Citroën esittelee täysin uuden ë-C4 X -mallin — vaihtoehto viistoperää tai katumaasturia hakevalle

Uusi ë-C4 X seuraa C5 X:n jalanjäljissä rikkomalla eri autoluokkien määritelmiä ja rajoja. Mallissa yhdistyvät fastbackin linjat, SUV:n nykyaikainen asenne ja 4-oviseen sedanin ajattomuus sekä tilat.

Monissa Euroopan maissa Citroën tarjoaa C4 X:ää vain täyssähköisenä ë-C4 X -mallina.

Uusi ë-C4 X rakennetaan Stellantiksen Villaverden tehtailla Espanjassa, ja myynnit alkavat portaittain syksyn 2022 aikana. Suomeen auton odotetaan saapuvan vuoden 2023 alussa.

Vaikka ë-C4 X on selkeästi osa Citroënin nykyistä malliperhettä, tarjoaa se silti jotakin uutta ja tuoretta asiakkaille, jotka etsivät vaihtoehtoja markkinoiden nykyisille viistoperille ja katumaastureille.

4,6 metrin pituisena uusi ë-C4 X asettuu juurikin C4:n (4,36 m) ja C5 X:n (4,8 m) väliin Citroënin mallistossa. Uutuuden akseliväli on sama 2 670 mm kuin C4:ssa, sillä mallien CMP-alustarakenne on yhteinen.

Kuva: Alex Rank, Continental Productions.

Auton ilmanvastuskerroin on Cd 0,29. Aerodynaamista suorituskykyä auttaa pitkä fastback-tyyppinen kattolinja, mikä hyödyttää sekä kulutusta että toimintamatkaa. ë-C4:n virallinen WLTP-toimintamatka on 360 km.

Kun autoa katsotaan sivusta, dynaaminen kattolinja virtaa saumattomasti aina tuulilasin yläreunasta takalasin kanteen asti – tämä luo fastback-tyyppisen siluetin, joka vaikuttaa autoon sopivalta eikä päälleliimatulta, kuten useissa muissa korkeammissa c-segmentin autoissa. Takaylitys peittää 510-litraisen tavaratilan vaatiman tilan.

Takana katseen vangitsevat led-takavalot on sijoitettu takaluukun avauksen kummallekin sivulle ja noudattavat takaluukun veistosmaisia linjoja. Takavalot jatkuvat myös auton sivuille.

Isokokoiset, halkaisijaltaan 690 mm kokoiset pyörät ja auton lyhyt etuylitys muodostavat autolle korotetun maavaran, joka puolestaan luo tavallisia autoja korkeamman ajoasennon. Mattamustat pyöränkaaret ja Airbumpit ovien alaosissa lisäävät jykevyyden ja suojan tunnetta.

Kuva: Alex Rank, Continental Productions.

Auton keulailme pitää sisällään Citroënin määrätietoisen ja pyöreän muotokielen. Auton korkea konepelti pitää sisällään koverat sisennykset ja merkin perinteisiin kuuluvat kromipintaiset chevron-tunnukset koko auton leveydeltä. Ne yhdistävät kaksiosaiset etuvalot, jotka käyttävät Citroën LED Vision -teknologiaa.

Liitettävyys

Uuden ë-C4 X:n liitettävyysominaisuudet paranevat uuden My Citroën Drive Plus -tietoviihdejärjestelmän ansiosta, joka lanseerattiin tuoreeltaan Citroën C5 X:ssä.

Erittäin intuitiivinen käyttöliittymä hyödyntää 10-tuumaista teräväpiirtonäyttöä ja sitä voidaan personoida mieleiseksi ”widgettien” avulla. Widgetit ovat tuttuja älypuhelimista ja tableteista: ne mahdollistavat sovellusvalikoiden sisällön vilkaisun tai toimintojen säätämisen jo ennen kuin sovellusta on edes avattu.

Järjestelmään voidaan tallentaa jopa 8 eri käyttäjäprofiilia. Jokaiseen profiiliin voidaan liittää kaksi puhelinta, ja auto tunnistaa puhelimen liitetyn profiilin sisään tullessa. TomTom-navigoinnin karttoja voidaan päivittää langattomasti OTA-päivityksillä ja kustannuksitta ensimmäisen kolmen vuoden ajan.

Kuva: Alex Rank, Continental Productions.

Autot on varustettu neljällä usb-portilla: 2 kpl sekä etu- että takamatkustajille. Kummassakin tapauksessa tarjolla on yksi usb-a- ja usb-c-portti.

