Eduskunnan täysistunto käsitteli torstaina 18.4. ensimmäistä kertaa hallituksen esitystä, jonka mukaan operaattorit velvoitetaan vakuuttamaan käyttäjät kuljettajan mahdollisten sairaanhoitokustannusten osalta.
Toinen käsittely on torstain 24.4., presidentti vahvistaa lain lähiviikkoina, ja se astunee voimaan jo kesäkuussa. Voin yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala avaa, mitä uudistus tarkoittaa sähköpotkulaudan käyttäjille.
Hallituksen esityksessä vuokrattavat sähköpotkulaudat tulevat vakuutuksen piiriin niiden painosta riippumatta. Kysessä on Suomen kansallinen ratkaisu, sillä EU-direktiivi edellyttää ainoastaan yli 25 kiloa painaville sähköpotkulaudoille vakuutusta.
“Sähköpotkulautailijan turvallisuuden ja oikeusturvan kannalta Suomessa tehtiin nyt todella tärkeä päätös, sillä nyt kaikki vuokralautojen käyttäjät ja operaattorit ovat samalla viivalla. Jatkossa onnettomuuden sattuessa yhteiskäyttöisellä sähköpotkulaudalla tapahtuneen onnettomuuden sairaanhoitokulut katetaan operaattorin ottamasta vakuutuksesta. Tämä vähentää yhteiskunnan kustannuksia”, Oskala sanoo.
Oskala pitää hyvänä, että Suomessa mikromobiliteetille luotiin oma vakuutusmalli, eikä kopioitu suoraan autoiluun liittyvää liikennevakuutusta.
“Sähköpotkulaudat ovat ensimmäinen, oikeasti uusi liikkumisen muoto lähes sataan vuoteen. Sähköpotkulautailuun liittyvät onnettomuudet eroavat merkittävästi auto-onnettomuuksista, sillä hyvin pieni osa sähköpotkulaudoilla tapahtuvista onnettomuuksista on vakavia. Usein selvitään pienillä ruhjeilla. Ylipäätään onnettomuuksien määrä on lähtenyt laskuun”, Oskala muistuttaa.
Sähköpotkulautailun liikennevakuutus korvaa sairaanhoitokulut sekä sähköpotkulaudan käyttäjälle ja myös mahdolliselle toiselle osapuolelle, esimerkiksi törmäystilanteessa mukana olevalle kävijälle. Autovakuutuksesta poiketen vakuutus ei kata kuitenkaan sairauspoissaoloista tai kuntoutuksesta aiheutuvia kustannuksia.
Mikäli autoilija törmää sähköpotkulautailijaan, kulut korvataan auton liikennevakuutuksesta.
“Nykyinen vakuutusmalli mahdollistaa operaattorien toiminnan jatkamisen. Vaikka korotuksia hintoihin tuleekin, säilyvät ne kuitenkin kohtuullisen maltillisina, koska vakuutusmallia rajattiin. Tämä osoitti, että liikenneministeriössä on ymmärretty alan erityispiirteitä”, Oskala toteaa.
Oskalan mukaan vakuutusmalli lisää entisestään operaattorien intressiä vähentää onnettomuuksien määrää.
“Uuden lainsäädännön myötä meillä on entistäkin suurempi paine vähentää onnettomuuksien määrää. Meillä Voilla on tehtävän tueksi käytössä paljon kansainvälistä dataa ja toivommekin, että kaupungeissa annettaisiin meille nyt mahdollisuudet toteuttaa parhaiten toimivat keinot sen sijaan, että joka kaupungissa keksitään omaa säätelyä ilman sen suurempaa tutkimustietoa”, Oskala vetoaa.
Näillä näkymin vakuutusmalli voisi tulla käyttöön jo 1.6. alkaen. Voi on jo neuvottelemassa ensimmäisten vakuutustoimijoiden kanssa.
“Me haluamme olla heti valmiina, kun uusi malli astuu voimaan”, Oskala sanoo.
Oskala toivoo, että valtakunnallisella tasolla seuraavaksi pohdittaisiin promillerajaa sähköpotkulautailuun.
“Helsingin yliopistollisen sairaalan, HUS:n mukaan vakavista kasvoalueen vammoista noin 90 % tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Vaikka jatkossa näistä aiheutuvat sairaanhoidon kulut ovat poissa yhteiskunnan vastuulta, tulisi promillerajaa harkita kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden vuoksi”, Oskala vetoaa.
Lue myös
Yhä useampi mikroliikkumisväline pitää nyt liikennevakuuttaa!
Eurooppalaiset kaupungit ottamassa käyttöön sähköpotkulautojen kilpailutukset