Maahantuojan testi: Dieselhybridi kulutti 3,0 litraa sadalla kilometrillä — puolet ajettiin dieselillä ja puolet sähköllä

Kuva: Veho

Kansallisen ilmastostrategian mukaan Suomi tavoittelee 50 % vähennystä liikenteen hiilidioksidipäästöistä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005.

Suomessa, jossa välimatkat ovat pitkät, uusi dieselpistokehybridi on yksi uusista vaihtooehdoista tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Mercedes-Benzin maahantuoja Veho teki vastikään testimatkan uudella ladattavalla dieselhybridillä.

Mercedes-Benz E 300 de -farmarilla suoritettiin testimielessä maaliskuisena arkipäivänä 100 km lenkki.

Matka alkoi ladatulla akulla ja latauksen aikana esilämmitetyllä autolla Vantaalla sijaitsevasta Veho Mercedes-Benz Airportista kohti Karkkilaa.

Kehä III:n osuus ajettiin sähköllä, ja Turun Moottoritien 24 kilometrin osuus ajettiin polttomoottorin voimin 100 km/h nopeuden vuoksi.

Hybrid-tilassa auto palautui sähkömoottorin käyttöön valtatie kakkoselle siirryttäessä, ja sähköinen matka jatkui ohi Vihdin kirkonkylän.

Karkkilassa suoritetussa kaupunkipyörityksessä auto liikkui jälleen sähkön voimin ja siirtyi paluumatkalla Espoon suuntaan takaisin dieselmoottorin käyttöön taajama-alueelta valtatie kahdelle siirryttäessä.

Sadan kilometrin matka täyttyi juuri ennen Nummelan liittymää.
Matkasta tasan puolet ajettiin sähköllä ja puolet polttomoottorilla.

Tuloksena 73 km/h keskinopeudella suoritetussa koeajossa oli 3,0 litran dieselkulutus. Matkan käytettiin Eco-ajo-ohjelmalla ja tasanopeudensäädin aktivoituna.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Samoihin lukemiin pääsee helposti myös ladattavalla bensahybridilläkin.
    Työmatkaa itsellä 120km ja kesäkelillä kulutus vaihdellut 2,6-3,5l/100km, riippuen ihan kelistä.
    Talvella 4,1-5,0l/100km, samoin kelistä riippuu.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here