Moottoripyörän parkkeeraamiseen liittyy monta sudenkuoppaa — sakkolappu voi yllättää

Moottoripyörä on Suomessa hankalaa pysäköidä kadunvarteen samanaikaisesti lainkuuliaisesti ja tilaa sopuisasti hyödyntäen, todetaan EasyParkin tiedotteessa.

Moottoripyörä on tieliikennelaissa väliinputoaja. Laissa moottoripyörä vertautuu pysäköinnin osalta autoon, mutta kokoeron vuoksi käytäntö ei ole yksiselitteinen. Moottoripyörille tarkoitetut pysäköintiruudut ovat harvinaisuuksia.

Yleensä motoristit käyttävät autojen kokoa olevia pysäköintiruutuja. Autoilijaa taas ärsyttää yksittäinen moottoripyörä, jolle riittäisi neljännes ruudusta, mutta joka varaa yhden usein harvalukuisista vapaista ruuduista.

Tehokkainta olisi pysäköidä moottoripyörät vierekkäin liikennevirrasta katsoen poikittain. Tällöin niitä mahtuisi yhteen auton kokoiseen pysäköintiruutuun 3–4 ja jokaisella niistä olisi esteetön poispääsy. Mutta se ei ole lainmukaista.

Laki ohjaa tilanhaaskaukseen

Tieliikennelaki sanoo pysäköintimaksulla hankittavan pysäköintioikeuden olevan ajoneuvokohtainen.

– Periaatteessa on pysäköintitilan haaskaamista varata auton kokoinen ruutu yhdellä moottoripyörällä. Se kismittää autoilijoita. Mutta motoristille ykkösasia on tietenkin välttää lain rikkomista ja sakkoriskiä. Käytännössä pysäköintimaksulla saa itsenäisen käyttöluvan valitsemaansa parkkeeraustilaan. Jos moottoripyörä pysäköidään autoruutuun, ei siihen saa samaan aikaan autoa tunkea. Vaikka joskus joku auto siihen voisi mahtua, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Motoristille huomaavaisuus on sakkoriski

Yhteen parkkiruutuun saa pysäköidä enemmän kuin yhden moottoripyörän. Olennaista kuitenkin on, että jokaisen ruutuun parkkeeratun moottoripyörän pitää pystyä lähtemään ruudusta esteettömästi. Hukkatilaa siis yleensä jää, vaikka parkkiruudun yrittäisi täyttää taloudellisesti.

– Jos motoristi parkkeeraa yhteen ruutuun vaikkapa 3 omistamaansa moottoripyörää, häntä voidaan sakottaa, jos sakottaja katsoo, ettei jokaisen pyörän ruudusta poistumisreitti ole esteetön. Sama pätee kaveriporukkaan. Jos poppoo jättää pysäköintitilan säästämiseksi moottoripyöränsä limittäin yhteen ruutuun, heitä saatetaan sakottaa esteettömyyden laiminlyömisestä, Kolehmainen kertoo.

Parkkiruudun rajat muodostuvat sen ulkoreunoista. Jos edes pieni osa ajoneuvosta ylittää ne, kyse on laittomasta parkkeerauksesta.

Harmaita hiuksia motoristille

Lisää harmaita hiuksia motoristeille aiheuttaa tieliikennelain määräys siitä, että kadunvarressa ajoneuvot tulee lain mukaan pysäköidä liikennevirran suunnan mukaisesti. Eli esimerkiksi moottoripyörän ja pikkuruisen Smart-auton pysäköiminen kadunvarteen liikennevirran suunnan vastaisesti poikittain on vastoin lakia.

– Poikittain pysäköiminen on sakkoriski. Vaikka se olisi tilankäytön kantilta järkevintä, Kolehmainen toteaa ja jatkaa:

– Motoristeille on ongelmallista sekin, että kadut usein viettävät sivuille päin. Kun siihen yrittää jättää pyöränsä liikennevirran suuntaisesti, kaksipyöräinen kellahtaa herkästi nurin. Eli paikoin valittavana on sakkoriski tai kohonnut vaara moottoripyörän kolhiintumisesta.

