Mikä tahansa yritys voi saada tukea sähköauton latauspistettä varten

5.2.2017 18.20

Työ- ja elinkeinoministeriö myönsi 4,8 miljoonaa euroa sähköautojen julkisen latausinfrastruktuurin laajentamiseen vuosina 2017-2019 osana hallituksen biotalous ja puhtaat ratkaisut -kärkihanketta. 

Tavoitteena on sysätä liikkeelle jopa 15 miljoonan euron latausjärjestelmäinvestoinnit ja kolminkertaistaa nykyinen julkinen latausverkosto.


Tuki kohdistuu vain julkisesti kaikille käyttäjille avoimiin älykkäisiin latauslaitteisiin ja vauhdittaa erityisesti pikalatureiden käyttöönottoa. 

Normaalien laturien tukiprosentti on 30 %. Puolet tukipotista varataan pikalataukseen, jonka osalta tukiprosentti on 35 %.

”Sähköautojen hankintaa pitää myös tukea”

Toimialalla ollaan yleisesti tyytyväisiä ministeriön päätökseen tukea latausinfrastruktuurin rakentamista etupainotteisesti. Tukea tarvitaan jatkossa kuitenkin myös sähköautojen kaupan vauhdittamiseen.

– Tuki tuo kaivatun piristysruiskeen sähköautojen latausinfrastruktuurin kehitykseen. Kattava julkinen latausverkosto on yksi keskeisimmistä kriteereistä sähköautoa harkittaessa. Kun sähköautojen osuus ylittää 10 % rajan, tulee myös sähköauton latauksesta järkevää liiketoimintaa latauspisteen omistajille, arvioi Virran toimitusjohtaja Jussi Palola.

Palola ei kuitenkaan usko infrastruktuurin yksin ratkaisevan liikenteen sähköistymisen pullonkauloja.


– Latausjärjestelmien tuki on merkittävä askel, ja seuraavaksi toimenpiteitä tarvitaan myös sähköautojen hankinnan edistämiseksi. Tuki ajoneuvoille on tarpeen, jotta hallituksen tavoite saada 250 000 sähköautoa Suomeen 2030 mennessä saavutettaisiin, Palola jatkaa. 

Suomesta edelläkävijä

Keskeistä tuessa on sen kohdistuminen älykkäisiin latauslaitteisiin. Älykkäällä latauksella tarkoitetaan latausjärjestelmää, joka sisältää tietoliikenneyhteyden ajoneuvon ja latauslaitteen välillä sekä tietoliikenneyhteyden latauslaitteen ja latauspalveluntuottajan välillä. 

Käytännössä älykäs lataus tarkoittaa siis älykästä latauslaitetta ja siihen liitettyä palvelua, jolla latausta voidaan mitata, etäohjata sekä hyödyntää energiajärjestelmän palveluissa.

– Älykäs latauslaite on keskiössä turvallisen ja jouhevan latauskokemuksen mahdollistamisessa. Älylatauksen tärkein ominaisuus on kuitenkin mahdollisuus hyödyntää sähköautoja osana energiajärjestelmää. Näissä palveluissa Suomi on edelläkävijä, ja älykkään latauksen yhdistäminen älykkääseen sähköverkkoon vie Suomen latausjärjestelmän kansainväliseen kärkeen, Palola kertoo.

Tukea voivat hakea yritykset toimialasta riippumatta

Sähköautojen julkinen lataus yleistynee nopeimmin liikekiinteistöissä ja päätieverkolla. Sähköautojen latausliiketoiminta ei kuitenkaan ole toimialaan sidottu, vaan jokainen yritys voi omassa kiinteistössään tarjota tukeen oikeutettua julkista latauspalvelua ja laskuttaa sen käytöstä. 

Tuen piiriin voivat hakeutua kaikki energiatuen kriteerit täyttävät yritykset. Tuen ehtona on, että kaikki kuluttajat voivat käyttää latauslaitetta ilman syrjiviä ehtoja. 

Tunnistus-, käyttö- ja maksuehdot määräytyvät markkinaehtoisesti.

Tarkemmat ehdot tuesta löytyvät osoitteesta www.lataustuki.fi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän