Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finland kysyi kuluttajilta uuden ja käytetyn auton hankintaan liittyviä mieltymyksiä.
Bensiini on edelleen käyttövoimista suosituin varsinkin käytetyn auton hankinnassa. Jopa 45,1 prosenttia käytetyn auton hankkineista tai sitä harkitsevista vastaajista suosii bensiiniä.
Vastaavasti uuden auton hankkineista tai sitä harkitsevista 37 prosenttia suosii bensiiniä, ja täyssähköä tai ladattavaa hybridiä 32,6 prosenttia. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten auton luotettavuus (44 %), käyttökustannukset (36,9 %) ja käyttötarve (34,4 %).
– Auton käyttötarve on turvallisuutta (27 %) ja ajo-ominaisuuksia (29,6 %) tärkeämpi hankintakriteeri. Käyttövoiman osuus ostopäätöksessä on reilun neljänneksen verran (25,9 %). Ympäristöystävällisyys on käytetyn auton hankintakriteereissä häntäpäässä (5,8 %), Drivalian Head of SME & Private Business Sami Sipilä kertoo kyselyn tuloksista.
Lähes viidennes valitsee uuden auton käyttövoimaksi hybridin ilman latausmahdollisuutta ja käytetyissäkin autoissa se on täyssähköä ja ladattavaa hybridiä suositumpi.
– Kyselyn tulokset osoittavat selvän eron kuluttajien ja yritysten autohankinnoissa. Uusista työsuhdeautoista jo 65 prosenttia on täyssähköautoja ja yritysten autopoliitikoissa painotetaan niiden ilmastovaikutusta. Kuluttajien vastauksista on tehtävissä se johtopäätös, että leasing- tai ostokustannuksia priorisoidaan enemmän kuin valitun käyttövoiman ympäristövaikutuksia, Sipilä miettii.
Täyssähköautot suosiossa pääkaupunkiseudulla
Maantieteellisiäkin eroja löytyy. Täyssähköauto ja ladattava hybridi ovat suosituimpia pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa valitaan sähköisistä autoista ladattava hybridi. Länsi-Suomessa bensiini on käyttövoimista vastaajien mielestä selvästi paras.
– Suomalaiset haluavat edelleen omistaa auton. Vastaajista 73,7 prosenttia hankki auton käytettynä, joka on iso haaste suomalaiselle uuden auton kaupalle. Kuten aiemmin todettu, kustannuksilla on iso merkitys. 27,2 prosenttia oli kuitenkin harkinnut uuden tai käytetyn auton hankintaa yksityisleasingin kautta. Tämä kertoo, että autoilun eri mahdollisuuksia aletaan tiedostaa aikaisempaa enemmän, mutta myös vaihtoehtoja osamaksurahoitukselle pitäisi olla laajemmin tarjolla, Sipilä toteaa.
Kyselyyn vastasi tuhat vähintään 18-vuotiasta kuluttajaa, joista noin 70 prosentilla oli omistusauto, reilulla kahdella prosentilla työsuhdeauto ja vajaalla kahdella prosentilla yksityisleasingauto. Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 20.3.– 25.3.2025. Otos on väestöä demografisesti edustava.
Koska vastaajista suurin osa omistaa autonsa, on Sipilän mielestä hyvä ottaa huomioon se, että heidän mieltymyksensä, ja täten myös vastauksensa, eroavat paljon leasingautolla ajavista ja työsuhdeautoilijoista.
Tämähän on ihan selvä asia. Ei poliitikot sanele, millaisia autoja me tarvitsemme. He luulevat itsestään liikoja ainakin tässä suhteessa, jos ei muussakin.