Mika Häkkinen: "Monzan spinnaus 1999 oli katastrofi"

Videolla näkee Häkkisen spinnauksen.

15.9.2017 23.20

Kaksinkertainen Formula 1 -maailmanmestari Mika Häkkinen kertoo peliyhtiö Unibetille kirjoittamassaan kolumnissa taustat vuoden 1999 Monzan spinnauksestaan.

Lewis Hamilton, Valtteri Bottas ja Mercedes olivat tänä vuonna Monzassa ylivoimaisia. Monza vaikuttaa joskus simppeliltä, jopa helpolta radalta, koska 75 prosenttia siitä ajetaan kaasu pohjassa. Niin ei kuitenkaan ole, sillä rata on tietyntyyppinen ja vaatii täydellistä keskittymistä, Häkkinen toteaa.

– Kun ajaa 350 kilometriä tunnissa, kaikki tapahtuu erittäin nopeasti ja kuljettaja etenee pitkiä matkoja lyhyessä ajassa. Jarrutuskohdat ovat erittäin tärkeitä; jos jarruttaa liian aikaisin, menettää paljon aikaa, ja jos jarruttaa liian myöhään, on pulassa.

– Vuonna 1999 johdin kisaa, kun tuli ongelma ja spinnasin. Se oli katastrofi ja minulle vaikea hetki, joka tapahtui mestaruustaiston kriittisessä vaiheessa. Päävastustajani Eddie Irvine oli vain pisteen päässä minusta.

Häkkisen mukaan moni asia vaikutti epäonnistumiseen

– Kuten tavallista, tilanne oli monimutkaisempi kuin miltä se vaikutti. Ennen viikonloppua olin osallistunut edustustehtävään enkä voinut hyvin, minkä takia jouduin antibioottikuurille. En ajatellut, että sillä olisi vaikutusta kisaviikonloppuun, koska ”mitä haittaa siitä olisi?”. Sain pian vastaukseni.

– Sen lisäksi käytimme kisassa eri vaihdevälitystä kuin aika-ajoissa. Aika-ajoissa asensimme pidemmän ykkösvaihteen, jota käyttäisin ensimmäisessä shikaanissa, kun taas kisassa tarvittiin lyhyt ykkösvaihde starttia varten, joten shikaani piti ajaa kakkosella. Kaiken huipuksi meillä oli eri strategia kuin kilpakumppanillamme Ferrarilla, joten kisan alussa minun piti ajaa täysillä, jotta varmasti voittaisin. Ajoin koko ajan aika-ajokierroksia.

– Kaikki nämä seikat vaikuttivat asiaan, kun ajoin ensimmäiseen shikaaniin kierroksella 30. Painoin täysillä enkä keskittynyt niin hyvin kuin olisi pitänyt, ehkä sairauden ja lääkityksen takia. Sen sijaan että olisin tiukassa jarrutuksessa vaihtanut kakkoselle, vaihdoinkin ykköselle.

– Normaalisti kontrollijärjestelmä olisi estänyt takapyörien lukkiutumisen, mutta säädöt eivät olleet aivan kohdillaan, joten pyörät menivät lukkoon ja spinnasin ulos radalta. En voinut uskoa sitä, ja kisani oli siinä. Olin vihainen itselleni omasta suorituksestani ja harmissani tallille, koska auto ei ollut toiminut halutulla tavalla.

– Tuollaiset hetket opettavat paljon. Ymmärsin, että minun olisi pitänyt keskittyä paremmin ja että flunssaoireeni olivat vaikuttaneet minuun enemmän kuin tajusin. Ei voi odottaa voittavansa, jos ei ole fyysisesti täysin kunnossa, eli oma terveydentila on erittäin tärkeä. Se myös osoitti, että auton säätöjen pitää olla täydelliset; kaikki riippuu yksityiskohdista, Häkkinen päättää kolumninsa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!