Lisämukavuuden takaamiseksi My Citroën Drive Plus -järjestelmän oheen on tarjolla Citroën Connect Services -paketti:

  • MyCitroën-sovelluksen avulla voidaan yhdistää auto ja älypuhelin toisiinsa. Uuden ë-C4 X:n kuljettajat voivat esimerkiksi tarkistaa auton akun varaustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, ohjelmoida latausaikataulun ja ajastaa/käynnistää matkustamon esijäähdytyksen tai -viilennyksen.
  • My Citroën Assist mahdollistaa geopaikannetut hätäpuhelut ja tukipalvelun, johon asiakkaat voivat ottaa yhteyttää 24/7. Onnettomuudessa, jossa joudutaan käyttämään turvatyynyjä, My Citroën Assist lähettää automaattisesti ilmoituksen lähimpään hätäkeskukseen avun saamiseksi mahdollisimman nopeasti paikalle. Järjestelmä voidaan aktivoida myös manuaalisesti painamalla punaista SOS-painiketta.
  • My Citroën Drive tarjoaa reaaliaikaiset liikennetiedot TomTom Traffic -palvelun välityksellä. Palvelu sisältää mm. kiinnostavat kohteet, säätiedot ja pysäköintialueet. Uuden ë-C4 X:n tapauksessa palvelua on laajennettu näyttämään latauspisteiden sijainnit, sähköauton reittisuunnittelun ja jäljellä olevan toimintamatkan visuaalisesti auton kartalla.
  • My Citroën Play mahdollistaa kuljettajien ja matkustajien suosikkisovellusten käytön turvallisella tavalla. Palvelu tarjoaa langattoman liitettävyyden ja on yhteensopiva sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa. Yhteensopivat sovellukset näytetään suoraan tietoviihdenäytöllä turvallisesti ilman, että katsetta täytyy irrottaa tiestä.

Citroënin Advanced Comfort tarjoaa tilaa niin kuljettajalle kuin matkustajille.

Tämä pätee etenkin auton takapenkillä, jossa on hyvät polvitilat ja tavallista enemmän kallistetut (27-astetta) selkänojat. Auton 1,8 metrin leveys tarkoittaa myös sitä, että kolme ihmistä voi istua mukavasti rinnakkain takapenkillä.

Suuri tavaratila

Citroën ë-C4 X:n muotoilu on mahdollistanut erittäin tilavan tavaratilan, joka vetää jopa 510 litraa. Se on c-segmentin autolle todella paljon. Erityisesti ammattilaisasiakkaat arvostavat kookasta tavaratilaa, joka on eristetty muusta matkustamosta.

Kuva: Alex Rank, Continental Productions.

Tavaratilan saranat on piilotettu takaikkunan alle. Tämä mahdollistaa leveän ja korkean lastausaukon tavaratilaan. Tila itsessään on tasainen, leveyttä pyöränkaarien välissä on 1 010 mm ja pituutta 1 079 mm.

Tavaroiden nosto ja lasku on helppoa 745 mm nostokorkeuden ansiosta. Lastausaukon korkeus on 445 mm ja itse tilassa korkeutta on 565 mm. Lastausaukolla on leveyttä 875 mm ja suurimmillaan se on saranoiden kohdalla 885 mm.

Tavaratilan lattian alla on ylimääräistä kätevää tilaa, esimerkiksi ë-C4 X:n latausjohdoille. Takapenkin selkänojat kaatuvat tarvittaessa alas, ja suksiluukku mahdollistaa erittäin pitkien esineiden lastaamisen.

Citroën Advanced Comfort -ohjelma

Citroënin Advanced Comfort -ohjelma käsittää auton käyttökokemuksen jokaisen osa-alueen: ajomukavuus, matkustusmukavuus, käyttömukavuus ja mielen mukavuus. Mukavuusajattelu ei rajoitu siis vain mukavuuspainotteiseen jousitukseen.

Advanced Comfort -ohjelmaa tukee Citroënille Advanced Comfort -istuimet. Leveiden istuimien erityispehmuste on 15 millimetriä aiempaa paksumpi. Istuimet tarjoavat myös hienon yhdistelmän visuaalista ja rakenteellista tukea.

Matkustajat voivat kokea istuvansa kuin tyköistuvassa nojatuolissa: pysyvät paikallaan ja eristettynä tienpinnan melusta sekä epätasaisuuksista. Suuritiheyksinen vaahto istuinten ytimessä mahdollistaa mukavuuden etenkin pitkillä matkoilla: istuma-asento pysyy tukevana koko matkan ajan.

Kuva: Alex Rank, Continental Productions.

Asentoa ja ryhtiä tukeva mukavuus on tärkeää, etenkin pidemmillä matkoilla, joten erityisen leveihin selkänojiin on lisätty ylimääräistä tukea, ristiselän ja korkeuden säätö sekä kuljettajan istuimeen lisävarusteinen sähkösäätö.

