Historian havinaa: Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen

Ihmiselämälle tyypillistä on, että monien ratkaisujen lähtökohta on saanut alkunsa vuosituhansien ja vuosisatojen takaa. Näin tapahtui myös tiellä kulkemisen suhteen.

Ihmiskunta on sen alusta alkaen vaeltanut asuinpaikasta toiseen. Siirtymisen syy liittyy ruuan saantiin sekä turvallisuuden varmistamiseen.

Merkittävässä osassa ovat olleet tiet. Vetojuhta-aikaan nopeudet eivät päätä huimanneet, mutta automobiilien ilmaantuminen toi mukaan käyttäytymissääntöjä.

Euroopassa ajeltiin ja käveltiin vielä 1700-luvun lopulla tien vasenta reunaa.

Tämän kerrotaan johtuneen siitä, että jalankulkija tai ratsastaja halusi kohdata vastaantulijan miekkakätensä, oikean käden puolelta. Näin varmistui puolustautuminen tai hyökkääminen mahdollisimman nopeasti.

Rahvaan osaksi tuli kävellä tien oikeata laitaa, koska se varjeli jalankulkijoita jäämästä vaunujen alle.

Napoleon siirtyi oikealle

Ratkaiseva muutos teillä kulkemiseen liittyi vuonna 1789 alkaneeseen Ranskan vallankumoukseen ja sen käynnistäjään Napoleon Bonaparteen.

Hän ihannoi suuresti Rooman valtakuntaa. Voittoisten sotiensa seurauksena, valloitettuaan Belgian, Alankomaat, Luxemburgin, Sveitsin, Saksan sekä suuren osan Puolaa, hän määräsi nämä maat siirtymään oikeanpuoleiseen liikenteeseen.

Löytyy tähän muutokseen toinenkin selitys, miksi tämä suuriegoinen pieni korsikalainen puolsi siirtymistä oikeanpuoleiseen liikenteeseen – hän oli vasenkätinen ja nousi hevosen selkään oikealta puolelta.

Moottoriajoneuvoliikenteen yleistyminen maailmalla pakotti jokaisen maan ratkaisemaan tieliikenteensä järjestämisen.

Ranskan lisäksi myös monissa muissa maissa otettiin käyttöön oikeanpuoleinen liikenne.

Vanhaa vasemmanpuoleista käyttää Euroopassa ainoastaan Englanti.

Muut löytyvät Etelä-Amerikan pohjoisosista, Väli-Amerikasta, Etelä-Afrikasta, Intiasta, Kaakkois-Aasiasta, Australiasta sekä Uudesta Seelannista.

Ruotsalaiset ajoivat perinteisesti ”turvallisesti” vasenta kaistaa vuoden 1967 syksyyn, 3.9 saakka.

Ruotsissa olivat suosittuja amerikkalaiset suurikokoiset kaarat. Näissä ohjauspyörä sijaitsi jenkkien tapaan vasemmalla.

Kuljettajan istuessa vasenta kaistaa ajaessaan ojan puolella näkökenttä pieneni. Etenkin ohittamiseen liittyi vaaratilanteita.

Kuva: Wikipedia.

Ruotsalaiseen tapaan tulossa olevaan muutokseen paneuduttiin perusteellisesti

Valmistautuminen julkisen liikenteen muuttamiseksi oli valtava urakka. Julkinen liikenne koki täydellisen uusiutumisen. 8000 bussia oli saatava liikenteeseen.

Uusien lisäksi tuolloin käytössä olleet hyväkuntoiset bussit kokivat muodonmuutoksen.

Ovet oli siirrettävä vasemmalta sivulta oikealle. Uusissa liikenteeseen otetuissa ovet olivat luonnollisesti jo oikealla puolella.

Tehokas ja näkyvä infokampanja

Kyseessä oli yli seitsenmiljoonaisen kansan tottumusten muuttaminen. Tehtävän informoiminen delegoitiin yhteiskunnalliseen (samhälsinfo) infoon perehtyneelle sekä tutkimusosaston käyttöön tottuneelle mainostoimistolle.

