Citroën on uudistamassa kokonaan c-segmentin mallistonsa C4 ja C4 X -mallien myötä, joiden ensiesittely tapahtuu Pariisin autonäyttelyssä 2024. Kummankin mallin ulkoilme on muuttunut voimakkaasti. Uusi keulailme – identtinen molemmissa malleissa – tuo mukanaan merkin uuden brändi-identiteetin.
Täyssähköisten voimalinjojen ohella tarjolle tulevat uudet hybridivoimalinjat, jotka ovat samalla energiatehokkaita ja monipuolisia.
Uusi keulailme on suurelta osin saanut inspiraationsa vuoden 2022 Oli-konseptiautosta, ja pitää sisällään merkin uuden logon, joka sijaitsee keskellä auton maskia.
Led-ajovaloissa on merkille tyypillinen uusi valotunnus, joka on jaoteltu kolmeen erottuvaan vaakasuuntaiseen segmenttiin, jotta malli voidaan tunnistaa välittömästi jo kauempaa. Päiväajovalojen muodot ovat tarkat, ja led-suuntavalot ovat integroitu suoraan valotunnuksen alaosaan.
Keulan jokainen osa on työstetty yhdessä aerodynamiikka-asiantuntijoiden kanssa, jotta energiatehokkuus voidaan maksimoida.
Etupuskurissa on moderni maskiosa, joka on SUV-tyylisen pohjapanssarin yllä.
Takavalot vastaavat visuaaliselta ilmeeltään keulaa, ja niiden on tarkoitus leventää auton takaosaa ja vahvistaa auton takaosan ilmettä liikenteessä. Musta poikittainen lista yhdistää takavalot ja on tyylikäs ratkaisu. Se toimiin taustana erillisin kirjaimin kirjoitetulle Citroën-tekstille.
Uusi C4 X ei tarvinnut voimakkaita muutoksia auton takaosaan. Led-takavalot ovat harmoniassa etuvalojen kanssa, ja uuden Citroën-logon käyttäminen vain korostaa yleisilmettä.
C4 ja C4 X -mallien luonteenmuutoksen myötä tarjolle tulee myös uusia ulkovärejä. Katto on mahdollista värjätä mustaksi, jolloin autosta tulee kaksivärinen.
Citroën Advanced Comfort -istuimet ja -jousitus
Citroënin Advanced Comfort -istuimet on suunniteltu lisäämään mukavuutta ajon aikana. Istuimet näyttävät mukavilta, ja ne houkuttelevat istuutumaan. Istuinmukavuutta on parannettu 15 mm aiempaa paksummalla pehmusteella, joka tarjoaa mukavuutta heti alusta alkaen. Istuimen ytimessä on tukevaa pehmustetta, jonka turvin kuljettajan tai matkustajan ryhti pysyy tukevana pitkilläkin matkoilla. Ristiseläntukea on myös parannettu aiemmasta.
Kun mukavuusistuimet yhdistetään Advanced Comfort -jousitukseen, jokaisesta matkasta tulee lempeä ja rauhoittava kokemus. Advanced Comfort -jousituksessa käytetään progressiivisia hydraulityynyjä, jotka nielevät tien epätasaisuudet tarjoten taikamattoefektin. Kyseessä on iso ero perinteisiin iskunvaimentimiin, sillä kyyti on Citroënin mukaan poikkeuksellisen rauhallista.
Uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä
Kojelautaa on myös uudistettu mallipäivityksen yhteydessä: C4- ja C4 X -mallit saavat uuden 7-tuumaisen digitaalimittariston, joka sijaitsee ohjauspyörän takana. Näytön tiedot ovat yhdistetty 3D-navigointiin. Uusi näyttö lisää laadun tuntua auton sisällä, ja näytössä on moderni graafinen ilme, joka tukee paremmin 10-tuumaisen kosketusnäytön visuaalista ilmettä.
Digimittaristo on suunniteltu selkeäksi ja tarjoamaan tietoa intuitiivisesti. Digimittaristön yläpuolella sijaitsee HUD-näyttö, joka vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta ja lisää turvallisuutta. Ohjauspyörässä sijaitsee merkin uusi logo.
Sähköistetyt voimalinjat
Uudet C4- ja C4 X -mallit ovat täydellinen esimerkki Citroënin reagoinnista energiamuutoksen haasteisiin. Tarjolla on energiatehokkaita sähköistettyjä voimalinjoja, jotka auttavat asiakkaita siirtymään sähköiseen tulevaisuuteen omien tarpeittensa kautta.
Ulkoiset muutokset antavat myös erinomaisen mahdollisuuden uudistaa C4- ja C4 X -mallien voimalinjoja uudella hybridivoimalinjalla: Hybrid 100 ja Hybrid 136. Nämä tarjoavat helposti lähestyttävän, yksinkertaisen ja monipuolisen ratkaisun asiakkaille.
Käyttövoimavalikoimaa täydennetään 115 kW ja 100 kW tuottavilla täyssähkömalleilla, jotka tarjoavat 415 km ja 355 km WLTP-toimintamatkaa C4-mallissa ja vastaavasti 425 km ja 360 km C4 X -mallissa.
Hybrid 48 V -tekniikka
Citroën tuo kaksi eri tehoversiota uudesta hybridivoimalinjastaan uusiin C4- ja C4 X -malleihin: Hybrid 136 ja Hybrid 100. Uusi tekniikka mahdollistaa kohtuuhinnalla jopa 20 % polttoaineen ja CO2-päästöjen vähennyksen verrattuna vanhaan bensiinivoimalinjaan.
Hyödyt ovat konkreettisia kaupunkialueella ajaville, jolloin jopa 50 % ajasta voidaan ajaa sähköajotilassa – tämä vähentää hiilijalanjälkeä ja tuo säästöä polttoainekuluissa.