Lähes varauksetonta suitsutusta saaneen seitsenpaikkaisen Kia EV9:n pikkuveli, täyssähköinen EV3 on nyt nähnyt virallisesti päivänvalon. Koeajamaan uutukaista pääsee vasta tovin kuluttua, mutta ulkoisesti tulokas muistuttaa isoveljeään suoraan alenevassa polvessa. EV3 on korealaisvalmistajan rohkea avaus eurooppalaiseen suosikkiautoluokkaan.
Jos EV9 on ulkoisesti EV3:n isoveli, niin Volvo EX30 on sen kaksoissisar – sen verran samalta planeetalta autot ovat mittojensa ja olemuksensa perusteella kotoisin.
EV3 on 4,3 metriä pitkä, leveyttä sillä on 1,85 ja korkeutta 1,56 metriä. Volvo EX30:n vastaavat mitat ovat 4,23 x 1,84 x 1,55 ja muutenkin autot muistuttavat hämmästyttävästi toisiaan. EV3:n akseliväli on 2,68 ja EX30:n 2,65 metriä. Ulkoisessa sokkotestissä vahvaa graafista ja lihaksikasta ilmettä edustavia autoja olisi vaikea erottaa toisistaan – kuin kaksi privaattia panssarivaunua avaruuskäyttöön.
Saataville loppuvuodesta
Suomessa EV3:n hinnoittelu julkaistaan ja ennakkomyynti käynnistetään kesän aikana. Virallinen startti tapahtuu Etelä-Koreassa heinäkuussa ja vuoden jälkipuoliskon aikana Euroopassa.
Suomessa maahantuoja yrittää saada uutukaisen mukaan Vuoden Auto -kisaan, jonka lopullinen ehdokaslista julkaistaan marraskuun ensimmäisenä päivänä. Sen perusteella autoja tulee saataville Suomessa vasta vuoden lopulla.
EV3 on tarjolla kahtena etuvetoisena versiona, joista kumpikin edustaa Kian akkuteknologian neljättä sukupolvea: Standard-mallissa on 58,3 kWh:n ja Long Range -mallissa 81,4 kWh:n akku. Pienemmällä akulla toimintamatkaksi luvataan 410 ja suuremmalla akulla 560 kilometriä. Latausajaksi luvataan 10 prosentista 80 prosenttiin noin puoli tuntia.
Kummastakin versiosta löytyy 150 kW/204 hp, 283 Nm -sähkömoottori. Pienemmällä akulla sadan kilometrin vauhtiin ylletään 7,4:ssä ja long range -akulla 7,7 sekunnissa huippunopeuden ollessa 170 km/h.
Kiertotalouden kasvatti
Uuden EV3:n tavoitteena on tarjota kompaktissa paketissa eurooppalaisten sähköautoilijoiden haluamaa laatua, käyttömukavuutta, pitkää toimintamatkaa ja nopeaa latausta. Ensi tuntumalta uutuus on vahvasti matkalla oikeaan suuntaan.
Matkustamo on kompaktiin autoon varsin tilava etenkin etupenkkiläisille, mutta kyllä takapenkillekin hyvin mahtuu. Lisäksi tarjolla on pikantteja pieniä oivalluksia, kuten työpöydäksi liukuva etupenkin kyynärtuki.
EV3:n tavaratila on 460 litraa ja takapenkin selkänojat käännettynä 1250 litraa. Etujalkatilan mitaksi valmistaja ilmoittaa 1,06 ja takajalkatilan 0,95 metriä ja päätilaa on edessä 1,02 ja takana 0,96 metriä. Korealaisvalmistajan autoon mahtuu siis hyvin eurooppalaisilla mitoilla varustettu kuljettaja ja matkustajat.
Auton toimintoja hallitaan EV9-mallista tutulla vaakasuuntaisella 12,3-tuumaisella kosketusnäyttöpaneelilla, joka koostuu kolmesta osasta: suoraan kuljettajan edessä olevasta auton välittömään hallintaan liittyvästä digitaalimittaristosta, sen oikealla puolella pystymallisesta ilmastointi- ja lämmitystoiminnoista, sekä vaakasuuntaisesta muun muassa navigaattoritoiminnot sisältävästä paneelista. Vaakasuuntaiselle näytölle voi erikseen ladata erilaisia teemoja, videoita, musiikkia ja pelejä. Lisäksi tuulilasinäyttö kertoo akuutin tilannekuvan.
