Lähitaksi haluaa taksialalle ”liikkuvan poliisin”

Valtioneuvosto esitteli 15.10.2020 eduskunnalle niin sanotun ”korjaussarjan” taksisääntelyn epäkohtien korjaamiseksi.

Jotta ”korjaussarja” vaikuttaisi konkreettisesti tulevaisuudessa ja yleinen luottamus pirsseihin palautuisi, tarvitaan koko toimialalle paljon nykyistä tehokkaampaa ja resursseiltaan uskottavampaa viranomaisvalvontaa taksiyhtiöiden oman laadunvalvonnan lisäksi, todetaan Lähitaksin tiedotteessa.

Tehokkaan valvonnan mahdollistamiseksi tulisi korjaussarjalla palauttaa taksiliikenneluvan ja taksiliikenteeseen käytettävän auton yhteys, koska ilman sitä liikenteen lupaperusteisuuden valvontamahdollisuus vesittyy. Lisäksi Lähitaksi toivoo, että esitettyjä muutoskohtia tarkennettaisiin muun muassa yrittäjäkokeen järjestämisen osalta koko alan laadun varmistamiseksi.

Uusi valvontaviranomainen

Lähitaksi esittää, että taksialan valvontatehtävän voisi keskittää yhdelle viranomaistoimijalle, kuten lakkautetun Liikkuvan Poliisin kaltaiselle yksikölle. Samalla kyseinen toimija voisi erikoistua muihinkin liikenteen kriittisimpiin ongelmiin.

Valvontaorganisaatio valvoisi kaikkia taksialan yrittäjiä ja kuljettajia konkreettisesti taksiasemille ja taksien liikenteen sekaan rantautuen, jotta valvonta olisi oikeasti uskottavaa ja riittävää.

– Lähitaksi on valvonut omaa toimintaansa ja laatuansa vuodesta 1965. Meillä on vakituisia laadunvalvojia, joilla on pitkällistä taksitarkastajan, taksiyrittäjän ja kuljettajan kokemusta. Lisäksi meillä on ns. kenttävalvojia, jotka ovat jatkuvasti liikenteen seassa yrittäjiemme ja kuljettajiemme parissa. Monella muullakin yhtiöllä on omaa laadunvalvontaa, mutta yksittäisillä, tilauskeskuksiin kuulumattomilla takseilla ei keskitettyä omavalvontaa ole. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suurta osaa taksiyrittäjistä ja kuljettajista ei käytännössä valvo kukaan eikä asiakkailla ole esimerkiksi ongelmatapauksissa mahdollisuutta reklamoida käytännössä kenellekään, kertoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Aikaisemmassa valtakunnallisesti säännellyssä taksijärjestelmässä käytännössä kaikki taksiyrittäjät olivat alueellisen omavalvonnan piirissä. Käytännössä 1.7.2018 jälkeen näin ei enää ole ollut, mikä näkyy liikenteen seassa niin asiakkaille, yrittäjille, kuljettajille kuin koko yhteiskunnallekin.

– Poliisi ja esimerkiksi veroviranomaiset tekevät kyllä silloin tällöin valvontaiskuja taksikentälle, mutta ne eivät riitä, mistä kertoo alalle pesiytyneet luottamus- ja jopa turvallisuusongelmat, pimeistä takseista puhumattakaan, toteaa Pentikäinen.

Ennenkuulumattominta on, että myös Lähitaksin yrittäjät ja kuljettajat ovat saaneet kuulla jopa suoranaisia uhkauksia toisilta taksinkuljettajilta eri taksiasemilla.

Kyseessä on täysin asiaton ja tuomittava toiminta, johon viranomaisen on jo yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi puututtava.

Lähitaksi korostaa sitä, että asiakkaalla on täysi valinnanvapaus siitä, minkälaisen taksin hän matkatarpeitansa varten taksiautojen seasta esimerkiksi taksiasemalta valitsee.

Omaa koulutusta

Lähitaksi on tiedotteen mukaan panostanut viime vuosina merkittävästi laadunvalvontajärjestelmänsä lisäksi taksiyrittäjien ja kuljettajien koulutukseen ja taksipalveluidensa laatuun.

Äskettäin Lähitaksi lisäsi yrittäjien ja kuljettajien ajotapoihin liittyvää koulutusta, kokeita ja testejä sekä nosti kielitaitovaatimuksiansa, jotta asiakasta osataan palvella turvallisen ajamisen ohella mm. riittävän hyvällä suomen kielellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän