Mercedes-Benzin ladattava diesel-hybridi esillä Auto 2018 -tapahtumassa

Kuva: CvB.

Mercedes-Benzin mukaan ladattavat pistokehybridit ovat avainteknologia matkalla kohti paikallisesti päästötöntä autoilua.

Pistokehybridit tarjoavat asiakkaille etuja, joissa yhdistyvät kaksi maailmaa: kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla asiakkaat hyötyvät polttomoottorin pitkästä toimintamatkasta.

Mercedes-Benz kehittää EQ Power- tuotebrändin alla plug-in-hybridimallejansa, jotta tarjolla on aina paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä – myös uusimman sukupolven dieselmoottoreihin yhdistettynä.

Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien lanseeraus on seuraava askel Mercedes-Benzin autojen sähköistymisessä.

Hybridiautot ovat kaiken kaikkiaan aiempaa tehotaloudellisempia, koska ne ottavat ajon aikana energiaa talteen, ja plug-in-hybriditekniikan ansiosta polttomoottorien toimintaparametrit ovat aina mahdollisimman edulliset.

Kuva: CvB.

Ensimmäinen kolmannen sukupolven pistokehybridi Auto 2018 -tapahtumassa

Mercedes-Benz esittelee Auto 2018 -tapahtumassa farmarimallinen Mercedes-Benz C 300 de.

Mercedes-Benz C 300 de sedan- ja farmarimallina (polttonesteen kulutus yhdistetty: 1,6-1,4 l/100 km, CO2-päästöt yhdistetyt: 42-39 g/km, energiankulutus yhdistetty: 19,1-18,7 kWh/100 km) on Mercedes-Benzin kolmannen sukupolven plug-in-hybriditeknologian edustaja.

Nelisylinterinen uuden sukupolven dieselmoottori OM 654 välittää 143 kW:n (194 hv) tehonsa ja 400 Nm:n maksimivääntönsä eteenpäin tuoreimman sukupolven 9-vaihteiselle 9G-Tronic-hybridivaihteistolle.

Voimansiirron yhteydessä sijaitsee integroitu kompakti hybridivoimayksikkö, joka sisältää 90 kW:n tehoisen sähkömoottorin. Se tuottaa paikaltaan lähdettäessä peräti 440 Nm:n vääntömomentin.

Moottoreiden yhteisteho on 225 kW (306 hv). Yhteisvääntö on rajoitettu 700 Nm:iin, joka on käytettävissä jo kierrosluvulla 1 400 min.

Kuva: CvB.

Eco-avustin säästää energiaa

Kolmannen sukupolven hybriditeknologian energianhallinta on viety uudelle tasolle. Eco-avustin käyttää ennakoivasti kaikilta ajoavustinjärjestelmiltä kuten niiden tutkatunnistimilta, kameroilta ja navigointijärjestelmältä saamiaan tietoja ja avustaa kuljettajaa ajamaan energiaa ja ympäristöä säästäen.

Voimansiirron hallinta laskee tarkalleen, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta (ja hyödyntää liike-energiaa akun lataamiseen), ja milloin ja miten usein vaihteiston tulee vaihtaa vaihdetta polttonesteen säästämiseksi ja sähköisen toimintamatkan pitämiseksi mahdollisimman suurena ja miten kaikkien laitteistojen toimintalämpötiloja tulee ohjata, jotta seuraavasta ylämäestä selvitään mahdollisimman tehokkaasti.

Kun kuljettaja on syöttänyt navigointijärjestelmään seuraavan kohteen, akun varaustilaa pidetään sellaisena, että se sallii kaupunkien läpiajot sähköllä, ja hiukkassuodattimen regenerointiin käytetään tarvittaessa ensisijaisesti moottoriteitä.

Ratkaisevaa sähköisen toimintamatkan kasvattamisessa noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteetin kasvattaminen 13,5 kWh:iin akun koon pysyttyä entisellään.

Litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC) on tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin.

Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche Accumotiven valmistama. Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan autolla voi ajaa täysin sähköisesti jopa 57 km:n matkan paikallisesti päästöttömästi.

Auton voi ladata vesijäähdytteisen 7,4 kW:n tehoisen, autoon integroidun latauslaitteen ansiosta Mercedes-Benzin kotilatausasemasta koko teho hyödyntämällä vain noin 1,5 tunnissa 10 prosentista täyteen.

Tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää noin kuusi tuntia. Suomeen ensimmäiset C-sarjan EQ Power-autot saapuvat vuoden 2019 toisella puoliskolla.

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here