Ford Fiesta ST -malliin tarjolla tasauspyörästön lukko

14.3.2018 16.37 

Ford esitteli viime vuonna täysin uuden Fiesta ST:n, jossa on uusi 200 hv:n kolmisylinterinen 1,5-litrainen EcoBoost-moottori.

Ford on nyt julkaissut lisää yksityiskohtia Fiesta-mallin Sports Technologies -ominaisuuksista:

  • lisävarusteena saatava tasauspyörästön lukko (LSD) optimaaliseen pitoon kaarreajossa
  • kokoluokassaan ensimmäisenä uudet, Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset terävöittävät kaarreajoa, tehostavat takaosan reagointikykyä ja parantavat ajotuntumaa
  • lisävarusteena saatava liikkeellelähdön hallintatoiminto takaa aina nopean liikkeellelähdön radalla.

Uudessa Fiesta ST:ssä on lisäksi seuraavat ominaisuudet

  • Fordin kehittämä autoalan ensimmäinen kolmisylinterisen moottorin lepuutustoiminto, joka parantaa polttoainetehokkuutta
  • aktiivinen pakoääniventtiili vahvistaa kolmisylinterisen moottorin ainutlaatuista, luonnollista ja urheilullista ääntä
  • monipuolinen varustelu, kuten SYNC 3 -järjestelmä, huippuluokan B&O Play -äänentoistolaitteisto sekä älykkäät kuljettajaa avustavat teknologiat, mm. kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus.

Ford Performancen kehittämä auto sopii jokapäiväiseen käyttöön ja on polttoainetaloudellinen, mutta myös rata-ajoon. 


Parempi pito

Kolmannen sukupolven Fiesta ST -malliin on ensimmäistä kertaa tarjolla lisävarusteena tasauspyörästön lukko (Quaife LSD). Se auttaa optimoimaan etuosan pitoa ja parantaa kaarreajoa taaten paremman pidon etenkin kaarteesta poistuttaessa.

Mekaaninen järjestelmä rajoittaa moottorin vääntövoiman välitystä pyöriin rajoitetulla pidolla pyörän sutimisen vähentämiseksi – esimerkiksi pyörän sisäpuolella kaarreajon aikana. Lisäksi se parantaa vääntövoiman välitystä pyöriin paremmalla pidolla moottorin täyden suorituskyvyn hyödyntämiseksi.

Tasauspyörästön lukko toimii Fordin dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän rinnalla, parantaa Fordin mukaan pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa.

Ford Performance -insinöörit ovat hienosäätäneet näiden kahden ominaisuuden välisen tasapainon siten, että pito on optimaalinen kuivilla ja tasainen märillä alustoilla.

Patentoitu jousitus

Fordin insinöörien kehittämät ja Fordin patentoimat voimaa ohjaavat jouset parantavat uuden Fiesta ST:n takajousituksen vakautta, ketteryyttä ja reaktiivisuutta. Tämä parantaa ajotuntumaa ja takaa poikkeuksellisen hauskan ajokokemuksen.

Jousitusjärjestelmän edut

  • terävämpi kaarreajo ja nopeampi vaste ohjaukseen ja suunnan muutoksiin
  • 10 kg kevyempi kuin Watting-linkitysratkaisu, jota käytetään yleensä jäykkyyden parantamiseen
  • yhteensopiva perinteisten jousituksen vaimentimien kanssa
  • ei heikennä käyttö- tai ajomukavuutta.

Fordin kehittämät voimaa ohjaavat jouset on kylmämuovattu, mikä parantaa niiden vahvuutta ja kestävyyttä. Jousissa on vaihteleva kaltevuus ja halkaisija, ja ne on kehitetty erityisesti uutta Fiesta ST:tä varten.

Lisäksi jousitusjärjestelmässä on Tennecon kaksinkertainen putkivaimennin auton etuosan iskunvaimentimissa ja yksinkertainen putkivaimennin takaosan iskunvaimentimissa.

Järjestelmässä on hyödynnetty RC1-venttiiliteknologiaa, joka takaa taajuudesta riippuvan vaimennuksen. Tämä teknologia parantaa auton hallintaa ja säilyttää hyvän ajotuntuman suurilla nopeuksilla ajettaessa. Takaosan jousituksen jäykkyys on 1,400 Nm/deg, eli se on jäykin kaikista Ford Performance -malleista.

Optimoitu liikkeellelähtökyky

Lisävarusteena saatavan ja vain ratakäyttöön kehitetyn liikkeellelähdön hallintatoiminnon ansiosta uuden Fiesta ST:n kuljettajat voivat olla tyytyväisiä aina nopeaan liikkeellelähtöön.

Liikkeellelähdön hallintatoiminnon käyttö on helppoa. Kuljettaja voi käyttää sitä ohjauspyörän säädinten avulla, jolloin toiminnon graafinen näyttö aktivoituu 4,2 tuuman mittaristossa.

Kun kaasupoljin pidetään kokonaan painettuna, toiminto ohjeistaa järjestelmää nostamaan moottorin kierroslukua ja pitämään sen automaattisesti tietyllä tasolla. Näytössä näkyvän mittarin täyttyminen osoittaa, milloin auto on valmis liikkeellelähtöä varten.

Kun kytkin vapautetaan kokonaan, liikkeellelähtö tapahtuu optimoidusti tehoa ja vääntömomenttia välittävien järjestelmien, kuten sähköisen ajonvakautuksen (ESC), luistoneston, dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän ja ohjaustehostuksen, avulla.

Useampia ajotiloja

Valittavissa olevat ajotilat tekevät uudesta Fiesta ST:stä monipuolisemman. Niillä kuljettaja voi optimoida ajonautinnon sekä viedessään lapsia kouluun että rata-ajossa.

  • Normal-tilassa moottorin kartoitus, luistonesto, sähköinen ajonvakautus, aktiivinen pakoventtiili ja sähköinen ohjaustehostin antavat luonnollisen vasteen ja selkeän ajotuntuman.
  • Sport-tilassa moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste terävöityvät, ja sähköinen ohjaustehostin reagoi tehokkaammin mahdollistaen tarkemman hallinnan nopeassa maantieajossa. Aktiivinen pakoääniventtiili avautuu ja vahvistaa urheilullisia pakoääniä ja moottorin ääntä ohjaamossa.
  • Track-tilassa kaikki auton dynamiikka säädetään mahdollisimman nopeita kierrosaikoja silmällä pitäen; luistonesto poistetaan käytöstä ja ajonvakautusjärjestelmä sallii tavallista enemmän luistoa rata-ajoa varten.

Kolmitasoisen ajonvakautusjärjestelmän voi kytkeä toimimaan kaikissa tilanteissa, sallimaan jonkin verran luistoa tai sen voi ottaa kokonaan pois päältä.

Ford Performance -mallin urheilullisuutta lisää myös mittatilaustyönä tehty olka-akseli, ainutlaatuinen EPAS-kalibrointi ja ohjaussuhde 12:1 – nopeampi kuin missään muussa Ford Performance -mallissa ja 14 prosenttia nopeampi kuin edellisen sukupolven Fiesta ST200 -mallissa – sekä erittäin tehokas jarrujärjestelmä, jossa on 278 mm:n tuuletetut etujarrulevyt ja 253 mm:n kiinteät rumpujarrut takana.

Kuljettajat voivat hyödyntää uuden Fiesta ST:n teknologioita aina Ford Performancen huolellisesti kehitetystä ajoasennosta optimaaliseen auton hallintaan ja vakauteen. Kuljettajan istuimessa voi säätää istuimen selkänojan kulmaa ja istuinosan kallistusta.

Enemmän tehoa, enemmän vaihtoehtoja

Fordin uudessa 1,5-litraisessa EcoBoost-moottorissa on turboahdin, korkeapaineinen polttoaineen ruiskutus, kaksi erillistä nokka-akselia ja kolmisylinterinen arkkitehtuuri.

Moottorin teho on 200 hv kierrosluvulla 6 000 kierr/min, vääntömomentti 290 Nm kierrosalueella 1 600–4 000 kierr/min. Auton kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 sekuntia ja huippunopeus 232 km/h.

Uusi imukanavaan ruiskutuksen ja suoraruiskutusjärjestelmän yhdistelmä yhdessä Fordin innovatiivisen lepuutustoimintoteknologian kanssa ja parantaa polttoainetehokkuutta sekä vähentää Fordin tietojen mukaan CO2-päästöjä jopa 11 prosenttia edellisen sukupolven Fiesta ST200 -malliin verrattuna.

Suomen mallit parhaiten varusteltuja

Täysin uusi Ford Fiesta on saatavana ensiesittelystä lähtien sekä kolmi- että viisiovisena mallina, jossa on ST-mallille tyypillinen urheilullinen ulkoinen muotoilu ja tyyli, ja vakiovarusteena 17-tuumaiset tai lisävarusteena 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Suomessa myyntiin tulee täysin uuden Ford Fiesta ST-mallin korkein varustetaso ST3.

Vaihtoehdot korin väreiksi ovat Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver ja Silver Fox.

Recaro-istuimet, vaihteenvalitsimen ST-nuppi ja tasaisella alareunalla varustettu ohjauspyörä, jossa on yhteensopivat saumat nahkaisen käsijarrun vivun ja vaihdevivun suojuksen kanssa, ovat vakiovarusteena.

Vakiovarusteena olevalla Sync 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä Fiesta ST:n kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia äänikomennoilla. Järjestelmässä on vakiona 6,5-tuumainen näyttö. 8-tuumainen näyttö on saatavana lisävarusteena.

Autossa on lisäksi B&O Play ‑äänentoistojärjestelmä.

Suomessa myynnissä olevissa malleissa on vakiovarusteena runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahti ja kaistanpitoavustin sekä vakionopeudensäädin ajonopeuden rajoittimella.

Lisäksi autossa on vakiona muita ajamista helpottavia ominaisuuksia, esimerkiksi sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, automaattiset ajovalot, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus ja kuljettajan vireystilan valvonta.

Malli tulee myyntiin tänä keväänä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here