Formula Ford uudistui: lisää vauhtia siipien avulla

AKK / Pentti Kangasniemi

25.7.2017 17.35

Formula Ford on kokenut yhden historiansa suurimmista muutoksista Suomessa, kun luokassa sallitaan aerodynamiikkaa oleellisesti muuttavien etu- ja takasiipien käyttö.

Siivelliset Formula Fordit esiintyivät ensimmäisessä kilpailussaan Kemoralla 15.07.2017. Tähän ensimmäiseen kilpailuun mennessä kuusi autoa oli saatu siivellisinä paikalle, osan osallistuessa lähtöihin ilman siipiä.

Useampiin autoihin ollaan edelleen tekemässä muutoksia seuraavaa Alastaron osakilpailua varten, jolloin Formula Fordien määrä radalla tulee nousemaan yli kymmeneen autoon, joista suurin osa siivellisiä.

Testejä siivellisillä autoilla on päästy ajamaan vasta vähän, mutta silti jo ensimmäinen kilpailu osoitti, että rataennätykset tulevat menemään uusiksi Formula Fordien osalta sitä mukaa kuin uusille radoille mennään.

Kemorassa rataennätys oli viime vuodelta Elias Niskasen ajamana 1.08.444. Nyt uusi rataennätys kirjataan Kristian Laineen nimiin ajalla 1.07.380.

Kierrosajan parantuminen johtuu lisääntyneen aerodynaamisen pidon ansiosta suuremmista kaarrenopeuksista. Huippunopeus Kemoran pääsuoralla putosi selkeästi lisääntyneen ilmanvastuksen myötä, ollen nyt noin 220 km/h.

Kommentit kuljettajilta olivat poikkeuksetta positiivisia; auton pito kaarteissa lisääntyi selkeästi ja autosta tuli hyvin johdonmukainen ja vakaa ajettava.

Kilpailu tasainen ja tiukka

Kilpailu itsessään oli tasaista ja tiukkaa vääntöä siivellisten Duratec-moottoristen autojen kesken. Aika-ajoissa kaikki mahtuivat 0,7 sekunnin sisään ja kisassa ajettiin kilpaa välillä kolmekin autoa rinnakkain. Kärkiviisikko tuli maaliin muutamien sekuntien sisään.

Myös Zeteceissä kilpailu oli tiivistä ja maalissa oltiin kaikissa lähdöissä alle sekunnin erolla keskenään.

Viikonloppua hallitsi Kristian Laine Rock Racing Teamin Van Diemen autolla, ottaen paalupaikan aika-ajoista, sekä finaalivoitot kaikista ajetuista eristä. Tuloksena myöskin siis rataennätys Formula Fordeissa.

Muiden kilpailijoiden sijoitukset menivätkin sitten sopivasti ristiin, eli jännitys sarjasijoituksista tulee säilymään tiiviinä Alastarossa ajettavaan finaaliviikonloppuun saakka.

Zeteceissä voitot jakaantuivat Jukka Lagerstedtin ottaessa kaksi lähtövoittoa ja Jyri Ahosen napatessa yhden lähdön voiton.

Edellinen artikkeliUuden ässä-Mersun tärkeimmät uudet asiat ovat…
Seuraava artikkeliWRC: Suomen WRC-spektaakkeli valmis käynnistämään moottorinsa

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here