Muut autoilijat ovat suomalaisten mukaan suurin huolenaihe talviliikenteessä

Goodyearin uudessa rengasbarometrissa tutkittiin, miten suomalaiset suhtautuvat talvella ajamiseen. Siitä käy ilmi, että muut autoilijat ovat suurin huolenaihe liikenteessä. Seuraavina tulevat liukas keli ja voimakas lumisade.

Talvikelillä ajaminen voi olla haastavaa ja edellyttää kuljettajalta ajotavan mukauttamista kelin mukaan.

78 prosenttia vastaajista kertoo laskevansa nopeutta ajaessaan autolla talvella, ja yhtä moni kertoo pitävänsä pitempää turvaväliä. Mutta vain kaksi kolmesta ilmoittaa jarruttavansa aiemmin.

Samaan aikaan lähes seitsemän kymmenestä pitää talvikelin ajotaitoaan hyvänä tai erittäin hyvänä.

Selvää on kuitenkin, että miehet arvioivat oman ajotaitonsa paremmaksi kuin naiset omansa. Joka neljäs mies pitää ajotaitoaan erittäin hyvänä, kun taas vain joka kymmenes nainen vastaa samoin.

Kuva: Goodyear.

– Talvella voi osua kohdalle kaikkea vesisateesta ja parista plusasteesta voimakkaaseen lumisateeseen ja erittäin liukkaaseen keliin – ja keli voi muuttua nopeasti. Ajotapaa on tärkeää muuttaa vallitsevien sääolosuhteiden mukaan. Myös renkaiden kunto on tärkeää tarkistaa ennen liikenteeseen lähtemistä. Kelin ollessa epävarma on erityisen tärkeää varata hyvin aikaa. Silloin on aikaa ajaa rauhallisesti ja alentaa nopeutta, jolloin myös onnettomuusriski alenee, sanoo Goodyearin Acting Marketing Manager Jenny Wahlsten.

Ota tämä huomioon talviajossa

  1. Pidä nopeus kurissa. Pito heikkenee märillä ja jäisillä teillä, ja silloin auto on vaikeampi pitää hallinnassa, jos ajaa liian kovaa. Sillat ovat usein alttiita liukkaudelle, joten nopeuden kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana siltaa ylitettäessä. Sade, jää ja lumi pidentävät myös jarrutusmatkaa, joten nopeutta on tärkeää alentaa, jotta pystyy pysähtymään nopeammin.
  2. Irti pääseminen. Jos lunta ja sohjoa on paljon, jumiin jäämisen riski kasvaa. Silloin on tärkeää tietää, miten pitää toimia. Voimakas kaasuttaminen useimmiten vain pahentaa asiaa ja auto voi juuttua syvemmälle, koska pyörät alkavat pyöriä tyhjää. Valitse sen sijaan isompi vaihde ja yritä päästä hitaasti liikkeelle. Alhaisempi vääntömomentti parantaa pitoa, eivätkä pyörät ala sutia.
  3. Alijäähtynyt sade. Alijäähtyneen sateen kanssa on syytä olla valppaana. Sade jäätyy tullessaan kosketuksiin kylmän maan kanssa, jolloin syntyy liukkautta. Varoittava merkki on se, jos sade jäätyy tuulilasiin ja vesi lakkaa roiskumasta edellä ajavasta autosta. Silloin on syytä olla erityisen valppaana ja varovainen.
  4. Äkillinen liukkaus. Liukkaus ei usein ole näkyvää, jolloin sitä on vaikea havaita ja se on vaarallista. Vaikka tie olisi kuiva, liukkautta voi esiintyä paikoin äkillisesti. Tämä tekee ajamisesta erityisen riskialtista, etenkin kesärenkailla. Tällainen liukkaus on tavanomaista metsissä ja silloilla tai vesistön partaalla olevilla teillä.
  5. Varaudu hyvin. Kuluneet ja loppuun kuluneet talvirenkaat eivät luo hyviä edellytyksiä talviajoon, joten tarkista nastojen määrä, rengaspaineet ja urasyvyys hyvissä ajoin, ennen kuin talvirenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi. Varusta auto talveen muutenkin. Pidä autossa mukana vilttejä, taskulamppua, ensiapupakkausta ja muita varusteita, joista voi olla apua, jos jotain odottamatonta tapahtuu.

Tietoja tutkimuksesta Tutkimuksen teki mielipide- ja markkinatutkimusyritys YouGov Goodyearin toimeksiannosta. Aikavälillä 28.10.–5.11.2019 Suomessa haastateltiin internetin kautta yhteensä 1 004 vähintään 18-vuotiasta miestä ja naista, joilla on ajokortti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!