Ford tutkii Euroopassa autonomisten autojen käytön tuomaa hyötyä liiketoiminnalle

Ford Motor Company ja DP World London Gateway ovat suorittaneet simuloidulla autonomisella autolla kokeilun havainnollistaakseen, kuinka hyödyllisiä tällaiset tulevaisuuden teknologiat voivat olla suurten työmaiden toiminnalle ja niillä työskenteleville.

Hanke on osa Fordin autonomisten autojen tutkimusohjelmaa, joka on suunniteltu auttamaan yrityksiä ymmärtämään, miten autonomisia ajoneuvoja voisi hyödyntää heidän liiketoiminnassaan. Testaus käynnistyi kesäkuussa DP Worldin selvittäessä itseajavien autojen käyttöä lähetti- ja kotikuljetuksissa.

Pilottiohjelman taustalla on tavoite tunnistaa uusia mahdollisuuksia ja liiketoimintamalleja autonomisten autojen käyttöön ja erityisesti ymmärtää, miten nykyiset prosessit ja vuorovaikutus ihmisten kanssa voivat toimia käytettäessä itseajavia ajoneuvoja.

Ford on jo vuosien ajan testannut autonomista teknologiaa Yhdysvaltojen suurimmissa kaupungeissa yhteistyössä Argo AI:n kanssa.

Yhtiö aikoo investoida yhteensä noin 7 miljardia dollaria (hieman yli 6 miljardia euroa) autonomisiin ajoneuvoihin kymmenen vuoden ajanjaksolla vuoden 2025 loppuun mennessä. Summasta 5 miljardia dollaria (noin 4,4 miljardia euroa) käytetään vuosien 2021-2025 aikana. Investointi on osa yhtiön liikkuvuusratkaisuihin liittyviä hankkeita.

Tulevaisuuden teknologiat tehostamaan liiketoimintaa

Lontoon keskustasta 40 kilometriä itään sijaitseva DP World London Gateway on yksi Iso-Britannian nopeimmin kasvavista satama-alueista. Alueella käytetään jo automatisoitua teknologiaa luontaisena osana syvänmeren konttisatamatoimintoja.

Ford käytti kokeilussa muunnettua Transitia, joka jäljitteli aitoa itseohjautuvaa autoa kuljettajan ollessa näkymättömissä erityisesti tähän tarkoitukseen suunnitellussa ”ihmisistuimessa”. DP Worldin vastaanottorakennuksen työntekijät lastasivat paketit Transitin takaosan lukittaviin lokeroihin.

Tämän jälkeen Transit ajoi sovitun aikataulun mukaisesti 3,5 kilometrin matkan yhtiön päärakennukseen, jossa siellä työskentelevät työntekijät noutivat ne autosta. Normaalisti työntekijät noutavat paketit itse vastaanotosta autolla. Tähän kuluu työaikaa, sillä näihin kuljetuksiin ei ole käytettävissä kokoaikaista kuljettajaa.

Tutkijat seurasivat prosessin jokaista vaihetta. He myös haastattelivat testiin osallistuneita henkilöitä ennen kokeilun alkamista, sen aikana ja jälkikäteen. Kokeilun aikana huomattiin, että työntekijät tottuivat nopeasti käyttämään erikoisvarusteltua pakettiautoa.

Osa työntekijöistä koulutti kollegoitaan etukäteen pakettien noutamisessa. Toiset puolestaan ratkaisivat tutkijoiden tarkoituksella aiheuttamia ongelmia, kuten väärien pakettien lastaamista vääriin lokeroihin.

– Itseajavan auton ilmestyminen paikalle aiheutti todellista kohua. Kaikki halusivat käyttää sitä. Paketin hakeminen autolla muualta satama-alueella ei tunnu kuluvan paljon aikaa. Mutta kun näitä matkoja tulee useita viikkojen, kuukausien ja vuosien aikana, niihin voi kulua paljon sekä aikaa että rahaa, sanoo Ernst Schulze, UK Chief Executive of DP World.

DP World London Gateway muodostaa yhdessa Tilburyn sataman ja Ford Dagenhamin kanssa Thames Freeport -sataman, jolle Iso-Britannian hallitus myönsi vapaasataman statuksen aiemmin tänä vuonna.

Yhteistyökumppanit edistävät parhaillaan liiketoimintamalliaan 19.11. myönnetyn vapaasatamastatuksen jälkeen odottaessaan virallista akkreditointia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here