ETN: Tulevaisuuden sähköauton kvanttiakku latautuu täyteen sekunneissa!

Verkkolehti ETN kertoo uudesta akkutekniikasta, joka mahdollistaisi sähköauton akun latauksen sekunneissa.

Tällä hetkellä sähköauton lataus nopeimmillaankin kestää muutamia kymmeniä minuutteja.

ETN:n mukaan korealainen IBS-instituutin tutkimus on johtanut havaintoon, että kvanttiteknologiat voivat luvata uusia mekanismeja akkujen lataamiseen nopeammin.

Äskettäin IBS-instituutin kompleksisten järjestelmien teoreettisen fysiikan keskuksen tutkijat esittelivät löydöksiään Physical Review Letters -lehdessä.

Tutkimusryhmä pystyi arvioimaan tarkasti, kuinka paljon latausnopeutta tällä järjestelmällä voidaan saavuttaa.

ETN:n jutun mukaan tutkimus osoitti, että 200-kennoista akkua voidaan ladata 200-kertaisella nopeudella klassisiin akkuihin verrattuna. 10 tunnin latausaika kotitalon pihassa lyhenisi näin kolmeen minuuttiin. Nopeilla latausasemilla latausaika lyhenisi 30 minuutista muutamaan sekuntiin.

Jutun mukaan huonona puolena on se, että kvanttiakku on vielä kaukana tulevaisuudessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Esimerkiksi CHAdeMO -standardissa maksimi latausvirta on määritelty 125 ampeeriin. Siitä nopeasti laskien tyhjän Leafin akku latautuu 300 V x 125 A = 37,5 kW
    Tämä ihmeakku ladattaisiin siis 25 000A virralla. 1,5 mm²:n kuparijohdin kestää noin 10 A:n virran. Saamme siis johdon poikkipinta-alaksi 3750mm2. Johdon säteeksi tulee siis 34mm eli läpimitaksi 7cm. Notkeita piuhoja.

  2. Olisikohan automiehille paikallaan jonkinlainen sähköpuolen kertaus? 🙂

    Jos heitetään, että meillä on 100 kWh akku autossa. 100 kWh kolmeen minuuttiin tarkoittaisi 2 MW lataustehoa. Omakotitalon kolmivaihejärjestelmässä se tekee verkon puolelle noin 3 kA. Ja vaikka ollaankin tulevaisuudessa, niin tuohon tulee vielä todellisuudessa lisää, koska latauslaitteessa ja akussa syntyy häviötä.

    Suomessa omakotitalossa on normaalisti joko 25 A tai 35 A liittymät. Liittymiä voi joissain tapauksissa vielä tuosta kasvattaa, mutta verkko on rakennettu aika pitkälti niin, että liittymissä virrat ovat suurimmillaan tuota tasoa.

    No, tästä voi automieskin päätellä, että vaikka kuinka olisi hieno akkutekniikka, niin ei täyty akku kolmeen minuuttiin edes tulevaisuudessa, eikä puoleen tuntiin. Muutamaan tuntiin mahdollisesti hyvinkin.

  3. Vaan, jospa sulla onkin kotona iso kondensaattori, mikä latautuu koko päivän. Tästä konkasta onkin lyhyt matka siirtää, vaikka sillä 7cm suoralla johtimella, akku täyteen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän