Hollannissa kokeillaan sähköistä jätteenkuljetusautoa

Kuva: DAF.

Hollantilainen julkinen jätteenkuljetusyritys ROVA otti käyttöön ensimmäisen DAF CF Electric 6×2 -jätteenkuljetusauton osana DAF:n neljän vertailtavan ajoneuvon kenttätestauksia.

Siinä on päästötön VDL:n voimansiirto ja täysin sähköinen VDL:n päällirakenne jätteenkuljetusta varten.

ROVA ottaa ajoneuvon käyttöön Alankomaissa Zwollen kaupungissa.

DAF CF Electric 4×2 -vetoautot ovat olleet vuoden 2018 loppupuolelta asti johtavien hollantilaisten ja saksalaisten kuljetusyritysten ja supermarketketjujen käytössä kaupunkijakelussa.

DAF on aloittanut CF Electric -vetoauton rajoitetun myynnin Alankomaissa, Belgiassa ja Saksassa, ja nyt sen neljä täysin sähköistä 6×2-alustaa aloittavat kenttätestit jätteenkuljetuskäytössä.

Kolmiakseliset ajoneuvot tarjoavat suuren hyötykuorman (GVW jopa 28 tonnia), ja ohjatun teliakselin ansiosta niiden ohjattavuus on hyvä. Tämä on suuri etu, kun jätteenkuljetusautolla ajetaan tiheään asutetuilla kaupunkialueilla.

Säännölliset reitit

DAF CF Electric 6×2 -jätteenkuljetusautoon asennettu VDL:n E-Power-voimansiirto tuottaa 210 kW:n tehon ja 2 000 Nm:n väännön, aivan kuten sähköisessä CF Electric -kuorma-autossa.

Voimansiirron virtalähteenä toimii akusto, jonka (brutto)kapasiteetti on 170 kWh. Tämä riittää tyypillisen jätteenkeräysreitin ajamiseen.

Jätteenkuljetusautot palaavat tyypillisesti varikolle muutaman tunnin välein lastin purkamista varten, jolloin DAF CF Electricin akkuun voidaan ladata puolessa tunnissa jopa 80 % kokonaiskapasiteetista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here