Sähköisen liikkuvuuden kasvaessa korkeajänniteakkujen kierrätyksestä tulee yhä tärkeämpi teema. BMW aloitti 1.11.2024 Euroopan kattavan kumppanuuden SK tesin kanssa, joka on johtava kestävien teknisten elinkaariratkaisujen toimittaja.
Kumppanuudessa BMW on suoraan mukana käytännön kierrätysprosesseissa, joista yhtiö saa arvokasta tietoa kehitystyöhönsä.
Jatkossa BMW:n kehityksestä, tuotannosta ja Euroopan-markkinoilta peräisin ja elinkaarensa lopussa olevat korkeajänniteakut toimitetaan SK tesille, joka muuntaa vanhat akut korkealaatuisiksi metalleiksi käytettäväksi uudelleen akkujen tuotannossa.
Prosessi alkaa akkujen mekaanisella murskaamisella ja metallien erottamisella mustaksi massaksi. Nikkelin, litiumin ja koboltin kaltaiset arvokkaat materiaalit erotetaan massasta tehokkaassa kemiallisessa hydrometallurgisessa prosessissa. Näitä uusioraaka-aineita käytetään muun muassa uuden kuudennen sukupolven voimansiirrossa (GEN 6).
SK tesin akkujen kierrätysprosessi on voittanut useita vastuullisuus- ja innovaatiopalkintoja ympäri maailmaa, kuten Business Intelligence Groupin vuoden kestävän palvelun palkinnon ja YK:n Global Compactin Apex Award -palkinnon.
SK tesin järjestelmä laajennetaan Yhdysvaltoihin, Meksikoon ja Kanadaan vuonna 2026. Kiinassa BMW Brilliance Automotive Joint Venture (BBA) lanseerasi menestyksekkäästi suljetun kierrätysjärjestelmän korkeajänniteakkujen raaka-aineiden uudelleenkäyttöön jo vuonna 2022.
Kiertotalous BMW Groupissa
”Kiertotalouden edistäminen on tärkeä strateginen alue BMW:ssä. Kierrätettävien tuotteiden kehittäminen, uusioraaka-aineiden lisääminen komponentteihimme ja kiertojen sulkeminen ovat yhtä tärkeitä. Kiertotalouden avulla lisäämme myös toimitusketjujemme resilienssiä”, sanoo Nadine Philipp, BMW:n kestävän kehityksen toimittajaverkoston varatoimitusjohtaja.
BMW noudattaa periaatteita Re:Think, Re:Duce, Re:Use ja Re:Cycle resurssien säilyttämiseksi kiertotaloudessa. Ajoneuvojen suunnittelusta ja tuotannosta kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön halutaan varmistaa, että BMW-ajoneuvot ovat elinkaaressa lopussa raaka-aineiden lähde uusille autoille.
Yksi esimerkki tästä on BMW:n kierrätys- ja purkukeskus. Keskus on kehittänyt ja toteuttanut 30 vuoden aikana prosesseja, jotka ovat johtaneet merkittäviin edistysaskeliin osien ja materiaalien kierrätyksessä.
Lue tästä muita juttuja akkujen kierrätyksestä
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //