Tällainen on uusi Citroën C4 ja sähköinen ë-C4

Kuva: Citroen.

Citroën julkisti tänään tiedot uudesta C4-mallistaan, jonka saa kolmella käyttövoimalla.

Uusi ë-C4 – täyssähkö on viides Citroënin vuonna 2020 esittelemä sähköistetty uutuus C5 Aircross SUV Hybrid, Ami, ë-Jumpy ja ë-SpaceTourer -mallien jälkeen. Uusi C4 on tarjolla myös bensiini- ja dieselmoottoreilla.

Ulkoasussa nähdään Citroënin päivittyneet ominaispiirteet, kuten keulan ja perän uusi V-mallinen led-valaistus. Tarjolla on 31 erilaista ulkoväriä ja 6 eri matkustamon tunnelmaa.

Akseliväli on 2 670 mm ja kokonsa puolesta auto asettuu suoraan luokkansa keskiöön: pituutta on 4 360 mm, leveyttä 1 800 mm ja mallin korkeus on 1 525 mm.

Uusi V:n muotoinen valaistus on aiemmin nähty Citroënin julkistamissa konsepteissa: CXPerience, Ami One ja 19_19. Tämä merkin uusi tunnistettava ilme jatkaa Citroënin chevron-tunnuksen jatkumaan keulan läpi taittaen ne laidoissa yläpuolen päivävaloihin ja alapuolen etuvaloihin ja korostaen Citroënin LED Vision -teknologiaa.

Edessä valaistus koostuu led-päivävaloista ja kolmesta led-valaisimesta niiden alapuolella.

Takavalot yhdistyvät kiiltävän mustan listan johdattamana. Minimalistisesti muotoiltuja led-sumuvaloja ympäröi värilliset kehykset, jotka viimeistelevät mallin uuden teknologisen keulan.

Kuva: Citroen.

Konepelti on korkea ja toistaa C5 Aircross SUV:ssa nähtyä koveraa mallia.

HMI:t (Human Machine Interfaces) tuovat teknologian ja nykyaikaisen käytettävyyden matkustamoon. Kuljettajan eteen avautuu kehyksetön digitaalinen mittaristo, jota korostaa sen laitojen valkoinen tunnelmavalo.

Mittariston lisäksi käytössä on laaja värillinen tuulilasinäyttö, joka kertoo oleellisen informaation ja auttaa kuljettajan huomion pysymistä tiessä.

Keskeltä, kojelaudan yläpuolelta, löytyy ohut kehyksetön 10 tuuman kosketusnäyttö, josta ohjataan suurinta osaa toiminnoista. Kaksialueista ilmastointia taas ohjataan erillisestä painikkeesta.

Uudessa ë-C4 – täyssähkössä sekä uudessa C4:ssä on uusi automaattivaihteen vaihtaja, joka on viimeistelty metallikäsittelyllä.

Keskikonsolista löytyvät lisäksi sähköinen käsijarru sekä automaattivaihteisesta versiosta ajotilanvalitsin, josta kuljettaja voi valita Eco-, Normal- ja Sport-ajotavat toiveensa mukaan.

Kuva: Citroen.

Sähköllä 350 km

Uusi C4 räätälöitävissä juuri itsensä näköiseksi. Tarjolla on 31 värivaihtoehtoa, väripaketteja ulkoasun viimeistelyyn sekä 6 eri sisätilan tunnelmaa.

Citroënille tyypilliset väripaketit sisältävät värikehyksen sumuvalojen ympärillä sekä Airbump-kolhunsuojissa.

Sisätiloihin on tarjolla kuusi eri sisustustunnelmaa.

Uudessa ë-C4 – täyssähkö on varustettu sähkömoottorilla, joka mahdollistaa optimaalisen 350 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Lisäksi moottori tarjoaa 136 hv tehon, 260 Nm:n väännön heti liikkeelle lähdettäessä ja vaivattoman kiihtyvyyden 0-100 km/h 9,7 sekunnissa Sport-ajotapaa käyttäen. Huippunopeus on 150 km/h. Akku on 400 voltin ja 50 kilowattitunnin litiumioni.

Kuva: Citroen.

Täyssähköversiossa on jarrutusenergian talteenottoa ilman jarrupolkimen käyttöä. Energian talteenotto lisää akun latausastetta myös ajon aikana.

Ostajalle mielenrauhaa tuo akulle voimassa oleva 8 vuoden tai 160 000 km takuu.

Latausaika on optimoitu ja tarjolla on eri vaihtoehtoja:

  • 100 kW pikalatauksella akku latautuu 10 km/min ja 80 % latausaste saavutetaan 30 minuutissa
  • 32 A Wall Box lataa akun 11 kW:n kolmivaiheisella laturilla 5 tunnissa
  • 16 A kotipistokkeesta akku latautuu täyteen 15 tunnissa ja 8 A:n pistokkeesta 24 tunnissa

Lataaminen on yksinkertaista ja mahdollista ohjelmoida alkamaan myös tiettynä kellonaikana, jotta mahdollisesti käytettävissä olevat edullisemmat sähkön hinnat voidaan hyödyntää (esim. yösähkö).

Latauksen ajastaminen tapahtuu joko kosketusnäytöltä tai älypuhelimen MyCitroën-sovelluksen kautta.

Sekä MyCitroën-sovellus että latausluukun merkkivalo kertovat latauksen tilasta muun oleellisen informaation ohella. Latausjohdolle on suunniteltu käytännöllinen säilytystila tavaratilan lattiaan.

Kuljettajan käyttöön on toteutettu uusi näyttöruutu sähköllä ajamiseen liittyvän tiedon jakamiseksi. Nähtävänä on mm. jäljellä oleva toimintamatka, ajon aikaisen kulutuksen mittarit, energiavirtaamat sekä lämmityksen tuoma energiankulutus.

Akun latautuessa näyttöruutu kertoo muun muassa jäljellä olevan latausajan sekä kertyneen toimintamatkan.

Kuva: Citroen.

Bensiiniä ja dieseliä

Sähkömoottorin lisäksi tarjolla on neljä eri bensiinimoottoria: PureTech 100, PureTech 130, PureTech 130 EAT8-automaattivaihteistolla ja PureTech 155 EAT8-automaattivaihteistolla.

Lisäksi saatavana on kaksi dieselmoottoria: BlueHDi 110 ja BlueHDi 130 EAT8-automaatti.

Uusi C4 on aina varustettu Progressive Hydraulic Cushions -iskunvaimennuksella, joka esiteltiin ensimmäisen kerran C4 Cactus ja C5 Aircross SUV -malleissa.

Tälle nestestoppareilla toteutetulle, rakenteeltaan yksinkertaiselle ratkaisulle on haettu yli 20 patenttia.

Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimet ovat saatavissa jo malliston alkaen versioihin. Ensimmäisen kerran istuimet nähtiin Citroën C4 Cactuksen ja C5 Aircross SUV:n lanseerausten yhteydessä. Uuden C4:n istuimiin on saatavana myös stressiä vähentävä hierontatoiminto.

Erityistä huomiota uudessa mallissa on annettu säilytystiloille, joita löytyy eri puolilta autoa: yhteensä 16 erilaista säilytyslokeroa ja 39 l säilytystilaa

Kuva: Citroen.

Etumatkustajille on tarjolla:

