Imperiumin vastaisku: Sähkövolkkarista on tulossa Teslan pahin painajainen

Saksalaisen Volkswagen Groupin koboltinkäyttö ohitti viime vuonna ensimmäistä kertaa amerikkalaisen Teslan vastaavan lukeman. Volkswagenista on tulossa perinteisten autonvalmistajien soihdunkantaja vastaiskussa erityisesti puun takaa tullutta Teslaa vastaan.

Vuonna 2020 uusien ladattavien henkilöautojen ajoakkuihin käytettiin kobolttia kaikkiaan 18 750 tonnia maailmanlaajuisesti. Vuoteen 2019 verrattuna koboltinkäyttö kasvoi 29 prosenttia Adamas Intelligencen tekemän raportin mukaan.

Erityisen kova kasvu otettiin vuoden 2020 jälkipuoliskolla ja maanosittain etenkin Euroopassa ja Kiinassa maailman metalli- ja kaivosteollisuutta seuraavan Mining.com -median mukaan. Viisi suurinta ladattavien autojen valmistajaa käytti lähes puolet kaikesta viime vuoden kobolttimäärästä.

Volkswagen tulee ryminällä

Viime vuonna maailman suurin koboltinkäyttäjä oli saksalainen Volkswagen Group, jonka 3000 tuhannen kilon koboltinkulutus jakautui yhtiön Volkswagen-, Audi-, Porsche- ja Seat-merkkisten ladattavien autojen tarpeisiin mukaan lukien yhtiön Kiinan tehtaat.

Erityisen kovaa nostetta odotetaan konsernin ID3- ja ID4-sähköautoista.

Tesla oli toiseksi suurin koboltinkäyttäjä viime vuonna 2000 tonnin koboltinkulutuksellaan. Tästä määrästä 63 prosenttia kului Model 3:n valmistukseen, 16 prosenttia Model Y:hyn ja yhdeksän prosenttia Model S:ään.

Kolmanneksi suurin koboltinkäyttäjä oli korealainen Hyundai Kia, jonka kaikki tehtaat yhdessä – Kiina mukaan lukien – käytti viime vuonna kobolttia kaikkiaan 1800 tonnia. Siitä 57 prosenttia meni Hyundai-merkkisiin autoihin.

Daimler käytti neljänneksi eniten kobolttia, kaikkiaan 1200 tonnia. Tämä määrä meni ladattaviin Mercedes-Benz- ja Smart-autoihin.

Viidenneksi suurin kobolttia käyttänyt autonvalmistaja vuonna 2020 oli Stellantis, jonka 1100 tonnin kobolttierä jakaantui Peugeot-, Fiat-, Opel-, Citroen-, DS-, Jeep-, Chrysler- ja Vauxhall-merkkien kesken mukaan lukien Kiinan tehtaat.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

4 KOMMENTIT

  1. Koboltista pyritään pääsemään eroon akuissa, hinnan ja huonon maineen vuoksi. Toimitus voisi myös joskus mainita, että öljyteollisuus on suuri koboltin käyttäjä. Ikävä kyllä, täysin ekologista/eettistä tapaa liikkua ei ole kai vielä keksitty, ellei sitten kävely ole sellainen. Mainitsemisen arvoista voisi olla myös se, että polttomoottoriautojen hiukkassuodattimet ja muut saasteidenvähennys laitteet tarvitset harvinaisia metelleja, miksi DPF maksaisi tuhansia ellei sisältäisi jotain kalliita materiaaleja? Öljyntuotannon ongelmatkin näyttävät jäävän pois toimitukselta. Toisaaalta ei polttomoottoriautot, öljyntuotanto ketään oikein kiinnosta vaan sähköautot, sekä hyvässä että pahassa. Enimmäkseen pahassa koska sakki on niin katkeraa.

  2. Ei ole kyllä VW Teslan pahin painajainen, päin vastoin. Se että mukana on varteenotettavia kilpailijoita luo vaan uskottavuutta sähköistämiselle.

    Markkinaosuuksiin tuijottamieella ei tässä vaiheessa ole suurta merkitystä kun myynti on vielä tuotantorajoitteista.

    Uuden mallin myyntiin tulo luo aina hetkellisen myyntipiikin. Volkkarin uudet mallit ovat perinteisten kiintiösähköautojen sijaan jopa ihan käytettäviä ja perusmallien hinnat on saatu suhteellisen alas.

    Teslan pääpaino Euroopassa on ollut selvästi kalliimmissa malleissa ja hinnottelulla on ohjattu tilauksia. Logistiikka ha tullimaksujen vuoksi ei ole ollut järkevä lähteä hinnalla kilpailemaan mutta suoraan valuuttamuunnoksella perus model3:n hinta olusi 30k€ paikkeilla. Siihen saa sitten yli tuplasti enemmän tehoa, oikeasti toimivan latauksen ja käyttöliittymän.

    Huoltoverkostossa ja korjauksissa Tesla onkin sitten selvästi jäljessä ja siitä voi kehkeytyä suurin rajoittava tekijä.

  3. Mitä vähemmän kobolttia akussa on käytetty sitä parempi. Toimittaja on täysin pihalla asioista.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!