Ensi vuonna Volvo Trucksilta kattava sähkökuorma-autojen mallisto Eurooppaan

Ensi vuonna eurooppalaiset kuljetusyritykset voivat tilata täysin sähkökäyttöisiä versioita Volvon raskaista kuorma-autoista. Tämä tarkoittaa, että Volvo Trucks myy kattavaa raskaiden sähkökuorma-autojen mallistoa Euroopassa vuodesta 2021 alkaen, todetaan yhtiön tiedotteessa.

Volvo Trucksin valtava sähköistämishanke on merkittävä askel kohti fossiilittomia kuljetuksia. Suomessa tavoitteena on toimittaa ensimmäiset sähköiset asiakasautot vuoden 2021 aikana jakeluautosegmentissä.

Volvo Trucks ajaa tällä hetkellä testejä raskailla Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -sähkökuorma-autoilla, joita käytetään aluekuljetuksissa ja kaupunkien rakennustyömaiden maansiirtotehtävissä Euroopassa. Näiden kuorma-autojen bruttoyhdistelmäpaino on enintään 44 tonnia.

Toimintasäde voi akuista riippuen olla jopa 300 km. Uuden malliston myynti alkaa ensi vuonna ja sarjatuotanto vuonna 2022.

Tämä tarkoittaa, että Volvo Trucksin valikoimaan Euroopassa kuuluu vuodesta 2021 alkaen kattava sähkökuorma-autojen mallisto jakelu-, jätehuolto- ja aluekuljetuksiin sekä kaupunkirakennustyömaiden maansiirtotehtäviin.

Volvo Trucks aloitti Volvo FL Electric- ja Volvo FE Electric -kuorma-autojen valmistuksen vuonna 2019. Nämä sähkökuorma-autot on tarkoitettu kaupunkijakelu- ja jätehuoltotehtäviin pääosin Euroopassa. Pohjois-Amerikassa aluekuljetuksiin tarkoitetun Volvo VNR Electric ‑kuorma-auton myynti alkaa 3.12.2020.

Asteittainen siirtyminen fossiilittomiin vaihtoehtoihin

Vaativiin ja raskaisiin kaukokuljetuksiin tarkoitetut sähköajoneuvot lanseerataan tällä vuosikymmenellä. Ne ovat akku- ja polttokennotoimisia sähkökuorma-autoja, joiden toimintasäde on pidempi.

Volvo Trucks pyrkii käynnistämään vetypolttokennoja hyödyntävien sähkökuorma-autojen myynnin tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Yhtiön tavoitteena on, että koko mallisto on fossiiliton vuoteen 2040 mennessä.

Useimmat kuljetusyritykset siirtyvätkin sähkön käyttöön vaiheittain. Käytännössä monella kuljetusyrityksellä on siirtymäkauden aikana kalustossaan eri polttoaineita käyttäviä kuorma-autoja.

– Alustamme on suunniteltu niin, että se on riippumaton voimansiirtolinjasta. Asiakkaat voivat ostaa useita samanmallisia Volvo kuorma-autoja, joiden ainoa ero on voimanlähde – osa voi toimia sähköllä ja osa kaasulla tai dieselillä, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm toteaa tiedotteessa.

Volvo Trucks katsoo, että siirtyminen kestävämpiin kuljetuksiin on tehtävä niin sujuvaksi kuin mahdollista kuljetusyrityksille, jotta yritykset voivat ryhtyä sopeutumaan muutokseen. Ratkaisujen on oltava fossiilittomia, ja niiden on annettava kuljetusyrityksille valmiudet toimia riittävän kannattavasti ja tuottavasti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!