  • Smart Pad Support Citroën: maailmanensi-illan saava irrotettava tabletin pidike, joka on rakennettu suoraan kojelautaan ja kiinnittää paikalleen joko Apple iPad Air 2 tai Samsung Tab A 10.5’’ -tabletin tai yleisempi malli, joka soveltuu muillekin tablettimalleille.
  • Kojelaudan tarjotin: matkustajan edessä sijaitseva laaja ulosvedettävä tarjotin, joka on päällystetty erityisellä liukumattomalla materiaalilla, joka pitää tabletin tai muun esineen turvallisesti paikallaan
  • Laaja hansikaslokero löytyy heti kojelaudan tarjottimen alapuolelta.
  • Korkea ja leveä keskikonsoli on suunniteltu säilytystila huomioon ottaen:
    laaja säilytystila konsolin edessä antaa säilytystilaa. Tila voidaan sulkea ulkopuolisten silmiltä luukun avulla, mutta tavarat voidaan säilyttää myös helposti käden ulottuvilla
  • Langaton latauspaikka älypuhelimelle sekä kaksi usb-porttia, josta toinen on usb-c
  • Keskisäilytystilan kannen alta löytyy kaksi mukitelinettä
  • Lisää säilytystilaa löytyy myös vaihteenvalitsimen edestä sekä liukuvasta käsinojasta.

Takamatkustajille on tarjolla:

  • Mukitelineet sekä käsinojasta löytyvä säilytystila mm. kynille ja muille pienille esineille sekä usb-portit

Autossa on 380 litran tavaratila. Tavaratilan lattia on mahdollista asettaa kahteen tasoon, jolloin tavaratila voidaan jakaa kahteen eri osaan. Takaistuinten ollessa alastaitettuina saadaan käyttöön laaja tasainen lattia.

Tavaratilassa on koukut, jotka sopivat esimerkiksi laukkujen ripustamiseen. Pidempien tavaroiden lastauksessa suksiluukku on kätevä apu.

Valoisuutta ohjaamoon tuo laaja 4,3 m² sähköinen lasikatto (lisävaruste).

Tarjolla on myös lämmitetty ohjauspyörä.

Runsaasti ajoavustimia

Uudessa C4-mallistossa on jopa 20 viimeisimmän sukupolven ajoavustimia:

  • Aktiivinen hätäjarrutus: Järjestelmä tunnistaa niin liikkuvat kuin paikallaan pysyvät esteet kuten pyöräilijät, jalankulkijat tai toiset autot ja järjestelmä toimii myös yöaikaan.
  • Törmäysvaroitin ja törmäyksen jälkeinen hätäjarrutus: Järjestelmä varoittaa kuljettajaa edessä olevasta törmäysvaarasta 30 km/h nopeudesta alkaen. Törmäyksen jälkeen hätäjarrutus pysäyttää auton ja estää lisävahingot.
  • Katveavustin
  • Aktiivinen kaistavahti
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla
  • Ajolinja-avustin: 2-tason puoliautoniminen ajojärjestelmä yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla aktiiviseen kaistavahtiin ja ajoneuvo huolehtii ajonopeudesta sekä auton ajolinjasta. Kuljettaja voi osittain luopua ajamisesta ja hänen tulee vain keskittyä seuraamaan tietä ja pitää kädet ohjauspyörällä. Kuljettaja voi ottaa ohjauksen takaisin hallintaansa milloin vain.
  • Taukohälytin: Järjestelmä muistuttaa kuljettajaa tauosta, kun hän on yhtämittaisesti ajanut yli kahden tunnin ajan yli 70 km/h nopeudella.
  • Kuljettajan vireystilan valvonta
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus ja suositus: Järjestelmä näyttä vallitsevan nopeusrajoituksen samoin kuin valikoiman muita liikennemerkkejä mittaristossa (mm. stop-merkki, yksisuuntainen tie).
  • Mukautuvat ajovalot
  • Avaimeton avaus ja lukitus: Avaimen kantaminen mukana riittää avaamaan ja lukitsemaan ovet kuljettajan lähestyessä autoa tai kävellessä autosta poispäin.
  • Värillinen tuulilasinäyttö
  • Automaattinen sähköinen käsijarru
  • Pysäköintitutkat sivuilla
  • Top Rear vision -peruutuskamera: Peruutuskamera sekä 180° näkymä ylhäältäpäin katsottuna.
  • 360 vision: Järjestelmä aktivoituu joko automaattisesti peruutusvaihde kytkettäessä tai kuljettajan asettaessa sen manuaalisesti päälle. Järjestelmä tarjoaa 360° näkymän ympäristöön ylhäältä päin.
  • Pysäköintiavustin
  • Mäkilähtöavustin
  • Kulmavalotoiminto: Oikea tai vasen sumuvalo aktivoituu avuksi ja valaisee vasemman tai oikean kulman aina 75° asteeseen ohjauspyörän asennosta riippuen.
  • Perävaunun vakautusjärjestelmä

