Historian havinaa: Mitsubishin pick-up 40 vuoden ikään

Mitsubishi Forte 1978. Kuva: Mitsubishi.

Vuonna 1978 esiteltiin Mitsubishin ensimmäinen lava-auto Forte.

Mitsubishin maahantuoja on juhlan kunniaksi lähettänyt tarinan auton historiasta.

Forte tarjosi tuhannen kilon kuljetuskapasiteetin yhdistettynä helppoon ajettavuuteen ja vankkaan luotettavuuteen.

Tämä tuotti sille nopeasti vakaan suosion lumisista erämaista paahteisille aavikoille. Sitä alettiin valmistaa pian myös vientiin nimellä L200.

Mitsubishi L200 1991. Kuva: Mitsubishi.

Yli neljän vuosikymmenen aikana autoa on myyty maailmanlaajuisesti jo noin 4,7 miljoonaa kappaletta.

Sen suunnittelun lähtökohtana oli asiakkaiden tarve autolle, joka on luotettava ja kuljetuskykyinen ja jonka ajettavuus ja mukavuus ovat kuin henkilöautossa.

Mitsubishi hyödynsi kokemuksensa Jeep-autojen rakentamisessa ja lisäsi kehittämänsä 4WD-voimansiirron Forteen vuonna 1980.

Mitsubishi L200 1997. Kuva: Mitsubishi.

Mallista tuli Mitsubishin modernien nelivetoautojen perusta, josta myöhemmin kehitettiin esimerkiksi legendaarinen Pajero.

Vuonna 1986 esiteltiin toisen sukupolven L200, jossa korivaihtoehtoja oli kolme: Single Cab, Club Cab sekä Double Cab. Myös uudet takaveto- ja nelivetovoimansiirtolinjat tulivat tarjolle 2- ja 2,6-litraisten bensiini- sekä 2,5-litraisen dieselmoottorin yhteyteen.

Kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 1995, jossa neliveto oli varustettu ensimmäistä kertaa innovatiivisella Easy Select 4WD -järjestelmällä.

Neljännen sukupolven suurimmat muutokset vuonna 2004 koskivat uusia dieselmoottoreita, jotka oli varustettu Common Rail -teknologialla.

Samalla Easy Select 4WD sai rinnalleen Super Select 4WD -järjestelmällä varustetun nelivedon.

Mitsubishi L200 2006. Kuva: Mitsubishi.

Nykyinen viides sukupolvi esiteltiin vuonna 2014, ja sen korimalleihin tuli tarjolle myös neliovinen Club Cab.

Moottorivaihtoehdot olivat uusi 2,4-litrainen MIVEC- turbodiesel, 2,5-litrainen turbodiesel ja 2,4-litrainen bensiinimoottori.

Voimansiirtoon on valittavissa taka- tai neliveto. Jälkimmäinen on saatavana sähköisesti toimivalla Super Select 4WD-II -järjestelmällä.

Usealla markkina-alueella Mitsubishi L200:lla on suuri vaikutus Mitsubishin liiketoimintaan. Vuonna 1995 esitellystä kolmannesta sukupolvesta lähtien L200:n tuotanto on keskitetty Thaimaan Laem Chabangiin, josta autot viedään kaikkialle maailmaan.

Mitsubishi L200 2019. Kuva: Mitsubishi.

Laem Chabangin tuotantolaitos on nykyään Mitsubishin suurin, joka tuottaa vuosittain noin 400 000 ajoneuvoa.

Mitsubishi L200:n pitkä menestystarina saa pian jatkoa myös Suomessa, kun sen kuudes sukupolvi esitellään suurelle yleisölle lokakuun alussa.

Uuden L200:n suurimpia uudistuksia ovat maahantuojan mukaan sen täysin uusi muotoilu, uuden sukupolven nelivetoteknologia, parantunut ajomukavuus sekä henkilöautoista tutut aktiivisen turvallisuuden lisävarusteet.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here