Mika Häkkinen: "Mitä turvallisempi F1-sarja on, sitä enemmän riskejä kuljettajat ottavat"

30.8.2018 23.08

F1-asiantuntija Mika Häkkinen korostaa Unibetin kolumnissaan, miten parjattu halo-turvakaari osoitti tehonsa Span startin joukkokolarissa.

Belgian GP ei ollut kilpailuna loistava, mutta se tullaan muistamaan kisana, jolloin halo-turvakaaren hyöty tuli vihdoin todistetuksi.

Jos Charles Leclercin Sauber-autossa ei olisi ollut haloa, eräs Formula ykkösten kirkkaimmista nuorista lahjakkuuksista olisi melkein varmasti loukkaantunut ja kenties jopa menettänyt henkensä.

Kolari sai alkunsa, kun Nico Hülkenberg jarrutti Renault-autollaan liian myöhään ja lähetti Fernando Alonson McLarenin ilmalentoon yli Leclercin.

Onnettomuudesta tuli mieleen samankaltainen tapaus vuonna 2012. Silloinkin Alonso joutui uhriksi, kun Romain Grosjeanin Lotus lensi Fernandon ohjaamon yli vain parin sentin päästä hänen kypärästään.

Olen koko ajan kannattanut halo-kaarta, vaikka ymmärränkin, mikseivät monet fanit ja osa median edustajista pidä siitä. Minun mielipiteeni on, että mitä turvallisempi laji, sitä enemmän riskejä kuljettajat ottavat ja sitä enemmän he puristavat.

Minun maineeseeni kuului riskien ottaminen, täysillä puristaminen ja nilkka suorana ajaminen, mutta se oli myös yksi syy siihen, miksi jätin formulat melko aikaisessa vaiheessa uraani. Tajusin, että hyvä onneni voisi loppua.

Sunnuntaisen onnettomuuden hidastuksia katsoessa näkyy, että Alonson auton oikea etupyörä osuu haloon ja ohjaamon yläosaan aiheuttaen aika paljon vahinkoa.

Ei tarvitse olla turvallisuusasiantuntija ymmärtääkseen mitä olisi tapahtunut, jos rengas olisi osunut Leclercin kypärään.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!