Takaistuimiin on tarjolla lämmitys, joka on Suomi-autoissa myös vakiona. Etumatkustajille tarjolla on lämmityksen lisäksi hieromatoiminto. Sisustukseen on tarjolla luksushenkeä nostattava ja tyylikäs Alcantara-sisustus.

Citroënin mukavuusjousitus

Kuljettajalle ja matkustajille näkymätön, mutta matkustusmukavuudelle ehdoton ominaisuus on innovatiivinen ja vain Citroënin tarjoava progressiivisiin hydraulistoppereihin perustuva jousitusjärjestelmä.

Auton jokaisessa iskunvaimentimessa on kaksi hydraulistopperia, joista toinen on kompressiota ja toinen ulosjoustoa varten. Ne korvaavat mekaaniset ulos- tai sisäänjoustokumit. Jousitus toimii kahdessa vaiheessa riippuen sen kokemasta kuormituksesta.

Pieniä joustoliikkeitä varten jousi ja iskunvaimennin kontrolloivat pystysuuntaisia liikkeitä yhdessä ja ilman hydraulistoppereiden apua. Isoissa iskuissa jousi ja iskunvaimennin toimivat yhdessä hydraulistoppereiden kanssa: voimakas puristus- tai ulosjoustoliike pysäytetään tasaisella liikkeellä, joka estää isot tärskäykset. Mekaaniset joustokumit ottavat energian vastaan ja palauttavat sen shokkiaaltona, hydraulistopperit sen sijaan ottavat energian vastaan ja hävittävät sen.

Jousitusjärjestelmä mahdollistaa sen, että Citroënin insinööreillä on enemmän vapauksia jousituksen hienosäädössä ja merkille ominaisen ”taikamattokyydin” saavuttamisessa.

Päästötöntä ajoa

Uutta Citroën C4 X:ää tarjotaan ainoastaan täyssähköisenä Pohjoismaissa (Suomi), Baltiassa, Benelux-maissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Portugalissa, Maltassa, Itä-Vallassa ja Saksassa. Muilla markkina-alueilla (Lähi-Itä/Afrikka) C4 X:stä tarjotaan niin bensiinillä kuin dieselillä kulkevia versioita.

Sulavan ja aerodynaamisen muotonsa ansiosta uuden ë-C4 X:n energiatehokas sähköinen voimalinja tarjoaa jopa 360 kilometriä WLTP-toimintamatkaa.

100 kW (130 hv) ja 260 Nm tuottava sähkömoottori on ripeä olosuhteista riippumatta. 0-100 km/h sujuu 9,5 sekunnissa Sport-asetuksella ja huippunopeus on 150 km/h. 400 V litiumioniakku on kooltaan 50 kWh (brutto).

Jarrutusenergian talteenotto mahdollistaa kuljettajan kerätä liike-energiaa takaisin akkuun ja näin lisätä toimintamatkaa. Toiminto vähentää myös tarvetta koskea jarrupolkimeen.

Tarjolla on kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Ajotiloja voidaan vaihtaa keskikonsolista löytyvän Drive Mode -ajotilavalitsimen välityksellä. Akkutakuu kattaa 8 vuotta tai 160 000 km akun 70 % kapasiteettiin asti.

Uusi ë-C4 X soveltuu erityisesti asiakkaille, jotka haluavat nauttia lähipäästöttömästä ajamisesta ja riittävästä toimintamatkasta elegantissa, tilavassa sekä kompaktissa paketissa. Neliovisuus lisää myös auton haluttavuutta ammattilaiskäytössä.

Lataaminen helpottuu sovelluksen avulla

Julkisesta DC-pikalatauslaitteesta (Mode 4) ë-C4 X vastaanottaa sähköä parhaimmillaan 100 kW:n teholla. Minuutissa sähköä on mahdollista ladata 10 kilometrin verran. 80 % akun varaustaso on saavutettavissa 30 minuutissa.

Suomessa ë-C4 X:ssä on vakiona 3-vaihelaturi. Tällöin autoa on mahdollista ladata kotilatauslaitteella jopa 11 kW:n teholla ja akun latautuminen täyteen kestää 5 tuntia.

Akkua voidaan ladata myös tavallisesta pistorasiasta (Mode 2), mutta tätä suositellaan vain väliaikaiseen käyttöön.

Lataamisen hallinnasta voi tehdä helpompaa MyCitroën-puhelinsovelluksen avulla: lataamisen voi ajastaa alkamaan vasta edullisempien yötaksojen aikaan. Latausaikataulut voi tehdä niin tietoviihdejärjestelmän näytön kuin puhelinsovelluksen kautta. Auton latausportti on sijoitettu ergonomisesti ja latauskaapelit voidaan säilöä tavaratilan lattian alle. Latausluukun valo kertoo ajoneuvon lataustilan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN  PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän