Moottorin testi osoitti: Takapainoiseksi kuormattu peräkärry on hengenvaarallinen

Moottori testasi, miten peräkärryn kuorman sijoittelu vaikuttaa vetoauton ja kärryn käytökseen äkillisessä väistötilanteessa. Väistökoe takapainoisella kuormalla päättyi täydelliseen hallinnan menetykseen, joka voisi tavallisella tiellä olla tuhoisa. Testi osoitti, että oikeaan kuormaamiseen ja ajonopeuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, todetaan Moottorin tiedotteessa.

Moottorin keskiviikkona 24.3.2021 ilmestyvässä numerossa 4/2021 julkaistava testi jatkaa laajaa peräkärryjen testisarjaa, jossa on aiemmin kokeiltu täyteen kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa, mitattu jarrutusmatkoja erilaisilla kuormilla ja testattu peräkärryn renkaita talvikelillä.

– Viime kesänä teimme kokeita uusilla vetoautoilla, mutta tällä kertaa halusimme kokeilla, miten tyypillinen suomalainen yhdistelmä eli käytetty auto ja peräkärry käyttäytyy äkillisessä väistössä. Testin toinen ydin oli se, että testasimme myös erilaisten kuormien vaikutusta, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen kertoo.

Kuva: Moottori-lehti.

Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa viime loka–marraskuun taitteessa. Koetta varten lentokentän suljetulle kiitoradalle rakennettiin keiloista rata, joka simuloi äkillistä kaistanvaihtoa maantiellä. Kokeessa asvaltti oli kuiva ja lämpötila plus kymmenen astetta.

– Käyttämällä samaa testirataa saimme hyvän vertailukohdan aiempiin väistökokeisiimme, joissa täyteen kuormatun peräkärryn ja uuden Škoda Superbin hallinta menetettiin 95 km/h -nopeudessa, testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

Vetoautoksi valjastettiin yli puoli miljoonaa kilometriä ajettu Toyota Avensis Wagon, ja kärrynä käytettiin Majava M 5030 LJ:tä. Lavalle kiinnitettiin soralla täytettyjä muovikanistereita kolmella eri tavalla: tasapainoiseksi sekä etu- ja takapainoiseksi sijoiteltuna. Kuorman paino oli 300 kg eli huomattavasti suurinta sallittua maksimikuormaa vähemmän.

Oikein eli tasapainoiseksi kuormattu kärry selviytyi väistökokeesta 90 km/h -nopeudella, mutta todellinen yllätys oli takapainoisen kuormauksen käytös jo 75 km/h -vauhdissa.

– Takapainoisen yhdistelmän epävakaus erottui jo suoralla siirtymällä väistökoekiihdytyksen alkuun. Auton peräpään heijaamisesta huomasi, että kuorma oli lastattu väärin, ja aisa nosti perää ylemmäs jo silmämääräisestikin tarkasteltuna, Saarinen kuvailee.

Kuljettajasta tuli matkustaja

Takapainoinen kärry läpäisi väistökokeen vielä 70 km/h -nopeudella, mutta vain viiden kilometrin nopeudenlisäys aiheutti täysin odottamattoman hallinnan menetyksen. Yhdistelmä heittelehti holtittomasti puolelta toiselle, ja kokeneesta kuljettajasta tuli hetkessä matkustaja.

– Yhdistelmän oikaisemiseksi ei ollut mitään tehtävissä. Kärryn aiheuttama nykäys oli niin voimakas, etteivät uudemman auton turvajärjestelmätkään olisi estäneet ulosajoa, testikuljettajana toiminut Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kommentoi.

Katso tästä muita juttuja Moottorista.

Vaikka yhdistelmä pyörähti ympäri ja jäi niukin naukin kiitoradan kestopäällystetylle puolelle, ajolinjan tarkastelu osoitti, että tavallisella maantiellä olisi menty pitkälle tien ulkopuolelle. Ainekset vakavaan liikenneonnettomuuteen olisivat siis olleet kasassa.

– Valitettavasti liikenteeseen lähtee monia, jotka eivät kiinnitä riittävästi huomiota peräkärrynsä kuorman sijoitteluun. Testimme osoitti, että oikeaoppinen kuormaaminen yhdistettynä maltilliseen ajonopeuteen on kärrykauden aattona syytä pitää visusti mielessä, Parviainen muistuttaa.

Moottori 4/2021 ilmestyy 24.3. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here