Mercedes-Benz laajentaa eCitaro-mallistoaan ja parantaa akun suorituskykyä

Kuva: Daimler.

Kaksi vuotta sitten esitelty matalalattiainen Mercedes-Benz Citaro -kaupunkilinja-automallisto on laajentunut.

12,14-metrinen Citaro on kaupunkiliikenteen klassikko, josta on jalostettu myös kompakti Citaro K sekä Citaro G -nivelbussi.

Mallisto on täydentynyt myös Citaro hybridillä sekä kaasukäyttöisellä Citaro NGT hybridillä.

Hiljattain Mannheimin tehtaalla valmistui sarjan 55 555. auto, joka oli mallin täyssähköinen eCitaro-versio.

Mercedes-Benzin täyssähköisiä kaupunkilinja-autoja on jo säännöllisessä reittiliikenteessä Berliinissä, Hampurissa, Oslossa ja Ystadissa, jonka lisäksi autoja on toimitettu Luxembourgiin ja Sveitsiin.

Eurooppaan on tilattu autoja lisää kolminumeroinen määrä vielä loppuvuoden aikana.

eCitaron litiumioniakut koostuvat 12 moduulista, ja niiden yhteiskapasiteetti on 292 kWh. Toimintamatka akuilla on noin 170 kilometriä.

Moottorien yhteisteho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 11000 Nm.

Normaalimallissa on pistokelataus, mutta tilauksesta katolle voidaan asentaa myös pantografilatauslaitteet. Ensi vuodesta lähtien mallisto laajenee eCitaro G -nivelbussilla, johon mahtuu jopa 145 matkustajaa.

Jo ensi vuoden lopulla eCitarossa esitellään uuden teknologian litiumpolymeeriakut, ja vuonna 2022 luvassa on vetykäyttöiseen polttokennoon perustuva ns. range extender, joka pidentää sähköbussin toimintamatkaa entisestään.

Nykyisten litiumioniakkujen uusi sukupolvi otetaan käyttöön eCitarossa vuonna 2021.
Uusien akku- ja voimantuottoratkaisujen ansiosta eCitaro korvaa perinteiset polttomoottoriin perustuvat kaupunkilinja-autot hyvin pian käytännöllisesti katsoen kaikissa käyttötarkoituksissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here