Järjestelmä tarjoaa myös puhetta tunnistavan ChatGPT-tekoälyavustajan, jolta voi kysellä vaikkapa reittiohjeita, sijaintitietoja, tai musiikkisuosituksia. iPhone-, tai Android-puhelimesta voi tehdä digitaalisen avaimen, jolla voi käynnistää ja sammuttaa auton, sekä avata ja sulkea ovet.
Yhtiö on arvioinut, että menestyäkseen Euroopassa sähköauton on oltava myös elimellinen osa muuta sähköverkkoa, joten EV3:n voi kytkeä osaksi laajempaa sähköjärjestelmää ja ladata siitä vaikkapa kodin muita sähkölaitteita.
Autosta löytyy myös monia autonomisia toimintoja, kuten kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja kuljettajan vireystilan tarkkailu.
Kia kutsuu EV3:n designia ”Tiger Face” -muotoiluksi, jota edustavat graafisten värivalintojen lisäksi muun muassa pystymalliset ajovalot, pitkä hatchback-tyyliseen takaluukkuun päättyvä kattolinja ja dynaaminen siluetti.
Vaikka sisämateriaalit vaikuttavat varsin laadukkailta, monessa kohden raaka-aineena on käytetty kierrätysmateriaaleja; kierrätettyä kangasta on muun muassa kojelaudassa ja oviverhoiluissa. Kierrätettyä polyetyleenitereftalaatti (PET) -muovia on käytetty monissa sisustuksen osissa, kuten istuimissa, kattoverhoilussa, ovien käsinojissa ja matoissa. Kaikkiaan kierrätettyä muovia on 28,5 kiloa.
Suoraan nopeiten kasvavaan segmenttiin
Kian EV3 sijoittuu pikku-suv -mallien segmenttiin, jonka odotetaan kasvavan lähivuosina huimaa tahtia.
Tämän segmentin on ennustettu nousevan (esim. IHS Markit Sales-Based Powertrain TIV Update -EU30 Region) toiseksi suurimaksi markkinasegmentiksi vuoteen 2026 mennessä, jolloin se vakiinnuttaisi osuutensa kaikista myydyistä automalleista 28 prosentin tasolle. Tämä tarkoittaisi vuositasolla noin 3,6 miljoonaa myytyä autoa. Tällä hetkellä segmentin osuus on noin 20 prosenttia kaikkien automallien myynnistä Euroopassa.
Toisen tutkimuksen mukaan (S&P Global Mobility Sales-Based Powertrain Forecast September 2023 -EU30 Region (B/SUV) pikku-suv -segmentistä täysin sähköisten mallien osuus kasvaa tämän vuoden noin 10 prosentista peräti 72 prosenttiin segmentin kokonaismyynnistä vuoteen 2030 mennessä.
EV3 asettuu siis nopeiten kasvavan markkinasegmentin nopeimmin kasvavaan osaan: pikku-suv -mallien täyssähkökategoriaan. Samassa kategoriassa Kian kanssa kisaavat esimerkiksi Volvon EX30, Volkswagenin ID.3, Renaultin Megane E-Tech, Cupran Born ja Smartin #1.
Kaikkiaan Euroopan osuus Kian globaalista myynnistä on tällä hetkellä noin 4,2 prosenttia. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhtiön globaali myynti laski edellisvuodesta 3,6 prosenttia noin 143 000 myytyyn autoon.
Täyssähköisiä EV-malleja Kia myi Euroopassa ensimmäisellä neljänneksellä 18 529 kappaletta, missä oli kasvua edellisvuodesta 2,8 prosenttia. Eurooppa on Kian tärkein markkina sen sähköautomallistolle niin, että yhtiö odottaa Euroopan edustavan yli 30 prosenttia sen globaalista EV-malliston markkinoista.
Vuonna 2027 yhtiö suunnittelee tarjoavansa kaikkiaan 15 eri täyssähköautomallia ja valmistavansa vuonna 2030 ainakin 1,6 miljoonaa sähköautoa. Ionityn kanssa se aikoo lähivuosina tarjota yli 17 000 latauspaikkaa ympäri Eurooppaa.
Kyllä on perin ruma. Muotoilu on epäonnistunut täysin. Myös sisätiloiltaan.
No nyt tajusin. Futuristinen tarkoittaa samaa kuin ruma.
Miksi kaikkien sähköautojen täytyy olla rumia?
Onpa hyvän näköinen! Sopisi mainiosti tohon ev9 viereen.