Kampanjan onnistuminen haluttiin varmistaa. Suoritettiin laajin mahdollinen kansalaishaastattelu, jossa testattiin erilaisia ilmoitusvaihtoehtoja ja jonka tulosten perusteella sanoman perillemeno teiden käyttäjille varmistettiin.

Ilmoituksia etukäteen testaamalla pyrittiin varmistamaan sanoman perille meno.
Jo tammikuun 3 päivä julkaistiin ensimmäinen ilmoitus, jossa esiteltiin ”uudet liikennesäännöt”.

Ilmoituksessa nro 4 tuotiin selvästi esiin velvoitteet. Se kohdistui suurimpaan ryhmään, jalankulkijoihin teemalla: ”Punainen merkitsee SEIS myös jalankulkijoille.” ”Käytä aina suojatietä, äläkä milloinkaan mene punaisella”.

Autoilijoille teroitettiin tärkeätä sanomaa, ”Autonkuljettajan, joka aikoo kääntyä vihreillä TÄYTYY antaa jalankulkijalle etuoikeus.”

Ilmoitus nro 5 keskittyy suojateiden kunnioittamiseen teemalla: ”Suojatietä tulee käyttää ja kunnioittaa.”

Ilmoitus nro 6:n sanoma kohdistuu autoilijoihin antaen ohjeita teemalla: ”Hän aikoo kääntyä tien toiselle kaistalle.”

Nämä esimerkki-ilmoitukset ovat vain osa valtavasta kampanjasta osoittamaan kuinka vakavasti maa otti liikenteen suuriman haasteen.

Kampanja oli Ruotsin mainonnan historian ylivoimaisesti suurin tietoisku. Tiedon kohteena oli koko ruotsin kansa. Kaikki mahdollinen pyrittiin selvittämään etukäteen ja siinä onnistuttiin. Liikenneonnettomuudet sekä -kuolemat vähenivät oikealle siirtymisen seurauksena.

Vaihto Tukholman Kungsgatanilla. Kuva: Wikipedia.

Opasteet oli nähtävissä kaikkialla, missä liikuttiin 

Kaistojen vaihtuminen oli varsinkin iäkkäämmille sekä vähän ajaville iso muutos. Siksi siitä oli tarvis muistuttaa kaikin mahdollisin tavoin.

1960-luvulla oli tapahtunut suuri suomalaisten muutto Ruotsiin. Suuri osa vierailuliikenteestä kotimaahan tapahtui Haaparannan/Tornion kautta.

Paniikki pahimmillaan Tukholmassa

Uuden liikennejärjestelyn H-hetki oli sunnuntai 3. syyskuuta 1967 aikaisin aamulla.

Moottoriajoneuvot olivat ajokiellossa koko maassa kello yhden ja aamukolmen välisenä aikana, jolloin suureen hetkeen valmistauduttiin.

Huolimatta ruotsalaisten hyvästä liikennekurista, autojen valtava määrä pääkaupungissa oli ongelma. Varovaisuutta sekä kohteliaisuutta tarvittiin.

Allt är lyckligt förbi – kaikki onnellisesti ohi

Uuden viikon alettua autoilijat alkoivat tulla mukaan uuteen systeemiin, joka maassa jo asuneille suomalaisille oli tuttua. Uuteen tapaan liikennöidä tutustuivat myös turisteina Suomeen tulleet ”svenskit” ja saivat näin totutella muutokseen vähitellen.

Ja mikä mukavinta, myös Ruotsin kautta Eurooppaan matkaavien suomalaisten ei enää tarvinnut pelätä vasemmanpuolisen liikenteen hankaluuksia.

Näin jälkikäteen voisi todeta, että Ruotsissa vallassa ollut Demarien vasemmisto-hallitus päätti toteuttaa uudistuksen ja vei kansan vastustuksesta huolimatta ”oikealle”.

Teksti: Usko Sipilä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

 

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here