Latausmahdollisuuksien puute ja kallis hinta ovat suurimmat esteet sähköautojen hankinnoille niin Suomessa kuin Ruotsissa

Akkuhallintaratkaisuihin ja sähköautojen latauslaitteisiin erikoistunut CTEK teetti kesäkuussa kuluttajakyselyn, josta käy ilmi, että yli kolmannes vastaajista (38,3 %) pitää erittäin todennäköisenä tai todennäköisenä, että heidän seuraavaksi hankkimansa auto olisi sähkö- tai hybridiauto.

Kiinnostus on suurempaa Suomessa kuin Ruotsissa, sillä vastaava luku naapurimaassamme on 27 %.

Suomessa vastaajista vain noin 2 prosentilla on käytössään sähköauto. Tulos on linjassa tilastojen kanssa, sillä sähköautojen osuus autokannasta viime vuonna oli noin 1,6 prosenttia.

Korkeat hankintakustannukset ja huonot latausmahdollisuudet heikentävät ostointoa

Yli 50 % vastaajista kokee sähkö- ja hybridiautojen hinnan merkittävimmäksi esteeksi hankinnalle. Myös Ruotsissa vastaava luku on 42 %. Suomessa vastaajista joka neljäs kokee oston esteeksi myös sähköautojen lyhyeksi mielletyn kantaman.

Sähköautoiluun siirtymistä hidastaa myös latausmahdollisuuksien puute.

– Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että he lataisivat todennäköisesti sähköautoa kotonaan. 38,1 % vastaajista haluaa käyttää omaa latauspistettä ja noin joka neljäs on valmis hyödyntämään taloyhtiön yhteiskäytössä olevaa ratkaisua. Joka neljäs vastaaja kertoo, että ei ole hankkinut vielä sähkö- tai hybridiautoa koska kotona ei ole latausmahdollisuutta, toteaa CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola.

Ruotsissa yli puolet vastaajista (57 %) kertoo mieluiten lataavansa autonsa kotona omassa latauspisteessään. Lähes joka kolmannella ei ole kotona omia latausvälineitä, vaan autot ladataan huoltoasemien ja työpaikkojen latauspisteillä.

Kuluttajat odottavat toimintamatkan kehittymistä

Kun kuluttajilta kysytään, mikä yksittäinen syy saisi heidät todennäköisesti hankkimaan sähkö- tai hybridiauton, joka viides mainitsee toimintamatkan kehittymisen nykyistä pidemmäksi. Toiseksi merkittävämmäksi nousee hankintakustannusten aleneminen polttomoottoriautojen tasolle.

– Kysely osoittaa, että sähkö- ja hybridiautoilu mielletään edelleen kalliiksi. Hieman yllättäen ympäristösyyt eivät nousseet kyselyssä voimakkaasti esille, vaan Suomessa korostuu tekniikka ja kustannukset, Ahola toteaa.

Myös valtion taloudellisella tuella on vaikutusta ostopäätökseen. Suomalaisista vastaajista 14,1 % toivoo, että valtio tukisi sähköauton hankintaa. Ruotsalaisista 24 % kertoo toivovansa valtiolta taloudellista tukea sähköauton ostamiseen.

– EU-maat sopivat hiljattain, että vähentävät hiilidioksidipäästöjä 40–55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää suuria investointeja infrastruktuuriin lyhyellä aikavälillä. Sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurilla on tärkeä rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa, Ahola sanoo.

Tietoa kyselytutkimuksesta

Syno International teki kyselyn CTEKin tilaamana 4.-7.6.2021. Digitaaliseen kyselyyn vastasi 1 010 henkilöä ympäri Suomea. Vastaajien ikähaarukka oli 18–80-vuotta. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ihmisten asenteita sähköautoja kohtaan.

Tiedotteessa mainitut Ruotsin tulokset ovat kyselystä, jonka toteutti YouGov Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Alankomaissa ja Norjassa. Ruotsissa vastaajia oli yhteensä 2032. Kysely tehtiin helmikuussa ja maaliskuussa 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

8 KOMMENTIT

  1. Uutena autonsa ostavilla on varaa myös sähköautoon tai useimmiten välirahaan. Hinnoista valittavilla kommentoijilla ei ole koskaan ollut joko varaa tai halua laittaa rahaa uuteen autoon. Kun auto on pihassa ja latauslaite asennettuna (1-vaihe 16A riittää useimmille mainiosti = 36 kWh 10 tunnissa), niin vuotuinen rahanmeno autoon supistuu selvästi. Ilman muuta tonnin autoilla ajaa halvemmalla, mutta epämukavammin ja isolla dieselillä kuskaa muulia etelästä Lappiin viikottain vähemmillä pysähdyksillä, mutta suotakoon se ilo heille.

