Pysäköintisovellus on helppo tapa hoitaa pysäköintimaksu ja välttyä parkkisakoilta, mutta toisinaan sattuu kommelluksia.
Suomessa on kolme yleistä erhettä, joiden takia tulee pysäköintivirhemaksuja mobiilipysäköinnin käyttäjillekin.
Katso tästä muita juttuja EasyParkista.
Pysäköinti maksetaan väärälle alueelle, pysäköinti aloitetaan autolta poistumisen jälkeen tai maksu maksetaan väärälle autolle.
Alla on EasyParkin yhteenveto yleisimmistä erheistä.
Yleisimmät erheet mobiilipysäköinnissä
- Pysäköinti maksetaan väärälle alueelle. Yleisin pysäköintivirhemaksuun johtava virhe mobiilipysäköinnin kanssa on maksaminen väärälle parkkialueelle. Tähän voi johtaa se, että luotetaan pelkästään puhelimen gps-paikannukseen. Puhelimen näyttämä lokaatio ei aina vastaa auton sijaintia – etenkin jos auto on lähellä pysäköintialueiden rajakohtia. On siis aina hyvä varmistaa oikea aluenumero alueen kylteistä ja tarvittaessa vaihtaa itse sovelluksen kartalta alue oikeaksi.
- Unohtuu, että paikannus seuraa puhelinta. Toinen yleinen tapa siihen, että mobiilipysäköinnin paikannus ajautuu väärälle alueelle, on se, että autoilija aloittaa pysäköinnin sovelluksella vasta autolta poistuessaan. Tällöin unohtuu, että paikannus seuraa puhelinta, ei autoa.
- Pysäköinti maksetaan väärälle autolle. Mobiilipysäköinti kohdistuu aina tietylle autolle. Auto ilmoitetaan rekisterinumerolla. Pysäköinninvalvonta katsoo rekisterinumeron perusteella, onko pysäköintimaksu maksettu. Toisinaan mobiilipysäköinti maksetaan väärälle autolle, koska unohtuu päivittää oikea rekisterinumero sovellukseen. Näin käy tyypillisimmin, jos auto on lainassa, vuokralla tai taloudessa on useita autoja.