BMW:n uusi ykkönen on aikaisempaa tilavampi

Kuva: BMW.

BMW:n kompakti 1-sarja uudistuu nyt täysin. Automallissa esitellään BMW:n uusi etuveto, joka kasvattaa auton sisätiloja.

BMW on kehittänyt uutta etuvetoaan viisi vuotta muissa malleissa. Uusi 1-sarja hyödyntää tästä kertynyttä osaamista.

Auton ajonautintoa kasvattaa erityisesti i3-sähköautoista tuttu ARB-luistonestojärjestelmä, joka on nyt ensimmäistä kertaa käytössä polttomoottoriautossa. Sen avulla luiston hallitseminen on BMW:n mukaan herkempää ja nopeampaa kuin aiemmin.

Kuva: BMW.

Luistonestoa on osaltaan tehostettu BMW:n järjestelmällä, joka ohjaa jarruvoimaa sisäkurvin puoleisille renkaille jo ennen kuin auton renkaiden pito murtuu ja vähentää aliohjautumista. Näin auto käyttäytyy BMW:n mukaan vaativissa tilanteissa neutraalisti.

Autossa on myös nyt useita erilaisia kuljettajan avustinjärjestelmiä. Vakiovarusteena ovat etutörmäys- ja jalankulkijavaroitin jarrutustoiminnolla, joka varoittaa myös pyöräilijöistä ja kaistaltapoistumisvaroitin (70-210 km/h nopeuksissa).

Lisävarusteina on tarjolla aktiivinen vakionopeussäädin Stop & Go –toiminnolla, sekä kaistanvaihtovaroittimen, peräänajon ehkäisytoiminnon ja risteävän liikenteen varoittimen sisältävä ajoavustin.

Julkistusvaiheessa autosta on saatavissa viisi moottorivaihtoehtoa: kolme diesel- ja kaksi bensiinimoottoria.

Kuva: BMW.

Huippumallissa 306 hv

Malliston huipulla on BMW M135i xDrive (225 kW/306 hv) 7,1–6,8 litran yhdistetyllä kulutuksella/100 km. Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 162–155 g/km.

Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi BMW 120d xDrive (4,7–4,5 l/100 km,124–117 g/km) ja dieselmalliston matalimmat kulutuslukemat tarjoava BMW 116d (4,2–3,8 l/100 km,110–100 g/km).

Munuaisen muotoinen jäähdyttimen säleikkö on aiempia malleja kookkaampi ja kaksi säleikköä yhdistyy toisiinsa keskellä.

Sarjan lippulaivamallissa BMW M135i xDrivessa jäähdyttimen säleet on korvattu ralliautojen innoittamalla kolmiulotteisella verkolla. Autoon on saatavana mukautuvat led-ajovalot.

BMW 1 -sarjan autoon saa nyt ensimmäistä kertaa sähköisen panoraamakaton.

Kuva: BMW.

Lisää tilaa

Auton pituus on lyhentynyt viisi millimetriä, leveys kasvanut 34 millimetriä ja korkeus 13 millimetriä. Samaan aikaan auton takatiloissa matkustajien polvitila on kasvanut 33 millimetriä, päätilaa saa taakse panoraamakatolla lisää 19 millimetriä ja kyynärtilaa 13 millimetriä.

Kuljettajan ja etupenkin matkustajan kyynärtila on kasvanut 42 millimetriä ja tavaratila 20 litraa 380 litraan takapenkki ylhäällä, selkänoja kaadettuna takatilaa on 1200 litraa.Tavaratilan minimileveys on myös kasvanut 67 millimetriä.

BMW 1-sarjalaisiin saa nyt myös ensimmäistä kertaa sähköisesti avautuvan takakontin.

Auton varustetasot alkavat Advantage-mallistosta ja tarjolla on kolme ylellisempää vaihtoehtoa (Luxury, Sport ja M Sport).

Ylellisin Luxury Line tuo auton sisustukseen hyvin mukavan ja tyylikkään ilmeen, jossa yhdistellään nahkaa ja alumiinia.

Autoon saa valinnaisesti minaisuuden, jonka avulla NFC-sirulla varustettua älypuhelinta voi käyttää auton avaimena. Autosta on saatavana vain viisiovinen versio.

Auton lanseeraus tapahtuu syyskuussa maailmanlaajuisesti ja hinnat tiedotetaan myöhemmin.

Kuva: BMW.

Moottorivaihtoehdot

BMW M135 i xDrive
225 kW/306 hv
EU-yhdistetty kulutus: 7,1–6,8 l/100 km
CO2-päästöt: 162–155 g/km

BMW 120d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,7–4,5 l/100 km
CO2-päästöt: 124–117 g/km

BMW 118i
103 kW/140 hv
EU-yhdistetty kulutus: 5,7–50 l/100 km
CO2-päästöt: 129–114 g/km

BMW 118d
110 kW/150 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,4–4,1 l/100 km
CO2-päästöt: 116–108 g/km

BMW 116d
85 kW/116 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,2–3,8 l/100 km
CO2-päästöt: 110–100 g/km

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: BMW.
Kuva: BMW.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here