Jokaiselle moottoripyörälle on maksettava erillinen parkkimaksu.

– P-liikennemerkin alle sijoitettavilla lisäkilvillä voidaan rajata parkkiruudut vain tietynlaisten ajoneuvojen käyttöön. Tämä on kuitenkin harvinaista ja koskee yleensä vain raskaan kaluston kieltämistä. Yksityisillä toimijoilla voi olla hallinnoimillaan parkkipaikoilla, kuten kauppakeskusten pihoilla tai parkkitaloissa, omia sääntöjään koskien esimerkiksi moottoripyörien jättämistä autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Mutta tämäkin on käytännössä harvinaista, Kolehmainen kommentoi.

Mopon puolestaan saa pysäköidä maksutta jalkakäytävällä. Jos mopon jättää kadunvarsipysäköintiin tai parkkiruutuun, siitä on maksettava normaali parkkimaksu.

Paperilaput tarttuvat tuuleen tai pitkiin kynsiin

Pysäköintiautomaatista haetut paperilappuset ovat motoristin kannalta hankalia. Tuuli tai pitkäkyntinen tarttuu herkästi pysäköintilappuun, jos sen jättää moottoripyörän visiiriin. Siksi monen kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, ettei maksettua lippua tarvitse laittaa moottoripyörään. Mahdollisen pysäköintisakon saa mitätöityä toimittamalla pysäköintiviranomaiselle todisteeksi joko pysäköintilipun tai valokuvan lipusta.

Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.

– Moottoripyöräilystä on tarkoitus nauttia. Pysäköimisen jälkipuinti kuten sakkojen oikaisuprosessi ei oikein istu siihen. Joskus näissä asioissa on menty oikeuteen saakka, ja jopa Korkein oikeus on ottanut kantaa moottoripyörän pysäköintimaksuun. Mobiilimaksamisen yleistyminen pysäköinnissä helpottaa myös motoristin elämää suuresti, Kolehmainen päättää.

Laki ei vaadi motoristilta myöskään parkkikiekon käyttöä, joskin hänen on noudatettava muiden ajoneuvojen kuljettajien tavoin pysäköintiin liittyviä aikarajoituksia.

EasyParkin kautta maksetut pysäköintimaksut ovat nimenomaan ajoneuvokohtaisia, eikä silloin tarvitse stressata parkkeeraamisen seurauksista.

Moottoripyöräpysäköinnin vinkkilista:

  • Moottoripyörä pysäköidään kuten autokin.
  • Moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa.
  • Moottoripyörää ei saa pysäköidä polkupyöräparkkiin.
  • Parkkikiekkoa ei tarvitse käyttää, mutta samat aikarajoitukset koskevat moottoripyörääkin.
  • Pysäköintilippua ei tarvitse laittaa ajopeliin kiinni, se pitää kuitenkin säilyttää todisteena mahdollisen sakon oikaisuvaatimuksen todisteeksi. Lipukkeiden kanssa pelaamisen vältät kokonaan käyttämällä pysäköintisovellusta.
  • Jos sait aiheettoman pysäköintivirhemaksun, muista tehdä oikaisuvaatimus mahdollisimman pian. Tarkista kaupunkikohtaiset vaatimukset esimerkiksi verkkosivuilta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN  PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE // 

1 KOMMENTTI

  1. Hei!
    Luin artikkelianne moottoripyörän pysäköinnistä, onko tosiaan näin, että moottoripyörää ei saa parkkeerata ns. liikenteen vastaisesti?
    Eikö autojenkin osalta laki jo muuttunut, nykyään saa parkkeerata kummin päin tahansa, eli myös liikenteen vastaisesti?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here