Mercedes-Benz laajentaa pistokehybridien mallistoaan vauhdilla

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzillä on jo nyt tarjolla 15 ladattavaa hybridiä ja tämän vuoden aikana tulee vielä viisi lisää.

Tällä hetkellä Suomessa on myynnissä C-, E-, GLC-, GLE- ja S-sarjan EQ Power-pistokehybridit.

Kevättalven aikana markkinoille saatetaan pistokehybridiversiot A- ja B-segmentin kompaktimalleista tarjontaa laajentamaan.

Yhteensä Mercedes-Benz-mallisto käsittää Suomessa vähintään 20 uutta lataushybridiä tämän vuoden loppuun mennessä.

Pistokehybridien ja täyssähköisten mallien vyörytys jatkuu tiiviinä myös tämän vuoden jälkeen.

Vuoteen 2022 mennessä Mercedes-Benzin kaikista henkilöautomallisarjoista tulee olemaan saatavilla sähköauto, ladattava hybridi tai vähintään sähköavusteinen versio – kaikkiaan yli 130 vaihtoehtoa.

Kolmannen sukupolven pistokehybridien vyörytys on iso askel Mercedes-Benzin autojen sähköistymisessä.

Pistokehybridit tarjoavat asiakkaille etuja, joissa yhdistyvät kaksi maailmaa: kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla asiakkaat hyötyvät polttomoottorin pitkästä toimintamatkasta.

Autot ovat kaiken kaikkiaan aiempaa tehotaloudellisempia, koska ne ottavat ajon aikana energiaa talteen, ja pistokehybriditekniikan ansiosta polttomoottorien toimintaparametrit ovat aina mahdollisimman edulliset.

Mercedes-Benz tarjoaa myös useita dieselmoottorisia hybridimalleja.

Toteutus kahdella eri tavalla

Kompaktiluokan etuvetoiset pistokehybridit on toteutettu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 75 kW (102 hv) sähkömoottorin ja 1,3- litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin yhdistelmänä.

Sähkömoottori on integroitu 8-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen.
Kaksoiskytkinvaihteiston kytkimien lisäksi rakenteessa on kolmas irrotuskytkin, jonka avulla vaihteisto ja sähkömoottori irrotetaan polttomoottorista.

Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 450 Nm ja takalattian alle poikittain sijoitetun akuston koko on 15,6 kWh. Järjestelmään kuuluu 7,4 kWh:n sisäinen latauslaite.

A- ja B-sarjojen lataushybrideissä ei ole erillistä polttomoottorin starttimoottoria, vaan polttomoottorin käynnistys tapahtuu auton korkeajänniteakustosta voimansa saavalla sähkömoottorilla.
Autoissa on erillinen 12 voltin akku, jonka tärkein tehtävä on suurjänniteakuston jännitteen hallinnan ylläpito sekä polttomoottoriauton perinteisten 12 voltin järjestelmien ylläpito.

Takavetoperusrakenteeseen pohjautuvissa Mercedes-Benz bensiini- tai dieselhybrideissä rakenne on toinen.

Sähkömoottorin irrotuskytkin, värinänvaimennin ja momentinmuuntimen lukituskytkin on yhdistetty kompaktiksi kokonaisuudeksi sähkömoottorin yhteyteen, ja kokonaisuus on sijoitettu rakenteessa pitkittäin asennetun polttomoottorin ja 9-portaisen momentinmuunninvaihteiston väliin.

Poltto- ja sähkömoottorin yhteinen vääntömomentti on 700 Nm, polttomoottorin käyttövoimasta tai auton mallista riippumatta.

Sähkömoottorilla liikkeelle lähdettäessä suurin vääntömomentti on rajattu arvoon 440 Nm. Akusto koko kaikissa malleissa on 13,5 kWh ja sitä ladataan vesijäähdytetyn 7,4 kW sisäänrakennetun latauslaitteiston välityksellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here