Olemme jo raportoineet useamman muun automerkin viime vuoden ennätyksistä. Nyt myös Škoda on liittynyt joukkoon.
Škoda valmisti vuonna 2018 yhteensä 1 253 700 autoa eli 4,4 prosenttia edellisvuotta enemmän. Škoda toimitti asiakkaille yli miljoona autoa vuodessa jo viidentenä vuonna peräkkäin
Škoda teki viidentenä peräkkäisenä vuotena uuden tuotantoennätyksen. Vuonna 2018 Škoda-autoja valmistettiin 4,4 prosenttia edellistä vuotta enemmän: yhteensä 1 253 700 kappaletta (vuonna 2017 yhteensä 1 200 500).
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Suurimman myyntikasvun Škoda kirjasi Euroopassa (826 800 autoa, +4,9 %) sekä kasvavilla markkinoilla Kiinassa (341 000 autoa, +4,9 %) ja Venäjällä (81 500 autoa, +30,7 %).
Kodiaq- ja Karoq-katumaasturimallit säilyttivät asemansa tärkeinä kasvutekijöinä, ja Octavia oli edelleen myydyin Škoda-automalli.
Läntisen Euroopan maissa myynti kasvoi 1,8 prosentilla 486 400 autoon (vuonna 2017: 477 700 autoa).
Myynnillisesti toiseksi suurimmassa yksittäisessä maassa eli Saksassa Škodan myynti kasvoi hiukan (+1,9 %) 176 600 autoon (vuonna 2017: 173 300 autoa).
Škoda ylsi kaksinumeroisiin kasvuprosentteihin Ranskassa (32 000 autoa, +17,5 %), Espanjassa (27 000 autoa, +11,5 %), Hollannissa (17 000 autoa, +11,6 %) ja Kreikassa (3 700 autoa, +17,6 %).
Keskisen Euroopan maissa Škoda myi yhteensä 212 900 autoa (+2,8 %) vuonna 2018 (2017: 207 100 autoa).
Kotimaassaan Tšekissä Škoda myi 93 600 autoa (-1,5 %) (vuonna 2017: 95 000 autoa), ja Puolassa myynti kasvoi 6,7 prosentilla 71 100 autoon (2017: 66 600 autoa).
Škodan myynti parani myös Slovakiassa (21 900 autoa, +4,2 %), Unkarissa (13 800 autoa, +9,1 %), Sloveniassa (7 300 autoa, +2,4 %) ja Kroatiassa (5 300 autoa, +11,5 %).
Itäisen Euroopan maissa (ilman Venäjää) myyntimäärä nousi 46 100 autoon vuonna 2018, mikä merkitsee 11,5 %:n lisäystä edellisvuoteen verrattuna (2017: 41 300 autoa).
Škoda ylsi kasvuun Romaniassa (13 200 autoa, +13,4 %), Baltian maissa (8 000 autoa, +7,4 %), Serbiassa (7 400 autoa, +10,2 %), Bulgariassa (3 900 autoa, +21,9 %), Bosniassa (1 800 autoa, + 13,7 %) Kazakstanissa (800 autoa, +105 %).
Venäjällä Škoda kasvoi merkittävästi vuonna 2018: yhteensä 81 500 autoa merkitsee kaksinumeroista kasvuprosenttia 30,7 % edelliseen vuoteen verrattuna (2017: 62 300 autoa).
Maailman suurimmilla markkinoilla eli Kiinassa Škoda saavutti myynnin 4,9 %:n kasvun 341 000 autoon vuonna 2018 (2017: 325 000 autoa).
Intiassa Škoda ylsi myynnin lievään 0,8 prosentin kasvuun eli 17 200 autoon (2017: 17 100 autoa).
Toimitetut Škoda-autot vuonna 2018 (kappaletta, pyöristetyt automallikohtaiset luvut; +/- prosentit verrattuna vuoteen 2017):
- Škoda Octavia (388 200; -7,3 %)
- Škoda Rapid (191 500; -9,5 %)
- Škoda Fabia (190 900; -7,6 %)
- Škoda Kodiaq (149 200; +49,3 %)
- Škoda Superb (138 100; -8,5 %)
- Škoda Yeti (13 100; -81,2 %)
- Škoda Karoq (115 700; -)
- Škoda Kamiq (myynnissä vain Kiinassa: 27 900; -)
- Škoda Citigo (myynnissä vain Euroopassa: 39 200; +5,5 %)
2018 kaikkien aikojen paras vuosi Škodalle Suomessa
Škoda menestyi myös Suomessa vuonna 2018 loistavasti ja teki uuden myyntiennätyksen. Uusia Škodia rekisteröitiin yhteensä 11 697 kappaletta markkinaosuuden ollessa 9,8 %.
Škoda oli jo seitsemättä kertaa kolmanneksi rekisteröidyin automerkki. Suomen 20 suosituimman automallin listalla Škoda-malleja oli neljä.
Vahva asema markkinalla näkyy myös siinä, että Škoda oli kokonaismarkkinan mukaisesti yksityismyynnin kolmas ja tämän lisäksi Suomen suosituin yritysautomerkki ennätysmäisellä 17,7% markkinaosuudella.
Yhteensä Suomen viiden suosituimman yritysautojen joukossa oli kolme Škoda-mallia (1. Octavia, 3. Superb ja 5. Kodiaq).
Škodan myydyin automalli Suomessa vuonna 2018 oli Škoda Octavia, joita rekisteröitiin 5 000 kappaletta. Octavian markkinaosuus oli 4,2 % koko Suomen automarkkinoista ja oli samalla Suomen myydyin yritysauto 7,5% markkinaosuudella.
Škodan myyntiä vauhditti uusi katumaasturimallisto, kun ison Kodiaq-katumaasturimallin myynti nousi 42% ja malli oli myös 3. suosituin yritysauto Suomessa. 2018 lanseerattu Karoq-malli sai vahvan alun ja nousi suosikiksi segmentissään.
Superb-mallin myyntiä vauhditti varustellumpi BusinessLine-mallisto ja malli oli 3. suosituin yritysauto Suomessa. Myös kompakti Fabia-malli jatkoi suosiotaan, kun syyskuussa 2018 lanseerattiin uudistunut Fabia-malli.