Kesäkuussa Suomeen tuleva uusi Mercedes Sprinter julkistettiin – katso kuvat!

6.2.2018 19.50

Mercedes-Benz esitteli tänään Saksan Duisburgissa kolmannen sukupolven Sprinteristä.

Uuden Sprinterin myynti alkaa Suomessa maaliskuussa ja lanseeraus on kesäkuussa.

Kolmannen sukupolven Sprinterin kuljettajan työoloja parantavat ergonomisesti optimoidut istuimet, avaimeton käynnistys sekä auton parannettu ilmastointijärjestelmä.

Turvajärjestelmistä saatavina ovat esimerkiksi aktiivinen etäisyysavustin, aktiivinen jarruavustin, aktiivinen kaista-ajoavustin sekä vireystila-avustin. Sivutuuliavustin on vakiovaruste.

Lue myös tämä: Tältä ensi vuonna tulevan uuden Mercedes Sprinterin ohjaamo näyttää


Valinnaisvarusteena on saatavana esimerkiksi pysäköintipaketti 360 asteen kamerajärjestelmällä sekä 10,25-tuumaisella näytöllä.

Uusi varuste Sprinterissä ovat Wet Wiper –tuulilasinpyyhkimet: pesuneste ruiskutetaan lasille tarkasti ja roiskumatta suoraan pyyhkimien sulkien juuresta ja pyyhitään pois samalla pyyhkimien liikkeellä. Toinen uutuus on itsepuhdistuva peruutuskamera, jonka välittämä kuva näkyy auton taustapeilissä.

Uusi etähallinta

Ajoneuvojen etähallintaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes Pro connect, joka esitellään ensi kertaa Sprinterissä.

Tehdasasenteinen järjestelmä yhdistää kuljetusten järjestäjän kaikkiin hänen hallinnoimiinsa ajoneuvoihin ja niiden kuljettajiin. 

Mercedes Pro connectin kahdeksan tehdasasenteista järjestelmää mahdollistavat kuljetuskalustojen paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Yksi järjestelmistä on kuljettajan digitaalinen ajopäiväkirja.

Sprinterissä hyödynnetään täysin uutta MBUX-multimediajärjestelmää (Mercedes-Benz User Experience), joka on perusta myös Mercedes Pro connect -palvelujen toiminnoille.

Järjestelmä toimii kosketusnäytön ja ohjauspyörän monitoiminäppäinten avulla. Lisäksi Sprinter tarjoaa usb-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä wifi-yhteydet, joten kuljettaja ja matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

Sprinteristä tarjolla kaikkiaan yli 1700 erilaista vaihtoehtoa

Uusi Sprinter on saatavana kokonaispainoltaan 3000:n, 3500:n, 4000:n ja 5500 kilon painoluokissa. Tarjolla on umpipaketti-, pikkubussi-, kevytkuorma-auto- ja matkailuautovaihtoehtoja, eri koripituuksia ja viisi eri akseliväliä (3250, 3259, 3655, 3924 ja 4325 mm) sekä erilaisia kuormauskorkeuksia – kaikkiaan erilaisia mahdollisia Sprinter-vaihtoehtoja on saatavana yli 1700 kappaletta.

Sprinter-alustalle voidaan jatkossakin räätälöidä esimerkiksi jopa 20-paikkainen linja-auto, täysin varusteltu ambulanssi tai huippusuorituskykyinen pelastusajoneuvo.

Kaksi dieselvaihtoehtoa

Sprinterin voimanlähteeksi on tarjolla kaksi turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1- litrainen tai 3-litrainen V6-moottori.

Pienemmästä dieselvoimanlähteestä on tarjolla useita eri vaihtoehtoja 84–130 kilowatin teholuokissa. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.

V6-moottorin teho on 140 kilowattia.

Nyt myös etuvetoinen

Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter.

Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa, mikä helpottaa auton kuormausta.

Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40 000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60 000 kilometriä/2 vuotta.

Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.

Kyytiin jopa seitsemän eurokokoista kuormalavaa

Etuvetoisena Sprinter on saatavana kolmessa painoluokassa (3, 3,5 ja 4 tonnia), ja akseliväli on joko 3259 tai 3924 milliä.

Takavetomallin painoluokat yltävät 3-5,5 tonniin, ja akselivälivaihtoehtoja on kaikkiaan viisi.

Sprinter-yhdistelmän enimmäispaino perävaunu mukaan lukien on 8,75 tonnia.

Etuvetoisella Sprinterillä voi vetää enimmillään 2-tonnista perävaunua, kun taas nelivetoisen Sprinterin vetokyky on jopa 3,5 tonnia. 

Pakettiauto-, kombi- tai linja-autokäytössä Sprinterin koripituus on 5267, 5932, 6967 tai 7367 milliä.

Sprinter-pakettiauton tavaratilan koko vaihtelee 7,8–17 kuutiometrin välillä. Tavaratilan lattian pituus on 2732–4810 milliä, suurin leveys 1787 milliä ja korkeus 1719–2243 milliä.

Raskaimmassa 5,5 tonnin painoluokassa auto voi kantaa jopa 3000 kilon kuorman. Eurokokoisia kuormalavoja mahtuu kyytiin enimmillään seitsem

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän