Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Japanin osakilpailua, joka päättyi suomalaisjuhliin Valtteri Bottaksen ottaessa kauden kolmannen voittonsa.
Mercedeksellä riitti aihetta juhlaan muutenkin, sillä talli varmisti kuudennen peräkkäisen valmistajien mestaruutensa. Eturivistä startanneet Ferrari-kuskit sortuivat molemmat virheisiin lähdössä.
Bottaksen sunnuntainen voitto korosti sitä, miten kypsä ja taitava kuljettaja hänestä on tullut. Hän otti kauden kolmannen voittonsa ja auttoi Mercedestä varmistamaan kuudennen peräkkäisen valmistajien maailmanmestaruutensa. Lewis Hamiltonin jäätyä taistelemaan kakkossijasta Sebastian Vettelin kanssa.
Valtterin loistosuoritus osoitti, miten paljon Mercedekselle on hyötyä hänen ominaisuuksistaan: hän osaa olla tiimipelaaja ja pystyy lisäksi tarvittaessa ottamaan tilanteista kaiken irti.
Voitin toisen maailmanmestaruuteni Suzukassa 20 vuotta sitten. Jos jotain tiedämme siitä upeasta japanilaisesta radasta, niin sen, että sää voi parhaimmillaankin olla arvaamaton. Kun sataa, vettä todella tulee. Tällä kertaa taifuuni Hagibis ei jättänyt FIA:lle ja järjestäjille muita vaihtoehtoja kuin perua lauantain harjoitukset ja aika-ajot.
Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun F1-sarja on joutunut siirtämään aika-ajot sunnuntaille. Itse asiassa niin on tapahtunut Japanissa kahdesti aiemminkin, vuosina 2004 ja 2010. Lykkäys lisäsi tallien ja kuljettajien paineita saada kaikki kuntoon kisapäiväksi. Se muutti myös olosuhteita, koska rankkasade huuhtoi radan puhtaaksi, jolloin renkaat kuluivat odotettua enemmän. Se johti lopulta kahden stopin taktiikoihin.
Ferrarin lupaavat lähtökohdat sulivat starttiin
Perjantain harjoitusten jälkeen näytti siltä, ettei Ferrarin kisavauhti riittäisi Mercedeksen lyömiseen. Talli kuitenkin löysi taas aika-ajoihin lisää puhtia ja valtasi eturivin. Paalupaikka meni Sebastian Vettelille, eikä tallikaveri Charles Leclercistä ollut sillä kertaa haastajaksi.
Odotin kisasta erilaista, koska Mercedes on hieman hellempi renkaille. Sillä ei kuitenkaan lopulta ollut väliä, koska molemmat Ferrari-kuljettajat tekivät lähdössä virheen. Sebastian antoi autonsa liikahtaa eteenpäin lähtöruudukossa ja pysäytti sitten auton juuri kun starttivalot sammuivat! Ajoitus ei olisi voinut olla huonompi, ja oli ihme, että hän selvisi siitä niinkin hyvin.
Ymmärrän Sebastiania, sillä Suzukan pääsuora on alamäessä, joten jos ei ole varovainen, auto voi alkaa valua alaspäin. Etenkin jos samalla muuttelee säätöjä tai puhuu radiossa. Jalka on pidettävä jarrulla, kunnes valot sammuvat.
Näytti siltä, että Sebastianin huono lähtö häiritsi Charlesia, sillä hänkin lähti viivalta hitaasti ja sai sitten mutkissa 1 ja 2 vastaansa Red Bullin Max Verstappenin. Charles ajoi leveäksi, ja autojen osuttua toisiinsa Maxin kisa oli siinä. Hän keskeytti myöhemmin pahojen pohjavaurioiden takia.
Rikkinäisen etusiiven kanssa oltava tarkkana
Osuma päätti myös Charlesin mahdollisuudet voittokamppailuun, koska vaurioituneen etusiiven takia hänen piti tehdä varikkopysähdys aikaisessa vaiheessa. On puhuttu paljon siitä, etteivät Charles ja Ferrari päättäneet heti pysähtyä ja korjata auton vaurioita.
Minusta hänen olisi heti pitänyt tulla sisään, koska ei ole mitään järkeä ajaa rikkinäisellä etusiivellä, joka laahaa maata. Se vaikuttaa auton suorituskykyyn, kuluttaa renkaita ja on vaarallista sekä kuljettajalle itselleen että muille.
