Euroopan nopeimmat ihmiset kisaavat Alastarolla

29.6.2017 13.10

Kesä-heinäkuun vaihteessa FHRA Nitro Nationals täyttää Alastaron maineikkaan moottoriradan niin innokkaista Drag Racing -faneista kuin kilpatiimeistäkin.

FHRA:n mukaan Suomen nopeimmassa moottoriurheilutapahtumassa Alastaron moottoriradalla käydään tiukkaa taistelua Drag Racing EM-sarjan 3. osakilpailussa ja SM-osakilpailussa 3.

Näyttäviä kisavehkeitä ei tarvitse ihailla ainoastaan radalla. Varikko on yleisölle avoin, joten niin tiimeihin, autoihin kuin prätkiinkin pääsee tutustumaan aivan lähietäisyydeltä.

Nollasta sataan 0,5 sekunnissa

Top Fuel on kiihdytysajojen ehdoton kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani eli käytännössä nestemäinen räjähdysaine

Esimerkiksi EM-taistoon osallistuvan Janne Ahosen uusi, noin 9000-hevosvoimainen Top Fuel dragster kiihtyy nollasta sataan vajaassa puolessa sekunnissa. Ja jo noin neljän sekunnin kuluttua startista vauhti on kiihtynyt noin 500 kilometriin tunnissa. Polttoainetta kyseinen dragster kuluttaisi normaaliajossa noin 18 000 litraa sadalla kilometrillä.

Kun yli 8000-hevosvoimainen, nitrometaania polttava Top Fuel kiihdytysauto irtoaa lähtöviivalta, tunne katsomossa on kuin seisoisi laukeavan tykin putken vieressä.

Ainoa ero on se, että jysähdys tykillä ammuttaessa on ohi sekunnin murto-osassa, kun taas kiihdytysauton tapauksessa suorastaan helvetillinen jylinä ja kehon läpi kulkeva vapina kestää noin 3,8 sekuntia, todetaan FHRA:n tiedotteessa.

Auton kiihtyvyys on niin hurja, että reilussa sekunnissa sen nopeus on noussut jo lähes 200 kilometrin tuntinopeuteen.

Anita Mäkelä puolustaa mestaruutta

Mestaruuttaan puolustava Euroopan nopein ihminen, vilppulalainen Top Fuel -kuski Anita Mäkelä on tietysti mukana kuvioissa. Anitan kesällä 2015 Ruotsissa ajama EM-ennätysaika 3,878 sekuntia neljännesmaililla (1 maili = 1609,344 metriä / 4 = 402,336 metriä) on yhä edelleen voimassa.

Anita Mäkelä aloitti uransa kiihdytyskisakuskina jo vuonna 1987 Competition-ryhmässä, josta hän myöhemmin siirtyi Top Alcohol -ryhmään (nykyisin Top Methanol Dragster) ja sen jälkeen lajin kuninkuusryhmään Top Fuel Dragstereihin.

Mäkelä on ensimmäinen eurooppalainen dragster-ajaja, joka on voittanut Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa, Top Alcohol -luokassa vuosina 1994 ja 1996 ja Top Fuel -luokassa vuonna 2000.

Tammikuussa 2016 Anita Mäkelä vastaanotti Vuoden Autourheilija -palkinnon kautta aikojen ensimmäisenä naisena AKK-Motorsportin vuotuisessa palkintojenjakogaalassa.

Mäkihyppääjänäkin tunnettu Janne Ahonen (ART) jatkaa ajamista EM-sarjassa. Jannella on hallussaan Euroopan ennätys kiihdytyskisoissa vuodelta 2006. Lisäksi hän on vuoden 2004 Suomen ja Pohjoismaiden Competition ryhmän mestari.

Vuosina 2005 ja 2006 hän voitti Competition ryhmän SM-hopeaa ja Pohjoismaiden mestaruuden. Competition-ryhmästä Ahonen siirtyi Top Fuel -ryhmään uusia haasteiden perässä.

Kansainvälisten tähtiajajien ja Jannen lisäksi Anita Mäkelän kovimpia vastustajia Alastarossa ovat kotkalainen, 28-vuotias Antti Horto (Eagle Racing) ja Valkeakoskelta kotoisin oleva Timo Lehtimäki (TIL-Racing).

Top Methanol -ryhmässä Suomea edustaa kokenut lahtelainen, viime vuoden EM-kakkonen Ari Pietilä (Woodstock Racing) sekä vasta 17-vuotias, Jyväskylässä talotekniikkaa opiskeleva ajajalupaus Petteri Liimatainen.

Siinä missä autojen kuninkuusryhmä on Top Fuel, niin moottoripyörillä se on Super Twin. Super Twin nitropyörillä kilpailee yhteensä 14 kuljettajaa, joista peräti puolet suomalaisia.

Ennakkosuosikin paineet osuvat Samu Kemppaiseen, jolla on jo monta mestaruutta hallussaan. Kovana haastajana nähdään Euroopan ennätysaikaa hallussaan pitävä konkari Jaska Salakari.

https://www.fhra.fi/

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän