MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven ensimmäistä kertaa 20 vuoteen

MAN Truck&Bus esitteli kokonaan uudelleen kehitetyn kuorma-autosukupolven ensimmäistä kertaa 20 vuoteen.

Uusi kokonainen mallisarja on johdonmukaisesti kehitetty kuljetusalan muuttuviin vaatimuksiin ja asettaa uudet standardit mm. kuljettajaa avustaville järjestelmille, kuljettajan huomioimiseen suunnittelussa sekä ajoneuvon liittämisen osaksi digitaalisia palveluja.

Uuden sukupolven kuorma-autojen polttoaineenkulutuksen säästöt voivat MANin tiedotteen mukaan olla jopa kahdeksan prosenttia, mikä puolestaan vähentää oleellisesti CO2-päästöjä.

Uusi MAN-kuorma-autosukupolvi tuo mukanaan uudenlaista mukavuutta, turvallisuutta, taloudellisuutta, luotettavuutta ja digitalisaatiota.

Kuva: MAN.

Uusia haasteita

Nykypäivän kuljetusalan vaatimukset ovat monimuotoisempia ja monimutkaisempia kuin koskaan. Alan ennusteet osoittavat, että ala tulee mullistumaan täysin tulevaisuudessa.

Tämä tuo mukanaan uusia haasteita – pelkästään EU:ssa kuljetusvolyymien ennustetaan kasvavan jopa 40 % seuraavan 20 vuoden aikana. Samaan aikaan tiukemmat lakisäädökset velvoittavat pudottamaan CO2-päästöjä 15 % vuoteen 2025 mennessä.

MAN on keskittynyt uuden kuorma-automalliston suunnittelussa neljään perusasiaan: kuljettajan työskentelyolosuhteet, ajoneuvon taloudellisuus ja luotettavuus sekä asiakkaalle tarjottava vahva ja osaava kumppanuus.

MANin uusi kuorma-autosukupolvi on suunniteltu alusta alkaen yhteistyössä asiakkaiden kanssa

Uuden MAN-kuorma-automallisarjan ajoneuvoissa on kiinnitetty erityisen paljon huomiota kuljettajan työtilaan.

Kuljettajan työtila on optimoitu entistä paremmaksi laajemmilla säätövaroilla sekä huomioitu päivittäisten tarpeiden vaatimukset entistä tehokkaammin.

Kuva: MAN.

Taloudellisempi ja tehokkaampi

Uudelleen kehitetyt voimalinjat ja ohjelmistojärjestelmät tekevät MANin mukaan uuden mallisarjan kuorma-autoista erittäin taloudellisia.

Kaukoliikenneajossa voidaan todeta jopa kahdeksan prosenttia alhaisempia polttoaineen kulutuslukemia verrattuna aikaisempaan Euro6c-päästöluokan sukupolveen ja samalla saavuttaa myös huomattava alennus ajoneuvon CO2-päästöissä.

Kuorma-autojen uudelleenmuotoilu ja parantunut aerodynamiikka näyttelevät myös suurta osaa tässä muutoksessa.

Lisäksi MAN tarjoaa kohdennettua ja käytännöllistä opastusta eri varusteisiin ja digitaalisiin sovelluksiin tukeakseen kuljettajan tehokasta työskentelyä.

Kokonaisvaltainen tuoteuudistus toimii erinomaisena pohjana alentaa ajoneuvon huolto- ja elinkaarikustannuksia.

MANin uudessa mallisukupolvessa on uudelleenkehitetty, yksinkertaistettu, tehokas ja tulevaisuuteen soveltuva sähköjärjestelmä.

Se mahdollistaa samalla ajoneuvon toiminnallisuuksien laajentamisen myös tulevaisuudessa. Lisäksi kalustonhallintaan liittyviä toimintoja tuetaan jatkuvasti uusilla digitaalisilla palveluilla.

Kuva: MAN.

Suunnittelussa mukana suuri määrä ammattikuljettajia

Suunnitellessaan uutta kuorma-autosukupolvea MAN hyödynsi kehitystyössä yli 700 ammattikuljettajaa, jotka pääsivät kertomaan mielipiteensä sen hetkisistä prototyypeistä.

Tämän lisäksi MAN kutsui 300 saksalaista ja kansainvälistä asiakasta yhteensä 16 eri maasta Münchenin tehtaalle käydäkseen läpi suunnitelmia ennen toteuttamista.
Suoritettujen haastattelujen ja ehdotuksien joukosta on poimittu ideoita uuteen kuorma-autosukupolveen.

Kuva: MAN.

Uuden MAN-kuorma-autosukupolven kehitysprojekti lukuina

  • 12 000 000 työtuntia
  • 4 000 000 testikilometriä
  • 2 800 000 riviä ohjelmistokoodia
  • 167 000 työtuntia käytettynä ajoneuvon muotoiluun
  • 22 000 uutta varaosanumeroa
  • 3 000 eri värivaihtoehtoa
  • 2 100 työntekijää osallistui suoraan kehitystyöhön
  • 8 eri ohjaamo vaihtoehtoa uudessa sukupolvessa
  • Jopa 8 % pienempi polttoaineenkulutus
  • 4 mallisarjaa MAN TGX, TGS, TGM tai TGL
  • 1 tiimi: MAN Truck&Bus työntekijät 36 000 henkilöä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!