Siiven pettäminen kovassa vauhdissa voi olla kohtalokasta. Muistatte kai, että juuri rikkinäinen etusiipi oli syynä Roland Ratzenbergerin kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen San Marinon GP:ssä vuonna 1994.
Oli onni onnettomuudessa, että Charlesin etusiiven päätylevyn viimein petettyä irronneet osat vahingoittivat vain Lewis Hamiltonin autoa rikkoen oikeanpuoleisen sivupeilin. Siinä olisi voinut käydä pahemminkin. Saimme taas muistutuksen siitä, miten tärkeä halo-turvakaari on turvallisuuden kannalta.
En kuitenkaan syytä Charlesia siitä, että hän yritti jatkaa. Hän sanoi, ettei auto tuntunut huonolta ajaa, eikä hän edes voi nähdä etusiipeä ohjaamosta käsin. Ferrarilla se kuitenkin nähtiin, eikä ole mikään ihme, että FIA langetti kisan jälkeen rangaistuksen.
Oli harmi, että osuma johti Maxin keskeytykseen, koska Suzuka on Hondan kotirata ja hyvä tulos on silloin aina tärkeä. Maxille keskeytys oli vasta kauden toinen. Se osoittaa, miten paljon hän on kypsynyt kuljettajana ja miten paljon Honda on parantanut suorituskykyään ja luotettavuuttaan.
Valtteri teki kaiken oikein
Valtteri sai sunnuntaina täydellisen startin. Hän teki kaikki oikeat päätökset, ohitti molemmat Ferrarit, siirtyi kärkipaikalle ja alkoi kasvattaa etumatkaansa. Suoritus oli erittäin vahva, minkä ansiosta Mercedes pystyi antamaan Valtterille oikean taktiikan.
Hän kontrolloi kisaa kärjessä, teki sen mitä vaadittiin ja otti voiton, joka on hänelle varmasti tärkeä. Oli hienoa nähdä, miten onnelliselta hän näytti. Lopputulos on taas osoitus siitä, miten hyvin Lewisin ja Valtterin yhteistyö toimii.
Sebastian teki hartiavoimin töitä pitääkseen toisen sijansa. Viimeisten kymmenen kierroksen aikana Lewis painosti Sebastiania kovasti, mutta tämä pysyi edellä kokemuksensa ja Ferrarin hevosvoimien turvin. Sebastian pystyi myös hyödyntämään kierroksella ohitettavia, mikä sekin kertoo hänen pitkästä kokemuksestaan: hän osasi ottaa DRS:stä kaiken irti juuri oikeissa paikoissa.
Ferrari joutui kuitenkin taas huomaamaan, miten mahdollinen voitto lipsahti käsistä. Vaikka Mercedeksen kisavauhti oli parempaa, sijoitus radalla on kaikki kaikessa, kuten Sebastian osoitti. Jos Sebastian olisi saanut hyvän lähdön eikä Charles olisi ajautunut leveäksi, kisa olisi voinut päättyä aivan eri tavalla. Tällä tasolla virheistä kuitenkin rangaistaan, ja Mercedeksen tasoinen talli on aina valmiina hyötymään niistä.
Mestaruus enää kahden kauppa
Japanin tulokset tarkoittavat myös sitä, että vain toinen Mercedes-kuskeista voi voittaa mestaruuden. Lewis johtaa 64 pisteellä, joten Valtterin pitäisi saada jokaisessa neljässä jäljellä olevassa kisassa 17 pistettä Lewisia enemmän voittaakseen mestaruuden.
Niin tuskin tapahtuu, mutta jos Lewis keskeyttäisi Meksikossa tai USA:ssa, Suomessa saataisiin jännittää!
Odotettavaa siis riittää. Kauden toinen puolisko on tuntunut aivan erilaiselta Ferrarin tultua mukaan paalupaikka- ja voittokamppailuihin. Odotan Ferrarin taistelevan voitosta myös ensi viikolla Meksikossa. Jos kuljettajat ja kisainsinöörit välttyvät virheiltä, Mercedes on kovan paineen alla.
Koska kaudelle 2020 ei ole luvassa suurempia teknisiä muutoksia, nämä viimeiset kilpailut ovat hyvin tärkeässä asemassa ensi kauteen valmistautuessa. Ennustan ensi vuodeksi tiukkaa kärkitaistoa, sillä Red Bull Hondakin on halukas ilmoittautumaan mukaan voittokamppailuihin säännöllisesti.
F1-sarjassa kilpailu on entistä tiukempaa.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.