  2. Mites tämä näiden asiantuntijoiden väite että sähköä riittää vaikka kaikilla olisi Teslat samaan aikaan laturissa?

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-huomiseksi-sahkoa-riittaa/

    Suomessa on rekisterissä ( 30.06.2021 ) 2 816 271 kpl polttomoottori autoja jos ne kaikki vaihdettaisiin sähköautokiksi tarkottaisi tämä minimissään noin ( 16 A lataus 1-vaihe ) 3,680kW tehoa joka tarkoittaisi 10.4GWh tehoa.

    Ei taida sähkö riittää.

    • Ei taitaisi ainakaan autoilijoiden pinna riittää, jos jokainen kävisi liruttamassa päivittäin sen muutaman litran, mitä on kuluttanut eli tankeilla olisi jatkuva jono. Jälleen useimmille riittää sähköauton lataus noin kerran viikossa eli joka ilta ei kaikkia sähköautoja nytkään ladata. Usko vaan, kun asiantuntijat ovat laskeneet 10 % lisäyksen sähkönkulutukseen, jos kaikki autot uusittaisiin. Käytännössähän ravintoketjun loppupäässä saa odottaa melkoisen kauan, ennen kuin alkaa saamaan kukkarolle sopivia tonnin sähköautoja.

  3. 10.4/7=1.5GWh

    Suomen sähkönkulutus ennätyslukemaan noin 14 000 megawattiin 28.2.2018 Eli 14 gigawattituntia

    1.5/14*100=10,6%

    Eli tuolla kerran viikossa latauksella 10,6% eli 10% lisäys ei riitä alkuunkaan.

  4. Hmm ..

    ” Jos kaikki henkilöautot olisivat taikaiskusta sähköautoja, kasvaisi normaali keskimääräinen sähkönkulutus Paakkisen mukaan noin kymmenisen prosenttia. ”

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-huomiseksi-sahkoa-riittaa/

    Esim tänään 11.07.2021 Suomen sähkönkulutus ( https://www.fingrid.fi/online ) oli 8118MW eli 8,127 GW

    Jos kaikki Suomen autot olisivat ”taikaiskusta” säköautoja niin kerran viikossa lataus olisi tuosta prosentteina 18,3% ( (1,5/8,127 )*100 ) ja joka päivä lataus 128% ( (10,4/8,127 )*100 ).

    Ainakin ne ketä tunnen joilla on sähköauto niin lataavat niitä aina kun auto on paikassa missä sitä voi ladata, joten tarve lataukselle on 24/7

    Jos jatkuvalle lataukselle ei olisi tarvetta niin miksi ihmeessä mitään sähköautonlataus infraa edes koskaan rakennettaisiin?

  5. Pelkät patteriautot eivät ( BEV ) ole kuin pieniosa tulevaisuuden energia murrosta, Vety tulee olemaan suurempi osa sitä. Kuka tietää?

    Itse en ymmärrä miksei Suomessa isommin/enemmin markkinoida Vety/FCEV autoja ja laiteta muutama vetyasema pystyyn? Ehkä tämä nyt sitten tulossa? Patteriautoja on rummuettu jo 20-30 vuotta ja silti niitä on vain 0,52% autokannasta.

    https://www.ts.fi/lukijoilta/5366260/Suomesta+ei+saa+tulla+vetytalouden+sivustakatsoja

    https://www.youtube.com/watch?v=zNrabZJmaYk&t=3s

    Saksassa on jo ”lupaus” että vedyn hinta tulee olemaan 1€/kg ( 2025 mennessä ) jolloin vedyllä ajaminen on noin 6 kertaa halvempaa kuin patteriautolla ajaminen ja pelkällä sähköverkosta sähköllä lataaminen/ajaminen. Vety autossa myöskään nuo range hommat ei ole niin iso ongelma kuin pelkässä patteriautossa.

    https://www.youtube.com/watch?v=_Fn0ROrOdfQ

    Tuo tukee myös sitä että tällöin tuulivoimaloiden ja aurinkokennojen tuottama sähkö ei menisi harakoille ( niin kuin se nyt menee ) vaan sillä voisi jauhaa Vetyä tankkiin.

    https://www.erneuerbareenergien.de/energiewende-20/speicher/power-gas-neue-analyse-von-ihs-markit-gruener-wasserstoff-wird-bis-2023-wettbewerbsfaehig

    Todellisuus lienee kuitenkin/tietenkin se että autokanta uusiutuu Suomessa ”todella” hitasti bensalla ja dieselillä mennään vielä monta kymmentä vuotta eteenpäin mutta se millä nämä polttomoottorit korvataan jos korvataan niin siihen tulisi nyt satsata .

    Kannattaa kuitenkin muistaa että myyntihessun puheet on aina myyntipuhetta ja todellisuus voi olla ihan jotain muuta ..

    https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!