Tarjolla myös kojelautakamera

Erityisesti uuden ë-C4 – täyssähkön käyttöä monipuolistaa sitä ympäröivät palvelumuodot, kuten älypuhelimesta tai tabletista tapahtuva etäohjaus.

My Citroën -sovellus tarjoaa etäohjaimen, josta voidaan milloin vain tarkistaa mm. auton kulutus tai akun latauksen taso tai ohjelmoida uuden ë-C4 – täyssähkön lataamista, esilämmitystä ja -jäähdytystä.

Liitettävyyspalvelut yhdistävät auton osaksi kuljettajan digitaalista maailmaa.

  • Auton sisällä 10 tuuman kosketusnäyttö on keskiössä toimintojen säätämisessä, multimediajärjestelmän ohjaamisessa ja puhelimen yhdistämisessä osaksi autoa. Osaa toiminnoista (kuten navigointi) voidaan myös ääniohjata.
  • Älypuhelimen langaton lataus
  • Citroën ConnectedCAM nähtiin ensimmäisen kerran Citroën C3:ssa ja Citroën C5 Aircross SUV:ssa. Kamera sijaitsee peruutuspeilin yhteydessä ja käyttää full HD, GPS -teknologiaa. Kameralla voi ottaa erillisiä kuvia tai videoita tuulilasin etupuolelta ja data tallentuu muistikortille. WiFi-yhteyden ansiosta kuvat ja video voidaan lähettää älypuhelimeen ja jakaa esimerkiksi sähköpostilla tai sosiaalisessa mediassa. Onnettomuustilanteissa ConnectedCAM Citroën tallentaa automaattisesti tapahtumatilanteen.
  • Connect Assist – 24/7 hätäpuhelu ja tiepalvelu.
  • Connect Nav on viimeisimmän sukupolven ruuhkatietoja reaaliajassa kertova 3D-navigointijärjeseltelmä. TomTom Trafficin järjestelmä tarjoaa tietoa myös huoltoasemien sijainnista ja hinnoista, säätiedot sekä tietoa paikallisista nähtävyyksistä.
  • Connect Play toistaa Android Auto ja Apple CarPlay yhteensopivan Mirror Screen-toiminnon kautta älypuhelimen toimintoja auton kosketusnäytöllä

Uudessa C4:ssä on neljä usb-pistoketta, jotka mahdollistavat puhelimen latauksen niin edessä kuin takana (yksi usb-a ja yksi usb-c-pistoke edessä sekä takana).

Tekniset tiedot

  • Pituus: 4 360 mm
  • Leveys: 1 800 mm / 2 032 mm peilien kera / 1 834 mm peilit taitettuna
  • Korkeus: 1 525 mm
  • Akselinväli: 2 670 mm
  • Renkaiden halkaisija: 690 mm
  • Kääntösäde: 10,9 m
  • Maavara: 156 mm
  • Tavaratila: 380 l
  • Lastauskorkeus: 715 mm

Uusi ë-C4 – täyssähkö:

  • Teho: 136 hv (100 kW)
  • Akku: Korkeajännite 400 V Li-Ion 50 kWh
  • Vääntö: 260 Nm
  • Toimintamatka: 350 km (WLTP)
  • Suurin nopeus: 150 km/h
  • 0-100 km/h: 9,7 s (sport mode)
  • Latausaika: 100 kW julkinen pikalatauspiste: 80% latausaste 30 min; 32 A Wall Box: 5 h ; Kotipistoke: pistokkeen tehosta riippuen 15 – 24 h

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here