Katumaasturista tehtiin erikoiskuljetusten erikoisvarusteltu saattoauto

Land Rover

Tavartilakuvat ovat kalustamattomasta LCV-mallista.

7.6.2018 18.50

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Sen tietää jokainen autolla etelästä Lappiin ajanut tai kesälomakierroksen sukulaisten luona tehnyt. 

Etäisyydet saavat kuitenkin täysin uuden näkökulman, kun matkavauhdiksi asetetaan 40 km/h ja taustapeilissä paistavat raskaan ajoneuvoyhdistelmän ajovalot tunti toisensa perään.

Jouni Räty on yksi erikoiskuljetusten ammattilaisista. Hän on saattoauton kuljettaja, virallisesti ilmaistuna erikoiskuljetusten liikenteenohjaaja.

Jounin johdolla erikoiskuljetuksiksi määritetyt rekat taittavat matkaa milloin minnekin. Useasti keikan alku- tai lähtöpiste on satama, mutta siihen samankaltaisuudet sitten loppuvatkin.

– Jokainen kuljetus on aina erilainen ja se on tämän työn ehdoton suola. Ennen kuin kytkin nousee, on kuljetukselle haettu lupa ELY-keskukselta, sovittu yksityiskohdista kuljetusliikkeen kanssa ja tuplavarmistettu vielä kaikki. Kun lähdemme liikkeelle, mitään ylimääräisiä mutkia ei matkaan haluta, Räty kertoo.

Erikoiskuljetukset ovat laissa tarkoin säädeltyjä, ja kaikille osapuolille tärkein kriteeri turvallisuuden maksimointi.

Arvokkaan rahdin tulee päästä perille ajoissa, ehjänä ja aiheuttamatta vaaraa muille tielläliikkujille.
Saattoauton kuljettaja pitää jatkuvaa yhteyttä rekkaan ja kantaa vastuun matkanteon jouhevuudesta. Matkaa taitetaan hitaasti, mutta varmasti.

Työkeikka venyy helposti useiden päivien, jopa viikon mittaiseksi. Kun työmatkat ovat tätä luokkaa, myös saattoautolle on pitkä lista vaatimuksia.

– Itse arvostan eniten auton luotettavuutta. Tottakai myös mukavuus on tärkeä juttu, mutta jos saattoauton luotettavuus ei ole kohdillaan, muilla ominaisuuksilla ei tee mitään. Jos jotain hajoaa, huollon pitää toimia nopeasti. Lisäksi auton tilat pitää saada räätälöityä tähän työhön sopiviksi. Autossa pitää olla mahdollisuus lepäämiseen eli sänky ja sähkövirtaa pitää riittää kaikissa tilanteissa, Räty kertoo.

Sisätilat kokonaan uusiksi

Näillä hetkillä erikoiskuljetusten palvelukseen on astumassa Suomen modernein saattoauto, Rädylle räätälöity täysin uusi Land Rover Discovery.

Nelivetoisen auton muutostöistä on vastannut K.A Nyberg Oy.

Autoon on tehty paljon muutoksia. Sisätilat on rakennettu monilta osin kokonaan uusiksi. Akkuja on kaksi, samoin lämmittimiä.

Sisätilat on verhoiltu uudelleen ja takaosa on muutettu työtilaksi, joka mahdollistaa myös yöpymisen. 

Kaikki muutokset on tehty erikoiskuljetustyön vaatimusten ja Rädyn henkilökohtaisten toivomusten mukaan. 

Tavoitteena on ollut rakentaa työkalu, joka nielee kilometrejä kaikissa olosuhteissa ja pitää kuljettajan parhaassa mahdollisessa iskussa.

Uusi Discovery on täysikokoinen SUV-malli

Discoveryn 2-paikkainen LCV malli on ainutlaatuinen SUV-pakettiauto. Td4 LCV mallissa tavaratilan tilavuus on 2,5 kuutiota ja vetokykyä siinä on kuljettamaan 3 000 kilon perävaunua.

Lue myös tämä: Land Rover Discoverystä tehty pakettiautoversio – yli 12 000 € henkilöautversiosta halvempi

Asiakas voi halutessaan tilata pakettiauton tavaratilaan käyttötarpeisiin räätälöidyn varustelun, kuten tavaratilan vaneroidun lattian, täyspitkän kumimaton, väliseinän sekä lisää kiinnityssilmukoita.

Land Roverin ilmajousituksella auton maavara on 283 mm ja suurin kahluusyvyys 900 mm.

Maantieajoa parantaa Land Roverin kevyt ja kestävä alumiinirakenne, joka vähentää painoa 480 kg teräksiseen erillisrunkorakenteeseen verrattuna.

Discoveryn LCV pakettiautomallien hinnat alkavat 57 629 eurosta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here