Teknologiayhtiö ja moottoripyörävalmistaja Verge Motorcyclesin tytäryhtiö Donut Lab kertoo tiedotteessa esittelevänsä maailman suorituskykyisimmän sähkömoottoriperheen.
Sähköajoneuvojen kehityksessä on saavutettu merkittävä edistysaskel: teknologiayhtiö Donut Lab esittelee uuden sukupolven sähkömoottoriperheen, joka yhtiön mukaan tarjoaa ennennäkemätöntä suorituskykyä, kustannustehokkuutta sekä poistaa täysin voimansiirron tarpeen.
Donut Lab tunnetaan modulaarisesta teknologia-alustastaan, joka tarjoaa sähköajoneuvojen valmistajille kirjaston keskenään yhteensopivia komponentteja. Yksi Donut-alustan pääkomponenteista on suoraan renkaaseen sijoitettava donitsimoottori, joka on nyt laajennettu moottoriperheeksi.
Las Vegasin CES-messuilla esitelty moottoriperhe kattaa viisi erilaista mallia, jotka tarjoavat markkinoiden parhaan suorituskyvyn kaikissa ajoneuvokategorioissa. Suoraan renkaaseen integroitu moottori tuo myös ratkaisun haasteisiin, jotka ovat pitkään hidastaneet sähköajoneuvojen kehitystä.
“Pitkän odotuksen jälkeen pääsemme vihdoin esittelemään teknologia-alustamme tärkeimmän komponentin seuraavan sukupolven version. Sen suorituskyky on kuin toisesta maailmasta. Donitsimoottorimme on nyt myös laajentunut kokonaiseksi moottoriperheeksi, joka sisältää kokovaihtoehtoja ja suorituskykyluokkia eri käyttötarkoituksiin”, Donut Labin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki kertoo.
Ratkaisu sähköajoneuvojen suurimpiin haasteisiin
Donut Labin visio on tuoda ratkaisuja kehitystyön ongelmakohtiin, joita ajoneuvovalmistajat kohtaavat tänä päivänä. Esimerkiksi perinteiset voimansiirtojärjestelmät ovat tehneet sähköajoneuvoista kalliita valmistaa ja ylläpitää, samalla kun ne heikentävät ajoneuvojen suorituskykyä sekä lisäävät painoa ja monimutkaisuutta.
Suoraan pyörään integroitava donitsimoottori poistaa nyt voimansiirron tarpeen kokonaan, mikä tekee ajoneuvoista huomattavasti kevyempiä, edullisempia ja yksinkertaisempia valmistaa. Lisäksi donitsimoottorin toinen merkittävä etu on, että se tekee jousittamattomasta massasta täysin merkityksettömän seikan.
“Suuri jousittamaton massa on ollut tärkein syy miksi kaikki eivät käytä renkaaseen integroituja moottoreita ajoneuvoissaan. Nyt saavuttamamme vääntö- ja tehotiheyden kautta moottorin suhteellinen paino on niin pieni, että ensimmäistä kertaa jousittamaton massa on merkityksetön. Näistä syistä olemmekin käyttäneet paljon aikaa myös keksintöjemme patentointiin, sillä uskomme että nämä moottorit tulevat muuttamaan koko alan”, Lehtimäki kertoo.
Lehtimäki kiteyttää vielä, että donitsimoottori on alan toimijoille ratkaisu, jossa ei tarvitse enää tehdä kompromisseja.
“Tämä on ensimmäinen sähkömoottori, joka todella vastaa sähköajoneuvojen nykytarpeisiin ja avaa ovia täysin uudenlaisille ratkaisuille. Olemme pystyneet tuomaan alan toimijoille jotain uutta, mikä ei ole ennen ollut mahdollista, ja tässä onkin Donut Labin missio tiivistettynä”.
Myös drooneihin sopiva malli
Donitsimoottorin tuomat edut ulottuvat monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin. Siksi Donut Lab tuo valmistajien saataville viisi mallia sisältävän moottoriperheen, joka yhtiön mukaan on markkinoiden kehittynein, suorituskykyisin ja monipuolisin.
Esimerkiksi 40 kilogrammaa painava 21-tuumainen versio pystyy tuottamaan 630 kilowattia tehoa ja 4300 newtonmetriä vääntöä – per moottori. Millä tahansa mittarilla arvioituna kyseessä on maailman paras sähkömoottori, todetaan tiedotteessa.
Kyseinen moottori on suunniteltu erityisesti autoteollisuuteen, ja sen suorituskyvyn avulla ajoneuvot tulevat rikkomaan maailmanennätyksiä. Samasta moottorista julkaistiin samalla myös kuorma-autoihin tarkoitettu erikoisversio.
Kaksipyöräisiä varten yhtiö julkaisi uuden 17-tuumaisen moottoripyörän moottorin, joka tuottaa 150 kilowattia tehoa ja 1200 newtonmetriä vääntöä vain 21 kilogramman kokonaispainolla.
Saman moottorin 12-tuumainen versio taas soveltuu pienempiin kaksipyöräisiin ja painaa vain 8 kilogrammaa. Viidentenä moottorina yhtiö julkaisi drooneihin tarkoitetun “minidonitsin” joka on 120 millimetriä halkaisijaltaan, ja tuottaa 3 kilowatin ja 20 newtonmetrin suorituskyvyn, samalla painaen vain 1500 grammaa.
Donitsimoottorit tarjoavat ajoneuvovalmistajille myös huomattavia kustannussäästöjä. Kun samaan suorituskykyyn päästään pienemmällä määrällä aktiivisia materiaaleja, säästyy merkittävästi kustannuksia. Näin ollen Donut Labin ratkaisut alentavat myös ajoneuvon valmistushintaa verrattuna perinteisiin teknologioihin.
Modulaarinen teknologia-alusta mullistaa kehitystyön
Ajoneuvojen rakentaminen on perinteisesti ollut erittäin kallis ja pitkäkestoinen prosessi. Yksi suurimmista syistä tähän on ollut se, että tärkeimpiä komponentteja ei ole suunniteltu toimimaan alun perin yhteen, vaan ajoneuvovalmistajat hankkivat komponentit eri toimijoilta. Tästä syystä suurin osa ajoneuvokehityksestä menee integrointityöhön.
“Se että eri osat saadaan toimimaan täydellisesti yhdessä ja ohjelmistot kommunikoimaan keskenään on erittäin aikaavievää kehitystyötä. Meidän ratkaisumme mahdollistaa sen, että kaikki osat toimivat yhdessä vaivattomasti, mikä nopeuttaa kehitystyötä ja avaa uusia mahdollisuuksia monilla teollisuudenaloilla”, Lehtimäki toteaa.
Modulaarisen Donut-alustan tärkeitä komponentteja moottorin lisäksi ovat akkumoduulit, tietokoneyksiköt sekä ajoneuvoa ohjaava ohjelmisto. Yhtiön näkynä on se että asiakkaat voivat tulevaisuudessa valita tarvitsemansa komponentit katalogista ja liittää ne yhteen standardiliittimillä nopeasti ja yksinkertaisesti.
Komponentit on suunniteltu toimimaan erinomaisesti myös yksittäin, mutta erityisesti yhdessä ne muodostavat saumattoman kokonaisuuden ja varmistavat ennennäkemättömän suorituskyvyn.