohjaa ääniaallot haluttuun suuntaan ja rajoittaa siten rengas- ja moottorimelun kaltaisen laajan taajuusalueen (500–1200 Hz) melun pääsyä auton sisään.

Useimmat tämän taajuusalueen melun eristämiseen käytetyt materiaalit perustuvat raskaaseen kumilevyyn. Nissanin uusi akustinen metamateriaali takaa samantasoisen äänieristyksen kuin tavanomaiset eristeet, mutta on neljä kertaa kevyempää.

Uutuusmateriaalin yksinkertaisen rakenteen ansiosta sen massatuotanto voi olla jopa kustannustehokkaampaa kuin perinteisten materiaalien. Metamateriaalia voidaan siten hyödyntää myös sellaisissa automalleissa, joissa äänieristys on nykyisin rajallinen kustannussyistä tai painon vuoksi.

Nissan aloitti metamateriaaliteknologian mahdollisuuksien selvittämisen jo vuonna 2008. Tuolloin metamateriaaleja hyödynnettiin erittäin herkissä antenneissa, joita käytettiin sähkömagneettisten aaltojen tutkimiseen.

Katso täältä muita Nissan-juttuja.

Nissan pyrki laajentamaan metamateriaaliteknologian käyttösovellutukset myös ääniaaltoihin. Uusi akustinen metamateriaali sai alkunsa tämän tutkimustyön hedelmänä.

Autojen painoa keventämällä uutuusmateriaali parantaa myös energiataloudellisuutta ja pienentää siten autoilun ympäristövaikutusta. Se tekee matkanteosta myös mukavampaa, sillä auton sisällä on entistä hiljaisempaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

Vastaa käyttäjälle Eeki Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän