Hollannissa jätteenkuljetus hoidetaan sähköautoilla

Kuva: DAF.

DAF Trucks on lisännyt CF Electric -mallistoonsa 6×2-kuorma-autoalustan. Ensimmäisenä uusia ajoneuvoja pääsevät testaamaan hollantilaiset julkiset jätteenkuljetusyritykset, HVC ja ROVA.

Rotterdamin kaupunki ja Cure liittyvät kokeiluun vuoden 2020 alussa.

Testiin tulee 6×2-alustalla ja kuormausnosturilla varustettu jäteauto. Kaikissa näissä ajoneuvoissa on VDL E-Power ‑voimansiirto. Täysin sähkökäyttöisen päällirakenteen toimittaa VDL Translift.

Lue tästä muita juttuja DAF-autoista.

Ensimmäiset DAF CF Electric 4×2 -vetoautot ovat olleet käytössä hollantilaisilla kuljetusalan yrityksillä vuoden 2018 lopusta lähtien. Niiden käyttäjiin lukeutuvat muun muassa Peter Appel, Simon Loos ja Tinie Manders sekä Jumbo-supermarketketju.

Nämä kuorma-autot osallistuvat laajamittaiseen käytännön kokeeseen, jossa niitä käytetään tavaroiden kuljettamiseen esimerkiksi supermarkettien ja jakelukeskusten välillä.

Saksalainen logistiikkayritys Rhenus käyttää tällä hetkellä kahta CF Electric ‑ajoneuvoa alueellisissa konttikuljetuksissa.

Matalan melu- ja päästötason vuoksi CF Electric soveltuu erinomaisesti paitsi jakelukäyttöön kaupunkialueilla myös jätteiden keräämiseen.

Siksi DAF on suunnitellut 3-akselisen kuorma-autoalustan, jonka ohjausakseli mahdollistaa paremman ohjattavuuden ja korkeamman kuormakapasiteetin. CF Electric 6×2:n kokonaispaino (GVW) on 28 tonnia.

Autot ladataan välillä varikolla

Kuorma-auton sähköinen VDL E-Power -voimansiirto tuottaa 210 kW tehon ja 2000 Nm väännön – aivan kuten CF Electricin vetoautomalli. Voimansiirron virtalähteenä toimii akusto, jonka (brutto-)energiasisältö on 170 kWh; virtaa riittää tavallisten jätteenkeräilyreittien ajamiseen.

Tyypillisesti jäteautot palaavat varikolle muutaman tunnin välein kuorman purkua varten, jolloin akkuun voidaan ladata puolessa tunnissa jopa 80 % kokonaiskapasiteetista.

Sivukuormaajat ja kuormausnosturit

HVC toimii Pohjois-Hollannissa, Rijnmondin alueella ja Flevolandissa, ROVA puolestaan Alankomaiden keski- ja itäosissa.

Kummatkin yritykset käyttävät sivulta kuormaavia jäteautoja, joten roska-astiat voidaan tyhjentää kuroma-auton vierestä käsin.

Rotterdamin kaupunki ja Eindhovenin alueella toimiva yritys Cure tulevat ottamaan käyttöön kuormausnostureilla varustetun version DAF CF Electric -kuorma-autosta, sillä jätteitä on tarkoitus kerätä maanalaisista jätesäiliöistä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here