Volvon täyssähköinen EX90-malli ei ole kauaa ehtinyt markkinoilla vielä vanheta, kun Volvo on jo ehtinyt tekemään autoon merkittävän päivityksen mallivuoden 2026 autoista eteenpäin.
Käyttäjien kokemukset EX90:n lataamisen kanssa eivät ole aina sujuneet täysin mutkitta. Autotodayllä koeajossa on ollut kaksi eri EX90 yksilöä, ja molemmissa yksilöissä pikalataus ei ole toiminut joka kerta täysin oletuksien mukaan tai ongelmitta.
Mallivuoden 2025 EX90 on sähköiseltä arkkitehtuuriltaan 400 volttia, kuten suurin osa muistakin markkinoilla olevista täyssähkömalleista. Mallivuodesta 2026 eteenpäin valmistettavat EX90-mallit pohjautuvat 800 voltin tekniikkaan.
Päivitys tulee Volvon kertoman mukaan näkymään etenkin pikalatauksen latausnopeudessa, pienempänä painona ja parempana hyötysuhteena.

Tällä hetkellä 400 voltin arkkitehtuurin malleille valmistaja ilmoittaa latausajan 10 prosentista 80 prosenttiin olevan 30 minuuttia ja maksimi latausteho 250 kW. Suomessa lataustehoa rajoittaa latausasemien 500 ampeerin maksimi virta, jolloin teho rajoittuu 200 kilowattiin ja latausajaksi valmistaja ilmoittaa Suomessa 32 minuuttia.
Volttien tuplaantuessa latausnopeuden ilmoitetaan kasvavan jopa 350 kilowattiin ja 10-80% latausaika tippuu 22 minuuttiin. On kuitenkin hyvä myös muistaa, että 800 voltin latausasemia ei ole aivan joka nurkalla. Volvo ei ole vielä ilmoittanut, mikä on maksimi latausteho 400 voltin laturilla autoa ladattaessa.
Parannus latausajassa (800 voltin laturilla ladattaessa) kuulostaa merkittävältä ja pitänee myös todellisuudessa hyvin lähelle paikkansa. Autotodayn lataustestissä 400 voltin tekniikalla jäätiin vain kolmen minuutin päähän valmistajan ilmoittamasta 32 minuutista, vaikka latauskäyrä ei ollut testissä täysin oppikirjan mukainen. Auto tiputti jostakin syystä lataustehoa säännöllisin väliajoin muutamia kertoja lataustestin aikana.

Volvo kertoo arkkitehtuuripäivityksen myötä myös eri komponenttien painon putoavan. Järjestelmän suuremman jännitteen ja pienemmän virran takia tarvittavien valmistusmateriaalien määrä vähenee, keventäen etenkin sähkömoottoreita, akkua ja muuntimia.
Ampeerien laskiessa, latauksessa syntyvän hukkalämmön voi olettaa myös pienenevän ja sitä kautta latauksen hyötysuhteen paranevan. Hyötysuhteen paraneminen koskee lähinnä pikalatausta suurella teholla.
Vaikka ymmärrettävästi sähköarkkitehtuurin päivitys ei tule koskemaan jo valmistettuja 400 voltin malleja, eivät vanhemmat mallitkaan jää täysin päivityksittä. Kaikkiin jo valmistettuihin ja luovutettuihin Volvo EX90 -malleihin tullaan valmistajan mukaan vaihtamaan kokonaan uusi “keskustietokone”.
Tehokkaampi tietokone tulee palvelemaan muun muassa auton lukuisia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä sekä energiatehokkuutta.


