Mika Häkkinen: ”Valtteri parantaa ensi kaudella”

Mika Häkkinen ja Mark Callagher. Kuva: Unibet.

F1-asiantuntija Mika Häkkinen kertoo Inside Formula One with Mika Häkkinen -podcastin uudessa jaksossa ajatuksiaan kuluneesta F1-kaudesta.

Podcastissa Häkkinen analysoi muun muassa tekijöitä Lewis Hamiltonin menestyksen taustalla, Charles Leclercin ja Sebastian Vettelin välistä dynamiikkaa Ferrarilla sekä Valtteri Bottaksen kauden suoritusta.

Kaksinkertainen maailmanmestari avaa myös, mitä hänen vuoteensa on kuulunut radalla ja sen ulkopuolella.

Katso tästä muut Mika Häkkinen -jutut.

Mercedes voitti menneellä kaudella valmistajien maailmanmestaruuden Lewis Hamiltonin napatessa kuudennen henkilökohtaisen maailmanmestaruutensa 34 vuoden iässä. Häkkisen mukaan iän tuoma kokemus mahdollistaa Lewiksen jatkuvan menestyksen Mercedeksellä.

– Kun kuljettaja on vakiinnuttanut asemansa tallissa vuosien aikana, ihmiset, joiden kanssa työskentelet ymmärtävät yhä paremmin ja paremmin ajotyyliäsi, käyttäytymistäsi ja persoonaasi. Lewis on mahtava persoona, joten tämä kaikki yhdessä tekee Mercedeksen ja Lewiksen paketista vahvemman kuin koskaan, Häkkinen kertoo entisen F1-tallipäällikkö Mark Gallagherin haastattelemana.

Mika antaa Mercedeksen suomalaiskuljettaja Valtteri Bottakselle kaudesta kiitosta. Valtteri sijoittui maailmanmestaruustaitelussa toiseksi, saavutti kauden aikana viisi paalupaikkaa ja neljä voittoa.

– Valtterilla oli ehdottomasti hieno kausi ­– paitsi että Lewis voitti. Oma näkemykseni on, että Valtteri on todella lähellä omaa maksimisuorituskykyään kuljettajana kaikilla osa-alueilla. Olen hyvin luottavainen, että Valtterin kehitys jatkaa kulkuaan oikeaan suuntaan. Kun tunnet itsesi vahvaksi kaikilla kilpailun osa-alueilla, ennemmin tai myöhemmin tallikaverisi tulee murtumaan. Ensi kaudella Valtteri tulee ehdottomasti ottamaan taas uuden askeleen kuljettajana.

Kuluneen vuoden aikana myös Mika itse pääsi takaisin tositoimiin kilpa-auton ratin taakse Suzukan 10 tunnin Intercontinental GT Challengessä.

– Suzukan kilpailu oli ehdottomasti hyvin vaikea. Kilpailuun täytyä valmistautua fyysisesti ja henkisesti, joka ei tässä iässä ole enää kovin helppoa. GT3-autoilla ajetaan hana pohjassa, joten kaikkea voi sattua. Omalla ajovuorollani kilpailija esimerkiksi ajoi perääni tullessani varikolle. Onneksi sain auton suoristettua turvallisesti ennen ratavallia. Kaiken kaikkiaan suoriuduin kilpailusta hyvin.

Koko englanninkielinen podcast on kuunneltavissa tästä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here