Fordin vaihteistotehtaalla kulkee nyt nelijalkaisia robotteja

Nämä nelijalkaiset koiramaiset robotit osaavat istua, antaa tassua ja kieriä. Tämän lisäksi ne osaavat käyttää 360-asteista kameraskanneria, liikkua 30 asteen kulmassa olevilla pinnoilla ja nousta portaita tunteja kerrallaan, todetaan Fordin tiedotteessa.

Tämä on mahdollista, koska ne ovat oikeasti koiramaisesti liikkuvia 32-kiloisia nelijalkaisia robotteja. Robotit ovat osa Fordin tuotannon pilottiohjelmaa, jonka tavoitteen on säätää aikaa, vähentää kustannuksia ja lisätä tehokkuutta.

Fluffy, käyttäjänsä Paula Wiebelhausin nimeämä robotti, on toinen Fordin Boston Dynamicsilta vuokraamista roboteista. Boston Dynamics on tunnettu edistyksellisten, liikkuvien robottien luojana. Toisen Fordin robotin nimi on Spot, kuten alkuperäisen robotin tuotenimikin.

Van Dyken vaihteistotehtaalla pilottikäytössä olevat robotit ovat kirkkaankeltaisia ja helposti havaittavia. Niissä on viisi kameraa ja ne pystyvät kävelemään melkein kaksi tuntia lähes 5 kilometrin tuntinopeudella akun voimalla.

Tehtaiden suunnittelua varten

Robotteja käytetään tehtaan lattian skannauksessa, ja ne avustavat insinöörejä tehtaan alkuperäisen tietokoneavusteisen tehdassuunnitelman päivittämisessä. Suunnitelmaa tullaan hyödyntämään tehdasympäristön uudelleenjärjestelyssä.

– Suunnittelemme ja rakennamme tehtaita. Myöhemmin vuosien kuluessa niihin tehdään kuitenkin muutoksia, joita ei aina dokumentoida,” sanoo tiedotteessa Mark Goderis, Ford Digital Engineering Manager.

– Kun robotit skannaavat tilamme, näemme miltä se todellisuudessa näyttää nyt, ja rakennamme sen perusteella uuden tuotantomallin. Tätä digitaalista mallia käytetään, kun meidän on tarpeen järjestää tehdas uudelleen uusien tuotteiden valmistusta varten.

Ilman Fluffya päivittäminen olisi huomattavasti hitaampaa ja vaivalloisempaa.

– Käytimme aikaisemmin kolmijalkaa ja kävelimme ympäri tehdasta pysähdellen kuvaamaan eri tiloja seisten aina noin viisi minuuttia aloillamme odottaen laserskannauksen valmistumista, Goderis jatkaa.

– Yhden tehtaan skannaamiseen saattoi mennä kaksi viikkoa. Fluffyn avulla saamme puolitettua ajan.

Vanha tapa oli myös kallis – yhden tuotantolaitoksen skannaaminen maksoi lähes 300 000 dollaria. Jos tämä pilotti onnistuu, Ford voisi skannata kaikki Pohjois-Amerikan tuotantolaitoksensa murto-osalla tästä kustannuksesta.

Nämä edistykselliset teknologiat auttavat yhtiötä säästämään rahaa ja muuntamaan tehtaita nopeammin, ja ennen kaikkea tuomaan uusia tuotteita markkinoille nopeammin.

Goderis jatkaa, että ajan kuluessa on tarkoitus käyttää robotteja etänä, ohjelmoida ne tehtaalla tapahtuviin tehtäviin ja saada raportit välittömästi kaikilta Yhdysvaltojen tehtailta.

Tällä hetkellä robotit on mahdollista ohjelmoida kulkemaan määriteltyjä reittejä ja niitä voi ohjata 50 metrin säteellä.

Kolme tapaa liikkua

Avain Fluffyn ja Spotin menestykseen on niiden ketteryys, sanoo Wiebelhaus ohjatessaan robottiaan peliohjaimen tyyppisellä ohjaimella, josta hän näkee etänä kameranäkymän. Yllättävässä tilanteessa Wiebelhaus voi pysäyttää robotin turvallisesti, niin ettei se törmää mihinkään.

Roboteilla on kolme erilaista tapaa liikkua – kävely tasaisella pinnalla, liikkuminen hitaasti epätasaisilla alustoilla ja erikoisnopeus portaissa liikkumiseen.

Ne voivat vaihtaa asentoaan kyyristymisestä venyttelyyn, minkä ansiosta niitä voi hyödyntää tehtaan vaikeapääsyisissä tiloissa. Robotit pystyvät liikkumaan hankalilla alustoilla, muun muassa ritilöillä ja enintään 30 asteen kulmassa olevilla portailla.

Jos robotti kaatuu, se osaa itse korjata asentonsa. Ne säilyttävät turvallisen, ennalta asetetun etäisyyden esineisiin estääkseen törmäyksiä.

Välillä Fluffy istuu robottilonkilleen pienen, pyöreän liikkuvan robotin, Scouterin, selkään. Scouter liukuu pehmeästi tehtaan käytävillä, ja antaa Fluffyn säästää akkuaan ennen kuin sen on taas aika palata takaisin töihin. Scouter osaa liikkua tehtaalla autonomisesti skannatessaan ja tallentaessaan 3D-pistepilveä tehtaan CAD-piirroksen muodostamiseksi. Jos joku paikka on liian ahdas Scouterille, Fluffy tulee avuksi.

– Tehtaalla on alueita, joille ei tee mieli mennä kävelemään niiden vaikeakulkuisuuden vuoksi, sanoo Wiebelhaus.

– On helpompaa ja turvallisempaa lähettää Fluffy sinne.

Vaikka Fluffy osaa kieriä, Wiebelhouse ei näe sillä tulevaisuutta koiranäyttelyissä.

– Fluffy on uskomaton teollisuustyökalu, kertoo Weibelhaus.

– Toki se on mielenkiintoinen ja uudenlainen, mutta Fluffya pitäisi kuitenkin arvostaa sen tekemän työn ja sitkeyden vuoksi. Se osaa tehdä niin paljon enemmän kuin vain tanssia ja kieriä ympäri. Haluamme laittaa sen äärirajoilleen ja katsoa minkälaista arvoa sillä on yhtiölle.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here