Katso tästä pienen israelilaisen automuseon herkkupalat

Vanha maatalousrakennus Kibbutz Eyalissa sisältää yllätyksen: rakennuksessa sijaitsee yksi Israelin laajimmista vanhojen autojen kokoelmista – ja sen perustajan, entisen Israelin puolustusvoimien koneinsinööri yli 70-vuotiaan Uri Saharin mukaan myös ainoa avoinna oleva.

Sahar avasi museonsa vuonna 2000 nimellä Keren Saharin klassikkoautomuseo. Museon kokoelmassa on lähinnä vanhoja brittiläisiä autoja 1930-50 -luvuilta. Kokoelmissa on nyt noin 20 klassikkoautoa.

Morris 8 vm.1934, 850cc. Kuva: Marko Mannila.

Kokoelmasta löytyy muun muassa sinimusta sedan-tyylinen vuoden 1946 Jaguar. Kokoelman vanhin auto on brittiläinen jäänvihreä MG Midget -urheiluauto vuodelta 1930, jossa on puinen veneen peräpää.

IFA F9 Cabriolet vm.1954, 2-tahtikone. Kuva Marko Mannila.

Muita löytöjä ovat vuoden 1935 punainen Morris 8 -kaksipaikkainen avoauto, jonka Sahar on saanut kulkemaan 80 kilometriä tunnissa. Sahar itse ajaa ruosteenpunaisella vuoden 1967 Citroen 2CV:llä.

Sahar etsii Israelista vanhoja autoja ja niiden osia ja yrittää entisöidä niistä takaisin parhaimmillaan toimintakuntoisia. Itse asiassa suurin osa autoista on toimintakuntoisia, eivätkä ne ole myynnissä. Myös autojen käsikirjoja hän pyrkii löytämään esimerkiksi toimintansa lopettavista autokorjaamoista. Yhden projektin saaminen valmiiksi kestää yleensä viitisen vuotta.

Morris 8 vm.1935 850cc. Kuva: marko Mannila.

Autojen lisäksi museosta löytää muun muassa autojen pienoismalleja, vanhoja autokirjoja, käsikirjoja, harrastelehtiä ja valokuva-albumeita, joissa on kuvia entisöintiprojektien eri vaiheista.

Museokäynti on ilmainen, eikä museo saa taloudellista tukea. Saharin mukaan hän ei ole halunnut olla kenestäkään riippuvainen, vaan pyörittää museota rakkaudesta lajiin – ja vähän muuhunkin.

MG Midget 1930. Kuva: Marko Mannila.

Ai kuka on Keren Sahar? Keren on Urin parikymmentä vuotta sitten harvinaiseen sydänsairauteen menehtynyt tytär, jonka muistoksi ja kunniaksi koko museohanke sai alkunsa. Klassikkoautoharrastus lievittää edes vähän isän sydänsurua menettämänsä tyttären vuoksi.

Jaguar vm. 1946, moottori 1.8, ensimmäinen Jaguarin oma moottori. Kuva: Marko Mannila.

Lue myös

Tähän automuseoon pääsee vain tilauksella, mutta se kyllä kannattaa!

Kesäreissun aikana kannattaa suunnata automuseoon — tässä 30 vaihtoehtoa

https://www.automuseums.info/israel/motor-museum-memory-keren-sahar
https://www.facebook.com/KerenSaharClassicCarMuseum/

BMW Isetta 300 vm.1961. Kuva: Marko Mannila.
Morris Minor Series MM 2-door Saloon vm. 1949. Kuva: Marko Mannila.
Citroën Ami 6 vm. 1968, 602cc. Kuva: Marko Mannila.
Citroën 2 CV 4×4 Sahara, moottori edessä ja takana, kummallekin akselille, vm.1962. Kuva: Marko Mannila.
Citroen 2 CV 4×4 Sahara takaa. Kuva: Marko Mannila.
Citroen 2 CV 4×4 Sahara takaviisto. Kuva: Marko Mannila.
Citroën Dyane vm.1978. Kuva: Marko Mannila.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän